KAN MAN BRUGE OLIE til et møbel i AFSYRET EG

Kan du hjælpe mig med hvordan jeg får et afsyret egetræsmøbel til at passe til mine ældre (IKKE AFSYREDE) egetræsmøbler der har en mørkere varm farve?

Med venlig hilsen
Dima
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Til afsyret eg bruger man en anden type eg.
Nogle fabrikanter har vokset deres afsyret eg og andre har lakeret deres eg bagefter afsyringen.
Du får det aldrig til at ligne en alm lys eg der er blevet gylden med årene, hvis det er den farve du mener..
smile

Med venlig hilsen

Søren
Fremgangsmåde til at lysne syret eg er som følger

Fjern alt gammelt voks - hvis det har fået lak skal den slibes af først.

der efter vasker du møblet i trærens.

Slibes med fint sandpapir, sådan at årene bliver "lagt" ned igen.

Der efter kan det behandles med olie, og der vil jeg anbefale dig at bruge en bordplade olie, som hærdes med at polerer den meget og længe.

farven kan være svær at få magen til eksisterende eg - men hvis det er hvid pigmenteret det du har i forvejen, kan du benytte dig af en hvidpigmenteret olie, hvis det ikke er, så kan du eksperimenterer med lidt okker og oxydrød tonepasta på ikke synlige steder.

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Citat fra "Anjins-Honey"

Hej
Til afsyret eg bruger man en anden type eg.
Nogle fabrikanter har vokset deres afsyret eg og andre har lakeret deres eg bagefter afsyringen.
Du får det aldrig til at ligne en alm lys eg der er blevet gylden med årene, hvis det er den farve du mener..
smile


Tak for svar.

Det afsyrede virker IKKE vokset, ved ikke 100%, er købt brugt.

Der er kommet noget olie med farve fra JUNKERS - med farve efter ønske, skriver de - måske kan jeg bruge det til at gøre møblet mørkere og varmere i farven.

Citat fra "dima"

Citat fra "Anjins-Honey"

Hej
Til afsyret eg bruger man en anden type eg.
Nogle fabrikanter har vokset deres afsyret eg og andre har lakeret deres eg bagefter afsyringen.
Du får det aldrig til at ligne en alm lys eg der er blevet gylden med årene, hvis det er den farve du mener..
smile


Tak for svar.

De virker IKKE voksede, ved ikke 100%, er købt brugt.

biggrin Der er kommet noget olie med farve fra JUNKERS - med farve efter ønske, skriver de - måske kan jeg bruge det til at gøre møblet mørkere og varmere i farven.

Jeg er blevet i tvivl om møblerne kan være af nød :?:

Jeg polerer dem, lidt besværligt da de er med mange udskæringer, men gamle smukke møbler.

Det her er noget vrøvl.

Der er kun en slags eg, bortset fra moseeg som er helt sort. (og næsten umuligt at få fat på)

Der er forskellige behandlinger, og derfor mange forskellige overflader:
Gammelt, bejset og lakeret: Ligner lidt nød. Mørkbrun og blank. Gamle møbler fra århundredetskiftet til 20'erne, med udskæringer og svaj.

Røget: mørk grå-brun og mat. 60erne til 80'erne, Gammeldags møbler med grønt stribet betræk.

Afsyret med sæbe: Grålig mat. Gør det selv fra den tidlige periode,

Afsyret med voks: Grålig med en blank overflade der kan kradses af med en negl. Den mest almindelige form for afsyrede møbler.

Lys eg: varm gullig til gråligt. Designer møbler fra 50'erne og frem. Oliebehandlet

Frisk eg: Hvidligt gråligt. Helt nye møbler, som er oliebehandlet

Eg har korte dybe åretegninger, med korte sorte streger i, det er lidt svært at beskrive, men når du har set mange forskellige møbler, er det genkendeligt.

Prøv derfor at beskrive møblet, hvor gammelt det er og måske vedlæg et close-up af træet, ellers er det næsten umuligt at sige noget fornuftigt om hvad det er for noget.

Green

Annonce
Citat fra "green"

Det her er noget vrøvl.

Der er kun en slags eg, bortset fra moseeg som er helt sort. (og næsten umuligt at få fat på)

Der er forskellige behandlinger, og derfor mange forskellige overflader:
Gammelt, bejset og lakeret: Ligner lidt nød. Mørkbrun og blank. Gamle møbler fra århundredetskiftet til 20'erne, med udskæringer og svaj.

Røget: mørk grå-brun og mat. 60erne til 80'erne, Gammeldags møbler med grønt stribet betræk.

Afsyret med sæbe: Grålig mat. Gør det selv fra den tidlige periode,

Afsyret med voks: Grålig med en blank overflade der kan kradses af med en negl. Den mest almindelige form for afsyrede møbler.

Lys eg: varm gullig til gråligt. Designer møbler fra 50'erne og frem. Oliebehandlet

Frisk eg: Hvidligt gråligt. Helt nye møbler, som er oliebehandlet

Eg har korte dybe åretegninger, med korte sorte streger i, det er lidt svært at beskrive, men når du har set mange forskellige møbler, er det genkendeligt.

Prøv derfor at beskrive møblet, hvor gammelt det er og måske vedlæg et close-up af træet, ellers er det næsten umuligt at sige noget fornuftigt om hvad det er for noget.


TAK for hjælpen.

Noget vrøvl sad Nej det er ikke noget vrøvl, det er et fortvivlet råb om hjælp - overdrivelse fremmer forståelsen smile .

TAK for din hjælp, du har ramt plet med bejse og lak som minder om nød. Møblerne er, med udskæringer, kugleben o.s.v. og er sandsynligvis fra omkring 1900.

Kan du hjælpe med hvad jeg kan gøre med mine afsyrede mølber - som ikke er voksede eller lakerede - tror jeg.

Jeg vil SUPER gerne kunne give dem en behandling så de passer/ligner, bare lidt, SUK!!!

Jeg har kontaktet JUNKERS, som siger jeg bare skal bruge det nye produkt med farve, der ændrer det afsyrede til noget der ligner mine egetræsmøbler.

Tør jeg tro på det???

Ville du forsøge???

Med venlig hilsen
Dima
De fleste afsyrede møbler er overfladebehandlet på en eller anden måde. Hvis der er muliighed for at afprøve det på et usynligt sted, ville jeg forsøge.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis