Pris på varmetabsberegning

Vi er i gang med at søge helårsstatus på et tidligere sommerhus og skal i den sammenhæng ryste op med en varmetabsberegning.

Hvad skal en varmetabsberegning ca. koste for et hus på 80 m2 ?

M.v.h.
Bjarne

Med venlig hilsen
Bjarne

Vi er i gang med at søge helårsstatus på et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Øhhhmm, jeg skal vist have fat i et vatterpas med fastlimet libelle biggrin

Hvis der er skævheder, kan man vel korrigere med et kamera. Fremgangsmåden er som følger: Tag vatterpasset og læg det op på skævheden. Libellen er nu lidt væk fra midten. Læg kameraet tilsvarende på skrå, og libellen er nu i midten - smart ik'? wink

Jeg skal nok få taget nogle nærbilleder i kan kigge på...

Mvh
ThomasB
Hej Thomas.

Om vi er enige, både ja og nej.
Hvis ja, så skal du benytte de u-værdier som er for den gældende konstruktionsopbygning, samt det fastlagte vinduesareal. I dette tilfælde hvor disse konstruktionsopbygninger opfylder kravene, "behøves ingen" varmetabs beregning udført.
Hvis nej i mit tilfælde. Benyttes der andre konstruktionsopbygninger, eller større vinduesareal end 22% så skal der beregnes nye u-værdier.
Vi kan f.eks tage en let trækonstruktion, som har en fast regler for hvor meget u-værdien skal være, men..... hvor langst er der mellem stolperne....hvor store er dimensionerne på træet.....hvor langt er der mellem evt. forskalling indv..... er der stillestående luft mod udv. beklædning.
Disse ting har en betydning for u-værdien og de "skal beregnes" ellers får man ikke den rigtige værdi af konstuktionen.
En anden ting den fastlagt værdi bruges til, er når man skal beregne sit varmeforbrug/anlæg, som jeg tit har brug for, da jeg udfører meget lavenergibyggeri.
En bygherre i et lavenergihus, kan kun overbevises ved at vise de konkrete beregninger udgiften på et traditionelt/lavenergibyggeri før beslutningen tages.

Er vi enige?

------------------
Poul Erik

PE

"PEV> Hvis ja, så skal du benytte de u-værdier som er for den gældende konstruktionsopbygning, samt det fastlagte vinduesareal. I dette tilfælde hvor disse konstruktionsopbygninger opfylder kravene, "behøves ingen" varmetabs beregning udført."
** Ja, det lyder rigtigt. Men som jeg skrev før, så er det som regel smart at lave en varmetabsberegning ved ombygning (og det er jo også det de spørgeren beder om), da man kan komme ud for at en konstruktionsdel ikke overholder et specifikt krav - og at det vil være for besværligt at lave det om, i forhold til at lægge mere isolering et andet sted.
Men jeg ville stadig beregne u-værdien for de enkelte konstruktioner - det bliver man i alle tilfælde nød til.

"PEV>Hvis nej i mit tilfælde. Benyttes der andre konstruktionsopbygninger, eller større vinduesareal end 22% så skal der beregnes nye u-værdier.
Vi kan f.eks tage en let trækonstruktion, som har en fast regler for hvor meget u-værdien skal være,"
** Der er 2 minimums værdier, den ene værdi bruger man hvis man udregner den enkelte konstruktionsdel, og den anden værdi er ABSOLUT minimum, hvis man udregner det samlede varmetab. I vores kommune VIL de se det samlede energiforbrug.

"PEV> men..... hvor langst er der mellem stolperne....hvor store er dimensionerne på træet.....hvor langt er der mellem evt. forskalling indv..... er der stillestående luft mod udv. beklædning.
Disse ting har en betydning for u-værdien og de "skal beregnes" ellers får man ikke den rigtige værdi af konstuktionen."
** Nej, det er klart, men jeg har heller aldrig sagt at den enkelte konstruktionsdel ikke skal beregnes, for det skal den i ALLE tilfælde.

"PEV> En anden ting den fastlagt værdi bruges til, er når man skal beregne sit varmeforbrug/anlæg, som jeg tit har brug for, da jeg udfører meget lavenergibyggeri.
En bygherre i et lavenergihus, kan kun overbevises ved at vise de konkrete beregninger udgiften på et traditionelt/lavenergibyggeri før beslutningen tages."
** Ja, det er et godt salgsargument, men man kan vel kalde alle nybyggerier i dag for "lav-energihuse", da kravene er rimelig "hårde".

Og lige for at opsumere:
Der findes 2 minimums værdier for konstruktionsdele:

1. Det er den der står i Br-95, og som bruges hvis man udregner efter dette princip.
F.eks: Let ydervæg = 0,20

2. Et absolut minimumskram som bruges hvis man udregner efter et andet princip. Denne værdi findes kun for at undgå kondens på indersiden af konstruktionen.
F.eks: Let ydervæg = 0,30 (og her skal der så kompenceres et andet sted)

U-værdien skal under alle omstændigheder beregnes for ALLE konstruktionsdele.

Er vi nu enige? Eller taler vi bare forbi hinanden?

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis