Ventilation toilet/badeværelse

Vi har et badeværelse på ca. 15 m2 med ovenlysvinduer (Velux) hvor det ene kan åbnes og derudover en udluftningsventil i loftet på ca. 10x10 cm.

Når der bades bruger vi ovenlysvinduet i et stykke tid efter (1-2 timer)+ ventilen i længere tid, men i det daglige er jeg i tvivl om ventilen som bare er en klap der kan åbnes fra lidt til meget bør stå lidt åben eller helt åben i vintersæsonen.

Af besparelseshensyn er den lukket om vinteren. når ikke der bades, da vi opvarmer badeværelset med el-varme i gulvet.

Om sommerperioden er den konstant helt åben.

Hvad er korrekt?

Det skal bemærkes at i et loftshjørne modsat bruseren kommer der i løbet af et nogle år lidt mugagtigt sort på væggen, som jeg tilskriver dårlig isolering kombineret med vådrum.

Rummet virker ikke fugtigt eller lugter af fugt.

Gode råd modtages med tak.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jørgen

Det lyder til at i er en familie der kan styre udluftningen, så jeg tror i bare skal fortsætte sonm hidtil.

Jeg ville nok selv lade ventilen stå åben hele tiden og evt. kun lukke den i meget kolde perioder. Husk at der skal kunne komme luft ind i badeværelset (evt. via ventil eller afkortet dørplade eller lignende).

Prøv at måle luftfugtigheden med et retvisende hygrometer en gang imellem.

Iøvrigt er et varmegenindvindingsanlæg en rigtig god ting at installere selv om det nok ikke kan hænge helt sammen rent økonomisk (men skriv det alligevel på ønskesedlen da selv svigermorrøgduften er væk efter et par timer).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej JørgenE

Hvad med en ventilator i steder for den "klap"? Køb en med indbygget fugtmåler, så sørger den for at fugtigheden holdes nede automatisk. (mener at have set en til ca. 300,- i Silvan)

Mvh
ThomasB
Men så står den vel også åben hele tiden?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Ventilatorer fåes også til indbygning i aftræksrøret og med fjernføler, så man undgår den for mig meget irriterende larm som de billige laver.

Jeg ved godt der er en del dyrere, men man må godt somme tider betale for en behagelighed, som samtidig er mere nøjagtig.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Der er ingen tvivl om at du lufter ud, men ikke nok, når der kommer skimmelsvamp i et vådrum er det et helt klart tegn på for dårlig udluftning. det vil helt sikkert være en god ide med en ventilator, men ikke gennem taget, da dampen ofte kondenseret uanset om den er isoleret efter alle foreskrifter, man opdage det bare sjældent. Hvis du sætte en fugtstyret ventilator i væggen skal du tage hensyn til om der ofte er kraftig vind på den mur du installerer den i, hvis der er det, skal ventilatoren være kraftig nok til at kunne overvinde den modluft der opstår når vinden står på, ellers bliver den fugtige luft bare blæste ind i huset.

Husk at ventilatoren skal installeres af en Aut. elektrikker.

Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Da vi har buildt-up tag, er lameller på taget udelukket, så jeg tror jeg laver en vægmonteret løsning, da det ikke huer mig, at der kommer svamp i et fjernt hjørne, for så kunne konstruktionen vel også tage skade?

Det er en træydervæg med isolering og gas-indervæg. Så går jeg ud fra, at man ikke undgået den irriterende motorlarm jeg kender fra venner og bekendtes ditto.

I det overflødige hul kan man vel godt montere halogen, da vi lige der har behov for noget godt lys? Jeg er med på, at der lukkes korrekt på taget og konstruktionen, men der bliver fortsat et pænt hul op i gennem, som passende kunne indeholde en halogen.

Ok. Det var 3 spørgsmål i et, og ikke lige det jeg ynder, men nu var chancen der.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen.

Du skal "bare" have boret et hul i væggen, og der skal så monteres et pvc-rør igennem. Til ydersiden køber du en lamel-ting, som fungerer som en slags envejsventil.
Til indersiden køber du denne famøse ventilator med hygrometer. Disse fåes i mange variationer, og et par stykker af den er "low noise". Prøv den i byggemarkedet, hvis du kan.

Ja, konstruktionen kan godt tage skade, men din skimmelsvamp/mug kan også komme pga. dårlig isolering. Det hele kan afhjælpes med ordentlig ventilation, men skal du en dag have nyt badeværelse, er det nok en god ide at kigge isoleringen efter.

Tjaa, der skulle da ikke være noget i vejen for at installere noget lys i det gamle aftræk. Det kræver sikkert at aftrækket skal isoleres, og at der monteres en dampspærre, da der sikker bliver ret fugtigt.

Fik jeg svaret på alle tre spørgsmål?

Mvh
ThomasB
Ja tak!

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis