Findes der flere typer aksler?

I forbindelse med installationen af ny indenbordsmotor er jeg stødt på det problem, at jeg skal have en længere 25mm aksel.

Jeg havde håbet at min ualmindeliget dejlige foldepropel kunne genbruges, men efter en spadsertur på havnen i det dejlige vejr opdager jeg, at de fleste andre både på havnen tilsyneladende bruger en anden slags kobling mellem aksel og propel.

Min eksisterende aksel er af en type med en aflang not, cirka 1 cm bred, som sikrer, at propellen sidder fast på akslen.

Jeg kan se, at mange af de andre aksler er forsynet med en meget mindre not, som ikke umiddelbart ser ud som om den kan fungere sammen med min propel.

Mit spørgsmål er derfor:

Findes der forskellige typer af 25mm aksler?

Kan begge typer aksler stadig anskaffes, eller er man gået over til et nyt system over hele linjen?

Af hvilken type er de aksler, som leveres idag?

Kan en propel af den "gamle" type konverteres, så den passer på den "nye" type af aksler?

Jeg har vedhæftet et par billeder, som måske kan bidrage til opklaringen af sagen...


Mvh. Jeppe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe,

Det er ikke noget problem hvis du alligevel skal have en ny aksel. Du kan bestille din aksel med den not du ønsker. Se evt. Madsedø´s katalog på www.mmc.dk

Carsten
Hej Jeppe.

For at du får den rigtige aksel. Her tænker jeg på not type og længde. Så vil jeg foreslå du tager skruen med under armen. Og at du måler længen nøje op mellem flangen på gearkassen og udvendig kant på stævnrørslejet. Så finder du den ønskede flange og begynder at regne tilbage til den aktuelle aksel længde.
Om du vil have et tryk optagende fleksibelt stykke ind mellem gear og driv aksel er op til dig, men det reducerer jo trykket på gearkassens agterleje. Undersøg med producenten om det er nødvendigt med dette trykoptagende ekstra leje. Fordelen er at du herved undgår helt de samme krav til opliningen af motor i forhold til akslen. Dette led vil kunne optage en del vinkel forskydning.
Dette leje findes i forskellig efabrikater til forskellige priser.
Om det er nødvendigt afhænger dels af vinklen på driv akslen og motorens krav i forhold til aksial vinkel. Dels om der er krav til at optage skruens tryk i et seperat leje eller om gearkassen kan optage dette tryk.

Så en snak med motor leverandøren er ikke uvæsentlig i denne proces.

Og hvis noten er et problem vil enhver maskinfabrik eller værktøjsmager kunne fræse enhver not på få minutter i den rigtige dybde, længde og placering på akslen. Det koster ikke mange ører i forhold til hele projektet...

MVH Njord
Hej Jeppe,

Det er svært at sige noget om størrelse ud fra et billede. Du må have en ide´om fabrikat / mærke som din skrue er af. Der må også være konus på din gamle aksel. Din nye aksel skal selvfølgelig have en konus som den gamle. Med disse oplysninger er det muligt at få fremstillet en aksel der passer til skruen. Men ellers kan du fint bruge Njord´s fremgangsmåde.

Carsten
hejsa


tror lige du også skal finde ud af om den gamle skrue passer til den nye motor....størelse og stingning.....for hvis den er for stor er det jo spild af krafter og penge ,hvis din nye motor ikke kan trække den.så hvis det var mig ville jeg lige finde ud af det inden jeg fik lavet en ny aksel ,til den gamle skrue...og det burde ikke være nogen problem for en mindre maskinværksted og lave en aksel der passer på den gamle skrue


mvh tobak
Annonce
Hej Jeppe

Det nemmeste du kan gøre er at kontakte en profi - ring til KORSØR propel www.propeller.dk evt smut ind på deres hjemmeside, der kan du få alt at vide om dit problem - du kan samme sted bestille en ny aksel og samtidig få at vide om du kan bruge din gamle foldepropel og hvad det koster?? flg oplysninger skal bruges - motormærke - antal hk - geartype (udveksling) - bådens vandlinjelængde - bådens vægt - propellens omdrejningsretning og hvilken type propel (foldepropel - eller fast propel).

Det kan være lidt af en videnskab at finde den rigtige propel så det bedste og nemmeste er som sagt at kontakte en profi, en ting du også bør tænke på er om du vil køre med en anelse for stor propel - det giver den fordel at du får en behagelig komforthastighed på længere stræk for motor (lavere omdrejninger og forbrug) - bedre reaktion ved havnemanøvrer, bagdelen er så godt nok at motoren måske ikke er så god til at holde sig "ren" men det kan opvejes ved at sejle i længere tid med motoren så den bliver rigtig godt gennemvarm og ellers sørge for at termostat og kølesystem er helt tip top - det er lidt af et valg men helt afgjort værd at tænke på.

held og lykke med projektet

med venlig hilsen

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Jeg takker for alle de gode og konstruktive svar!

Det er et problem at jeg ikke kender fabrikat og mærker på propellen, men det må jeg vist tage op med motorleverandøren. Han kan formentlig afgøre om propellen kan benyttes til den nye motor.
Hej.
Jeg har en Elan 33 med en 18 Hk. penta motor, og akselinstall.
Jeg monterede efter foreskrifterne en Gori 15/11 folde og sejlede i ca 3/4 år med det lille problem at jeg havde lidt besvær med at komme i gang når skivet skulle bakke, samt når jeg skulle stoppe.
En god ven af mig med samme bådtype og en Yanmar 16 Hk havde købt en brugt 16,5/12,og han kunne både bakke og stoppe.
Jeg købte en ny tilsvarende og kunne nu også stoppe og bakke, og selv om den nok er lige i overstørelsen, bliver den på båden.
Ved dette skift faldt max omd. fra 3300 til 3100 Omd. men det betyder intet da båden går ca. 6,5 kn.ved 2400 omd.
Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget, men flere kræfter er ikke at kimse af, og slet ikke med modstrøm og medvind.
mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også