Klinker på Gipsplade

Hejsa

Jeg er i gang med at renovere mit køkken så det får et bedre look. Jeg har hakket de gamle klinker af, og vil gerne have nye op. Da væggen inde bag ved smuldrede, har jeg sat gipsplader op, til opsætning af klinker.

Se tilføjede billeder.

Mit spørgsmål er, kan jeg sætte klinker direkte på gipspladerne? Eller skal den grundes inden?

Hvad skal jeg i grunden bruge til at spartle mine små sprækker og revner med?

På forhånd tak.

Mvh
PhMagic
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den skal grundes inden opsætning af fliser, alfix gips primer er den jeg normalt bruger når jeg primer gipsplader inden fliseopsætning. sørg for at det er fulddækket inden du sætter fliser op og spar endelig ikke på det.

Håber det kunne gøre det smile

Go fornøjelse
Hej Elmanno

Tak for det. Kan jeg også bruge alfik gips primer til at dække smårevnerne som der er mellem dem? eller skal jeg have en form for silikone?

Mvh
PhMagic
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det er nok hvis du bare primer dem, og så sætter dem op med en alfix lim ( alfix letfix ekstra ) så skal det nok holde fint på det smile da limen er fleksibel i sig selv smile
aha... altså efter grundingen, så skal selve klinkerne skal sættes op med alfix letfix ekstra? er det bedre end "almindelig" klinkemørtel?
Hvorfor skal der primes? det er kun i vådzonerne der skal primes. Jeg har opsat fliser på gispplader uden primer.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvorvidt der skal anvendes primer, har intet at gøre med hvorvidt det er tale om vådrum eller ej. Primer skal sikre vedhæftningen til underlaget, og er særlig vigtig ved stærkt sugende underlag (som f.eks. gipsplader).

Tror du ikke du tænker på vådrumsmembran? Sådan en har du helt ret i, ikke nødvendigvis skal anvendes på en køkkenvæg.

Til din opgave, ville jeg anvende Alfix Combifix, som jeg kun har gode erfaringer med.

Sprækkerne mellem gipspladerne bør du dække med armeringsvæv (kan du også få hos Alfix), men du behøver ikke fylde dem først, det skal Combifix'en nok klare.
jeg tror jeg vil prime, så er jeg på den sikre side! kan Alfix Combifix købes i Bauhaus?
Hej....
du behøver ikke at købe en eller anden speciel primer det eneste du skal bruge er en støvbinder/forankringsgrunder/mikrodisperser...
idet at den kun skal binde støvet og mætte underlaget den har ingen styrke i sig selv
og køb også den billigste flise lim du kan få idet det ikke har nogen betydning på sådan et lille felt og de fleste fliselime binder på hvad som helst men vær tilgengæld sikker på at du får fat i en fuge der er fleksibel jeg ved man kan få noget fra "LIP" som man kan blande i fugen og så kan du købe en hvilken som helst billig fuge...

"Alfix" kan købes i i silvan Bauhaus
"Lip" købes hos en tømmerhandel
Jem og fix køre med noget andet
jeg ved fra erfaring at der ikke er den synderlige store forskel på de produkter. en mure der sætter x antal 1000m2 fliser op om året vil nok sige mig imod men til små gør-det-selv opgaver så kommer det ud på et
Vh
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også