Kan man slibe et teakdæk?

Er det muligt, at slibe et meget træt, men friskt, teakdæk uden at ødelægge fugerne? Og såfremt, hvordan skal det gøres? (kornstørrelse, efterbearbejdning osv)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra pelle-b

Er det muligt, at slibe et meget træt, men friskt, teakdæk uden at ødelægge fugerne? Og såfremt, hvordan skal det gøres? (kornstørrelse, efterbearbejdning osv)

Hej man kan sagtens slibe et teakdæk. Det er heller ikke noget problem at slibe i gummiet, du kan dog risikere at slibe ned til luftlommer , som så helst skal repareres. Du skal også tænke på, om der er proppede skruer, hvor du kan risikere, at slibe proppen væk, så skal du jo sænke skruerne lidt mere i, og proppe igen.
Du skriver ikke hvad træt er, men det du sliber af, er væk for altid, så slib så lidt, som muligt, afslut med korn 100, og gi det en gang brun sæbevask, så bli'r det flot. Giv det aldrig noget med tørrelse i (olie eller lign. ), så mister du skridsikkerheden.

meget ofte er teakdæk lagt på finerunderlag, som rådner, hvis teak'en er utæt. Såfremt teak'en er lægere om at tørre langs fugerne, har disse sluppet, og der SKAL fuges om.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med træt mener jeg nok nærmere meget beskidt. Jeg har købt en gammel Bandholm der skal have en kærlig hånd, men som er frisk overalt. Dækket i teak, er helt mørkt og nogle steder grøn (tror det er alger). Kan man nøjes med en grundig rengøring, og såfremt i hvad?
hej igen.
Jeg ville kalde den en vintage Bandholm i stedet for gammel.
Der findes teakrens, som er efektivt, og ta'r lidt træ med sig, og gør træet ujævnt i overfladen. Det er ikke pynteligt. Selv bruger jeg brun sæbe. og måske lidt algefjerner. Er det meget ujævnt efter rensning, må du nok slibe lidt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Som du beskriver dit dæk, ville jeg anbefale at du starter med at rense dækket med noget teakrens.
Du slipper for det noget mere besværlige arbejde, nemlig at slibe.
Jeg har selv gjort følgende ved mit eget teakdæk.
Købt noget teakrens, som man også kan bruge til havemøbler og lignende, som skal påføres af to omgange.
Dækket står herefter ganske som ny - men er nu sårbar og udtørret.
Når dækket er tørt sæbes båden ind i brun sæbe.
Husk at gentage denne behandling mindst 2 gange om året, og du har en pænt dæk.

Mvh
Freddy
PS : det er kun brun sæbe du skal bruge 2 gange om året.
Turen med teakrens er kun når det er absolut nødvendigt, da det ikke er det allerbedste for træet.

Mvh
Freddy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis