Størrelsen på en gulvvarmekreds.

Med 20 mm pex rør, er der nogen der har en rettesnor for hvor mange m2 man kan opvarme med en kreds. Jeg kan ikke lige finde noget om det.

Det er et shuntsystem og trægulv.

Min kræds dækker idag 16 m2 og jeg overvejer at lave den om til 32 m2.

Er det for meget for en kreds.

Gerne links til facts. Wirsbo har ingenting i deres faq.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en fingerregel, der siger ikke længere end 120 meter.

Personligt tror jeg det har noget at gøre med at man ikke kan få længere slanger end 120 meter, men det har vel sikkert også noget med tryktab at gøre!

Men da slangen, i teorien, lægges med 30 cm indbyrdes afstand vil du bruge ca. 3,3 meter pr m2 og dermed kan du selv regne den maksimale gulvflade ud til ca. 35 m2
Jo Der findes en finger regel om gulvvarme, ved brug af 20mm gulvarme rør siger man at hver kreds ikke må over stige 120m og der går 4,5m Pr. cm2 og man ligger dem med 20-25 cm mellemrum det vil sige at du med en rulle på 120m kan lave ca 26 cm2, skal du altså op på 35cm2 skal du have en såkaldt mini schunt til 2 kredse for at få den optimale varme ydelse.
Slangerne kan du ikke kun få i 120m ruller, dem kan du også få i 240m og 500m ruller som oftest bruges til dem som har flere rum som skal laves, men de er monster svære at håndtere.
Husk at for hver kreds du bruger skal du have 2 stk. bukkefix og hvis du bruger binder til at fæstne slangerne med bruges der en pr.1/2 meter.
Du skal også lige være obs. på om dit nuværene gulv ligger på strøer da du har trægulv, er det sådan skal du bruge varmefordelingsplader som findes i et utal af størelser.
Alle delene kan købes i alle bygge markeder til fordelagtige priser og jeg ved at de gerne hjælper en med evt. spørgsmål.

The handymann
Tak for data. Hvorfor skal jeg bruge bukkefix, til hvad ?.

Det var bare en udbygning jeg skulle lave på min stue 2. Så der ialt blev 32 m2, men det kan man ikke så jeg tager en kreds mere i brug på min shunt. Men andre kan helt sikkert bruge dine beskrivelser.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Man bruger bukkefix til slangerne der hvor de går op af gulvet til din schunt/tilkobling , en til retur og en til fremløbsslange, sådan så de går lodret op til tilkoblingerne på schunten.

The handymann
Så vil fagmanden komme med et indlæg:
rør lægges normalt med 30 cm mellem slangerne, og det giver ca 3,3 m pexrør pr m2 + tilledninger.
Jeg laver aldrig en kreds over 90 m i længde, da modstanden eller bliver for stor.
20 mm pexrør fås i 120, 240 og 500 meters ruller, og jeg bruger normalt 240 meter, da det giver mindst spild. 500 meter er en stor og uhåndterlig rulle.
Ellers er jeg enig i de forskellig indlæg om dette emne.

Anders. DANA
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis