Skæring i Flamingo/polystyren med opvarmet wolfram tråd

Jeg skal lave nogle modeller hvor jeg har brug for at skære kurver i falmingo / polystyren hvorfor jeg ikke kan bruge en sav. Til dette formål vil jeg opvarme en wolfram tråd, dog ved jeg ikke hvordan jeg skal dimensionere en strømforsyning. Jeg skal skære i 600 mm bredde.


Henrik
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv med jerntråd eller ståltråd.
Du skal smelte og ikke brænde EPS.
Start med en tynd tråd og en gammel mærklin transformer.
Den kan reguleres.

Mvh Thomas

Det kan også skæres med en ganske almindelig kniv, og så spartle og male bagefter.

Green

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Glem alt om jern- eller ståltråd.
Det udvider sig ved varme og bliver slapt, så dit snit bliver dårligt.
Prøv med konstantantråd (burde kunne fås i en elektronikforretning). Tippet med en Märklin transformator er OK, sådan en har jeg selv brugt.

MvH,

Bent.
Hej Henrik!
Jeg har aldrig skåret flemingoplader! Men jeg har bygget svæveflyvere, og læst svæveflyverliteratur, der er der en del om at skære flemingo, da mange laver vinger af det materiale.
God arbejdslyst Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Citat fra Henrik Jørgensen

Jeg skal lave nogle modeller hvor jeg har brug for at skære kurver i falmingo / polystyren hvorfor jeg ikke kan bruge en sav. Til dette formål vil jeg opvarme en wolfram tråd, dog ved jeg ikke hvordan jeg skal dimensionere en strømforsyning. Jeg skal skære i 600 mm bredde.

Henrik


Se http://www.aquatex.dk/da/varmskaeremaskiner/
smile der er håndværktøjer, der skærer i flamingo med varme.
Venligst Bjarne
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kære venner.
Nu er det 600 mm. =60 cm. Manden har brug for at skære igennem så håndværktøj er sådan ligesom ude af proportioner.
Men det er rigtigt, du skal bruge en Konstantan tråd, og som en skriver er en Markling transformator god til formålet, det kan såmænd være en hvilken som helst transformator, bare den er variabel.

V.h. Håndværkeren
Skal det være en transformer fra togbane. Jeg har et par laptop ladere med 12v output, ville sådan en kunne bruges. Hvordan ser jeg om det er variabel....
jeg brugte en rustfri ståltråd spændt op med en ret stram fjeder, som strømforsyning brugte jeg en gammel hjemmelader med omskifter mellem 6 og 12 volt
det fungerede, men husk at slukke for strømmen når du er nået igennem,
ellers brænder tråden let over


ups, glemte at se datoen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Takker, ja datoen er af lidt ældre tider. Men tænkte jeg kunne samle op på den. Prøver at finde noget rustfri ståltråd. Kan alm. Ståltråd ikke anvendes?
Skrevet af DaPrince på 22 mar 2013 22:31
Takker, ja datoen er af lidt ældre tider. Men tænkte jeg kunne samle op på den. Prøver at finde noget rustfri ståltråd. Kan alm. Ståltråd ikke anvendes?
Du kan muligvis også bruge en af de stive 1,5 m2. kobbertråd, men igen gælder reglen om at den kun må være tændt så længe du belaster den ved at skærer. Det smarteste er faktisk at lave en fodkontakt som du så træder på medens du skærer.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også