Hvor mange HK bør jeg have?

Kan nogen give mig et godt råd?

Jeg står for at skulle installere ny indenbords dieselmotor i min glasfiber sejlbåd.

Båden er langkølet, 10,75 meter lang og 2 meter bred, og har en dybgang på 1,65 meter. Vægt mellem 3800 og 4000 kg.

Jeg agter at installere en tocylindret, ferskvandskølet Betamarine dieselmotor.

Men: Er 13,5 heste nok til en båd af min type, eller bør jeg gå op i en 16 hestes motor, som også ligger indenfor budgettets rammer og tilsyneladende har de samme indbygningsmål ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sku mene at 13 hk er nok.
ville sige et sted mellem 10 og 15 Så....
Du kan sagtens sætte en 16 hk motor i, det ville jeg nok selv vælge hvis pengende er lige meget men det er jo også et spørgsmål om til hvad og hvor meget, man skal bruge den.

Man skal passe på ikke at få for mange heste (25-30). I og med at skrugen skubber bagenden af skibet kraftigt frem vil forenden hæve sig lidt, dette vil skabe størrer vandmodstand og båden vil ikke kunne opnå maksimal hastighed!

Så skal du også huske at tage højde for vægten af motoren, en størrer motor vejer mere (Sjovt nok) og skal derfor rygges lidt længere frem i båden, hvis dette er muligt!

Nå men knæk og bræk med det.

Mvh Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders,

Tak for din kommentar. 16 HK motoren vejer kun 4 kilo mere end 13,5'eren gør, så det er ikke vægten der vil give problemer.

Jeg tænker på om de ekstra heste vil have betydning under havnemanøvre, eller om de primært har betydning i forhold til fart?

Mvh. Jeppe
Her kommer lige et par foreløbige billeder af arbejdet med motorskift...
Hej

jeg har en Elstrøm Cruiser, 32 fod. Ca 9,5 m ang og 3m bred. Vejer ca 3500 kg. Min har fra ny været dstyret med 7,5 hk. Men den masine blev efter få år udskiftet til en 12 hk Yanmar, af den første ejer af båden.
De 12 Hk kan klare opgaven. Det er jeg omvendt sikker på at 7,5 ikke havde kunnet. Det jeg ser som det hårdeste arbejde er når man vil gå lige mod vind og bølger og i en kraftig sø. Så kræves der rå kraft for at komme igennem.

I dit sted vil jeg vælge 16 Hk. kan ikke finde argumenter for at lade være!! Når vægten er reel den samme og du ike ser et problem i økonomien.

Hvad er forskellen på de to motorer ?

PS har du været på bådmesen i denne og næse weekend fr at se om der skulle være noget spændende. Og måske muligheden for at få en god uforpligtende motor snak med nogle forskellige ??

MVH Njord
Hej igen!

jeg vil som sagt mene at 13.5 er rigeligt. du skal måske nok manurere lidt anderledes med en størrer motor men tror ikke det har den store betydning, hvis nogen overhovedet, i havnen. Du har selvfølgelig mulighed for, med en størrer motor, at bakke kraftigere og derved stoppe båden hurtigere og omvendt, men da man i havnen køre på lavere omdregninger kommer du nok alligevel ikke op på fuld gas.

Jeg vil mene at der hvor det gør udslaget er i farten på åbent vand!

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Hej igen

din gamle Ferrymann var vel en maskine på ca 11 hk. Hvad mente du om dens ydelse ?? Måske en ny 2 cylindret maskine er lidt mere hurtigløbende og måske knap så sejtrækkende... Måske et argument for at vælge de 16 hk....

MVH Njord
Hej igen,

Den gamle Farymann var kun på 5 HK. Jeg har derfor ofte været i store problemer ved kraftig strøm og sø - det har jeg simpelthen ikke nerver til.

Den eneste reele forskel på 13,5'erren og 16'eren er en lidt større slaglængde. Indbygningsmålene er stort set det samme.

Jeg har forelsket mig i Betaen, fordi den har en fantastisk rolig gang (har fået demonstreret motoren i drift), samtidig leveres de ferskvandskølet og til en billig pris, sammenlignet med eksempelvis volvo penta. Betaen er baseret på Kubotamotoren, ligesom Nanni diesel, og jeg har kun hørt positive udsagn om denne motortype. Men jeg er da lutter øren hvis nogen ligger inde med erfaring på området.

Næste skridt i processen er, at få en bådbygger til at glasse et nyt fundament.
Hej Jeppe,

har du evt. overvejet en Solé Diesel mini 17. Den er på 16 HK, og en vægt på 98 kg. Jeg har selv en Mini 33 i min Albin og jeg er meget tilfreds med den. Den er købt gennem E.V. Schou på Frederiksberg. Da jeg skiftede for to år siden havde de et messetilbud, med en besparelse på 5000 kr. det er også en slags penge. Du kan jo prøve at kontakte Erik og få et uforpligtende tilbud, det laver han gerne til dig. Du får motoren leveret direkte fra Spanien på den addresse du ønsker. Der betales kun spansk moms, dvs. kun 16 %

Carsten.

Carsten
Hej Jeppe

Når de ekstra hestekræfter er hentet gennem en lidt længere slaglængde er der ingen tvivl om at jeg ville vælge den kraftige 16 hk model. Slaglængden er en vigtig faktor når der tales sejtræk.

Generelt kan man sige at jo længere slaglængde jo mere sejtræk.

Tænk fx på ældre motorer fr veteranbiler osv. de har ofte næsten ingen hk. men en sejtræk evne som bare.. Hvis du så kigger på deres slaglængde er den ofte meget stor/lang ( udover at de oftest har en ret stor volumen ).

På med vanten ;-)

MVH Njord
hej Jeppe.
Der er efter min mening, ingen argumenter i din fremstilling, der taler for den lille motor.
der er en, som skriver, at skruens tryk med en stor motor får båden til at sejle langsommere, det er ganske enkelt noget sludder.
En båd der gør fart gennem vandet, danner sit eget bølgesystem med en bovbølge og en hækbølge, som i princippet bærer båden, medens der midt på båden er ligesom en dalning.
Dette system består indtil båden når sin " topfart ". Har man så imidlertid mere motorkraft, kan man forsøge at sejle hurtigere, men det bevirker så en større bovbølge, som hæver stævnen, samtidig med, at du sejler fra din hækbølge og mister bæringen agter, hvorfor din agterende synes at synke, og farten stort set ikke øges. Dette gælder kun for deplacementsbåde.
Du vil uden tvivl kunne nå topfart med den lille motor, på høvlet vand, men vil blive glad for dit kraftoverskud under andre forhold. Under normale forhold, vil du ikke sejle hurtigere med den store.
ps. havnemanøvrer bør ske stille og roligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis