Hjemmebygget servo hvordan?

Jeg skal igang med at bygge en fjernstyret båd. Meningen er at den skal udstyres med en knallertmotor, så den kan få lidt størrelse biggrin. Mit problem er at jeg mangler en servo der er kraftig nok til at drive rorfunktionen. Dem man kan købe i hobbyforretninger er for små og dyre. Min ide er at anvende en viskerrobot motor, men kan ikke hitte ud af elektronikken? Kan det lade sig gøre?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Mit problem er at jeg mangler en servo der er kraftig nok til at drive rorfunktionen."

Hvor ved du det fra? Har du prøvet at beregne hvor meget kraft du behøver? Man kan sagtens få "power" servoer til hobbybrug.

Balanceringen ligger mellem hastighed og kraft, dv.s udvekslingen i servoen.

Hvor stor/tung/hurtig skal båden være?

Bent.
Jeg har ikke noget specifik data på båden. Er så at sige ved at samle teknologien til at bygge den. Ideen er også at bruge servoen til en rc bil, hvor belastningen er noget større.
"Ideen er også at bruge servoen til en rc bil, hvor belastningen er noget større."

Nej. For en given servostørrelse har du følgende relation:

indstillingstid/moment=konstant

Dvs. langsom indstilling=stort moment (høj udveksling motor/arm)

Servoer til RC-biler er relativt "hurtige" med følgende lavt moment. Momentet er normal heller ikke så vigtigt her, de er nærmere optimeret til at kunne tåle stød.

Til en båd behøver du normalt ikke den korte indstillingstid.

MvH,

Bent.
Så bent du mener altså ikke at det nødvendigt at lave noget hjemmestrikket. Du lyder som en der har forstand på det.... Kan du komme med et bud på hvilken slags servo jeg skal have fat i og hvor jeg kan få fat i dem billigst.
Om du skal lave noget hjemmestrikket? Kun hvis du synes det er sjovt (og det synes jeg også) biggrin
Jeg bygger selv modelbåde i genren racerbåde på elektrobasis, simpelthen fordi:
1: man kan sejle næsten overalt (havd ikke er tilfældet med benzin/nitro motorer)
2: man kan få stort set samme effekt fra moderne elektromotorer + batterier som fra forbrændingsmotorer (skønt sejltiden kun er omkring 5 min., men når det går rigtig godt klarer du heller ikke længere)

Anyway, servoer med op til 180 Ncm moment (=meget) får du til en rimelig pris hos Conrad i Tyskland (omkring 50 Euro = 400 Kr.). Du kan sagtens få dem meget billigere med lavere moment. De store er egnede til "vilde" både op til 1.5..2 m.

Prøv www.conrad.de gå til "Modellbau" og kig dig omkring.

MvH,

Bent.
Tak for hjælpen. Jeg kigger på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis