sandfang til regnvandsfaskine

Hej,

Søger lidt hjælp til at lave et sandfang. jeg HAR brugt søgefunktionen herinde og fundet hvad der er om emnet.

Vil gerne have udpenslet følgende: (vist skrevet af 'Elektrikeren')

"Du kan lave en billig sandfangsbrønd i alm kloakrør.

Som hovedstamme bruger du ½m. Ø200 rør, som du sætter oven på et 45 gr Y-stykke 200/110 (afgrening til faskine). Som bund en Ø200 slutmuffe. En vandlås af 1 stk 45 Gr. Ø110 bøjninger. Pris under 300 kr. hos VVS-grossisten.dk
"

Har nu prøvet at finde de nævnte stumper, men er blevet lettere forvirret.
Kan ikke helt se for mig hvordan den fungerer og er sammensat, og jeg kan heller ikke umiddelbart finde de rigtige stumper.
(De virker også noget dyrere???)

Kan nogen hjælpe med at ud pensle sandfanget og de enkelte dele.

Peter
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Tak for svar. Har set købebrøndene, men er stadig ikke helt sikker.
Jeg er med på princippet i at man sætter ystykket nedenunder kloakrøret, men så er der da ikke meget 'bund' til bundfald?
Og je kan stadig ikke se hvad vandlåsen skal bruges til og hvor/hvordan den skal monteres???


- peter
Du kan jo forlænge mellemstykket, normal ca. 50 - 60 cm.

Sandfanget bruger du, så din faskine ikke så hurtigt bliver fyldt med "plutte" Da du skal have dit nedløbsrør tilsluttet sandfanget i toppen, på en eller anden måde, og så bruger du afgreningen som afløb fra sandfanget og som tilløb til faskinen. Men, hvad skal du bruge vandlåsen til? Det er normalt kun hvis man tilslutter til kloak, at den bruges.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Tror jeg er ved at have styr på det,

Forgreningen (y stykket) kobles sammen med røret tl faskinen.
Her må der så bare skulle en bøjning på som mellemstykke for at kunne få den rette hældning med røret til faskinen.

Hvad med toppen af sandfanget? Nogen ideer?
Har set på normale brøndkraver, men jeg har ikke set nogle som havde Ø200. Vist Ø160
Kunne man alternativt bruge en ekstra slutmuffe som top og så save et hul til nedløbsrøret?

Andre ideer?

- peter
Citat fra peter m


Hvad med toppen af sandfanget? Kunne man alternativt bruge en ekstra slutmuffe som top og så save et hul til nedløbsrøret?


Du må IKKE lave "røde" rør over jorden, da de ikke tåler sollys.
Er det ikke nødigt at det er "kørbart" med bil, kan du nøjes med en grå top med sideindløb. Kan du ikke nøjes, skal du have en støbejernskarm + rist/lukket dæksel. Det hele kan fås i større byggemarkeder, i alle størrelser.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis