Telwin Svejseværk fra Harald N - erfaringer?

Hejsa
Jeg går og overvejer køb at svejseværk. Behovet er lettere pladearbejde, hobbybetonet, mindre rep af jernredskaber osv. så hverken genopbygning af en gl bil eller andre voldsomme opgaver.

Er der nogle med erfaringer i Harald N's Telwin serie? f.eks
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1250&n=10100

Det ser jo ud til at være en fin svejser og med mit begrænsede behov kan jeg jo komme langt med "turbotråd"

mvh
Raun
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Raun

Hejsa
Jeg går og overvejer køb at svejseværk. Behovet er lettere pladearbejde, hobbybetonet, mindre rep af jernredskaber osv. så hverken genopbygning af en gl bil eller andre voldsomme opgaver.

Er der nogle med erfaringer i Harald N's Telwin serie? f.eks
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1250&n=10100

Det ser jo ud til at være en fin svejser og med mit begrænsede behov kan jeg jo komme langt med "turbotråd"

mvh
Raun


Personligt ville jeg aldrig købe et svejseværk uden CO2, måske nok fordi jeg er en mere krævene bruger (dog stadig "hobby") og roder bil mm.

tidliger var Telwin en billig udgave af migatronic, og eneste forskel på co2 udgaverne var kassen og navnet.

om deres co2 fri udgave så også er det vil jeg ikke kunne udtale mig om.

så personligt ville jeg ikke have betænkeligheder ved at købe en telwin svejser.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg har selv et lille hobbysvejseværk til CO2, samt en ordinær "pindsvejser" til det grove.
Det her nymodens turbotråd er jeg ikke meget for. :wink:
Min CO2 svejser bruger de små flasker, som også bruges til sodavandsmaskiner.
Indrømmet, det er ikke så godt som en Argon-blandingsgas, og flasken løber forholdsvis hurtigt tom.
Til gengæld er den meget billig, og jeg kan få den ombyttet nede ved den lokale isenkræmmer. (Han tror vist jeg i perioder konsumerer litervis af sodavand om dagen)
En stor flaske ville jeg være flere år om at bruge, med mit behov.
Og til tyndplade rækker 100-120 ampere også fint.

Alt afhænger jo af behovet.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Raun.

Jeg har en kammerat, der har et 160 Amperes Telwin. Han er fagmand og meget glad for dette til hjemmeopgaver. Han har efterhånden haft det en del år og har intet at udsætte på det. Det kører bare.

Erik

I'd rather be flying...
Hej og tak for alle de gode råd. Jeg blev fristet af en Telwin 160A med (tom)flaske i DBA til 1400 så nu skal jeg bare have fyldt flasken og have genopfrisket mine svejsekundskaber.

mvh
Raun
Hej jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Telwin model telmig 150/1 og kan kun sige den er fin til prisen. Den kører godt jeg har prøvet at svejse i 5mm plade med den og det var ingen problem.

Henrik
Annonce
jeg har selv sådan et svejseværk og er yderst tilfreds med detsmile

smile keine hexerei nur behändichkeitsmile
Har selv haft en Telwin i 8 - 10 år. Den svejsede for så vidt godt nok, men man får i nogen grad hvad man betaler for. Maskinen "selvdestruerede" i øvrigt sig selv med et pænt knald og derefter en røgfyldt garage......
Hej,

Har selv lige købt en Telwin Telmig 150/1 og den svejser fint.

Inden jeg købte den var jeg også lidt skeptisk fordi det med "turbo tråd" lyder lidt for godt til at være sandt.

Men det viser sig faktisk at tråd med flux er meget udbredt i industrien Det er med andre ord ikke kun Harald Nyborg som er hoppet på den vogn.

Blandt andet er flux tråd svejsning rigtig godt til udendørs brug, idet beskyttelsen ikke så nemt blæser væk (som ved CO2). Samtidig er de små Telwin maskiner til at flytte rundt på da de kun vejer ca 20-30 kg i modsætning til store tunge "prof" maskiner som kan veje helt op til 100 kg og i øvrigt kræver 3 faser. Så skal man heller ikke have en 200 bar trykflaske stående i garagen...

Hvis jeg skulle svejse hele dagen så var det ikke maskinen for mig, men til husbehov og lidt pladearbejde på min 1969 bil er den perfekt. Svejsningerne bliver ikke helt så blanke som med en "rigtig" CO2 svejsning, men så vidt jeg har kunnet se bliver svejsningerne gode og stærke, her er indstillingerne af maskinen meget vigtige lige som for en CO2 svejser.

/Lars
Citat fra HansW


Til gengæld er den meget billig, og jeg kan få den ombyttet nede ved den lokale isenkræmmer. (Han tror vist jeg i perioder konsumerer litervis af sodavand om dagen)
En stor flaske ville jeg være flere år om at bruge, med mit behov.
Og til tyndplade rækker 100-120 ampere også fint.

Alt afhænger jo af behovet.


Lidt off topic:

Hvor kan man få disse sodastreamflasker?
Vi har en sodastreammaskine, men kan ikke finde noget sted, her i NVsjælland, hvor de har disse flasker længeresad

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

De fleste Matas forretninger havde dem før i tiden, ved ikke om de stadig har dem.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis