Skæring i Flamingo/polystyren med opvarmet wolfram tråd

Jeg skal lave nogle modeller hvor jeg har brug for at skære kurver i falmingo / polystyren hvorfor jeg ikke kan bruge en sav. Til dette formål vil jeg opvarme en wolfram tråd, dog ved jeg ikke hvordan jeg skal dimensionere en strømforsyning. Jeg skal skære i 600 mm bredde.


Henrik
Jeg skal lave nogle modeller hvor jeg har brug for... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fatter ikke hvad jeg gør forkert.

Nu har jeg prøvet med kobbertråd, elgitartråd, ståltråd af forskellig tykkelser med de strømforsyninger jeg har liggende.

Strømforsyningernes output er 12V 4.16A og en på 19V 2.1A

(se billeder)

http://www.youtube.com/watch?v=SCbEeW_n7OU
Hop til klip 1.33, der er en strømforsyning næsten magen til mine.

Jeg har sågar prøvet at bruge forskellige 9V batterier. (har set det også kan lade sig gøre - http://www.youtube.com/watch?v=SCbEeW_n7OU)

Der er masser af andre youtube klip med samme opstilling, men min tråd bliver bare ikke varm. Jeg har prøvet sætte en 12V pære på for at se om der skulle være noget galt med forbindelsen, men den lyser fint op.

Nogen gode ideer til hvad jeg gør forkert
Måske ser strømforsyningerne tråden som en kortslutning,og det er den jo også,og lukker ned.
Find en gammel transformator,evt fra halogenbelysning

Bernt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tror du har ret, fandt lige min gamle Makita batteri boremaskine frem og der var et 14V batteri på og så skete der noget, tråden brændte over :-)

Så nu skal jeg bare have fundet den rette længde på tråden.
Nå, er sg... nok nødt til at købe mig en transformator, det gik fint med at skære i en 20 min. tid (med pauser), så skete der et eller andet.

Tråden bliver ikke varm længere og har lige prøvet at genoplade batteriet - men stadig ingen opvarmning, gud ved om batteriet dør ved sådan en "kortslutning".
Skrevet af DaPrince på 04 apr 2013 08:10
Nå, er sg... nok nødt til at købe mig en transformator, det gik fint med at skære i en 20 min. tid (med pauser), så skete der et eller andet.

Tråden bliver ikke varm længere og har lige prøvet at genoplade batteriet - men stadig ingen opvarmning, gud ved om batteriet dør ved sådan en "kortslutning".

Du har ganske simpelt ødelagt dit batteri ved at kortslutte det. Du skal bruge en transformer med en spænding på 2-3 V og som kan yde mange ampere (10 - 20A) afhængig af den tråd du vil bruge. Spændingsforsyninger til computere, 9V batterier o.lign. dur ikke, fordi spændingen er for høj.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det viste sig at være en rookie fejl, min krokodille ledning var brændt over et eller andet sted. :-)

Men vil prøve at finde en gammel marklin tog transformator, så nu skal de store søge abejde igang

Ville denne evt. Kunne bruges

http://www.guloggratis.dk/fritid/hobby/modeltog/annonce/18576792-marklin-transformator?posted=1&msg=1#msg48765979

Eller

http://www.brugt-modeltog.dk/transformator.html
Hej.
Du kan ikke bruge en transformer til et tog. Hvis du er til eksperimenter, så kan du prøve med en akkumulator og en 55w pære i serie med din tråd, så får du ca. 4,5 A gennem din tråd. Du må under ingen omstændigheder forbinde tråden direkte til akkumulatoren, da der kan gå en meget stor strøm i tråden (200-300A) med forbrændinger og syresprøjt til følge.
Hvis du ikke ved noget om strøm, bør du ikke foretage eksperimentet.

fase
Kan godt lide eksperimenter, meeen den alternative akkumulator-løsning er vist lige over min grænse :-)

Hvad er årsagen til at jeg ikke kan bruge transformeren, kan læse i tråden at andre har brugt sådan en?
Det er en udmærket ide, med en 12 volt akkumulator, når du sætter en pære i serie, med tråden, er der styr på strømforbruget.
Nå, har fået det til at virke med mit 12v boremaskine batteri, eneste minus er at den varmer nok lidt for meget, da den brænder mine guitar strenge over, så jeg prøvede med en alm ståltråd og nu brænder den bare løs uden at brænde over. Mine snit er bare lidt grove, sikkert pga. Af den tykke tråd og spændingen.

Så nu er næste skridt at gennemskue hvordan jeg kan sætte en regulator ind i mit lille projekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også