Pris på varmetabsberegning

Vi er i gang med at søge helårsstatus på et tidligere sommerhus og skal i den sammenhæng ryste op med en varmetabsberegning.

Hvad skal en varmetabsberegning ca. koste for et hus på 80 m2 ?

M.v.h.
Bjarne

Med venlig hilsen
Bjarne

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Skriv til mig, hvis du vil have den lavet.

Mvh
ThomasB
Hej igen..

Ja, det kan jeg godt.

Jeg skal bare vide hvordan dit hus nogelunde er opbygget, isolering, samt mål på vægge og muråbninger osv.

Mvh
ThomasB
Ja, naturligvis kan man "beregne" pr email.

Men, det jeg egentligt var ude efter, var en ca. pris på sådan et regnestykke så jeg kan vurdere om min entrepenør tager gas på mig eller faktisk leverer varen til markedspris.

ThomasB, er du "Kgl. Autoriseret" varmetabsberegner ?

M.v.h.
Bjarne

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af dusk2dawn (den 06-02-2003).]

Med venlig hilsen
Bjarne

Hej alle.

For man kan få helårsstatus i et sommerhus, skal varmetabsberegning udføres, som der også bliver omtalt.
Hvis ikke tabsberegningen er lavet helt efter de konstruktioner der er i byggeriet, får man jo et helt forkert resultat, og som måske vil give ekstra problemer med teknisk forvaltning.
Opgives der en alt for lav u-værdi i konstruktionerne, så vil teknisk forvaltning have en beregning som viser, at værdien opdateres til kravet.
Det er ikke nok at udføre en varmetab/beregning, det giver ikke det rigtige resultat.
For man kan beregne et varmetab, så "skal" alle oplysninger om konstruktinsopbygninger, vinduesarealer, evt. alder på termoruder, højder og længder på hus og rum være til stede.
Mit foreslag til varmetabsberegningen, er at få den nøje beregnet, og se så hvad kravet efterfølgende bliver fra teknisk forvaltning side, eller spørg først, hvad kravet er.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 06-02-2003).]

PE



@dusk2dawn
Nej, jeg er ikke "Kgl. Autoriseret" varmetabsberegner. En varmetabsberegning er ikke noget man behøver at være autoriseret til at lave. Det samme gælder tegninger.
Jeg har lavet en del varmetagsberegninger til naboer og venner (7-8 stk) - alle er blevet godkendt hos teknisk forvaltning.
Varmetabsberegning er ikke andet end lidt simpel matematik.

@pev
Selvfølgelig er beregningerne lavet ud fra de tegninger, som vedlægges "byggeansøgningen". Har man de tegninger, tager det ikke mere end ½-1 time at lave den beregning. Hvis tegningerne afviger fra varmetabsberegningen har man et forklaringsproblem hos den tekniske forvaltning.

Den enkelte u-værdi i en konstruktionsdel er i og for sig ligemeget, det drejer sig om husets energiforbrug samlet set.

Mvh
ThomasB
Hej ThomasB

Det du skriver for neden i dit indlæg om at det er lige meget at beregne konstruktionsdelen?????????

Thomas, du ved vist nok hvad jeg laver, lad vær med at lave sjov med indlæget ikke.
"Alle" konstruktioner "skal" beregnes ellers får du ikke den korrekte U-værdi, og jeg kan love dig for, at det tager mere end en halv time at udføre hvis det skal laves rigtigt.

Men du skal have ros for din ombygning, det ser godt ud på afstand, andet kan jeg jo ikke sige, der er vist ingen billeder som er taget på nært hold.

------------------
Poul Erik

PE

Hej pev.

Jeg tror du misforstod mig smile

Det jeg mener er, at hvis f.eks en ydervæg på under 100 kg/kvm har en u-værdi på 0,30 (normalkrav er 0,20 i.flg Br-95) så kan man kompencere et andet sted ved en tilsvarende lav u-værdi (f.eks mere tagisolering).

Det er hensigtsmæssigt at beregne varmetabsrammen/samlet energiforbrug ved ombygning, som i dette tilfælde. (eller hvis man har mere end 22% glasareal)

Der er ingen nærbilleder af mit byggeri af samme grund biggrin (nej, nærbilleder er bare kedeligt at kigge på, alt er iorden!)

Send mig nogle tegninger med beskrivelser, så skal du få en varmetabsberegning tilbage inden for en time smile (dog uden lysindfaldsberegning)

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 10-02-2003).]
Aner I andre også, at vi ikke MÅ se nærbilleder af Thomas's ombygning f.eks. med et waterpas, så man kan se skævhederne wink

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis