Udendørslamper: Rustfri eller galvaniseret???

Ja jeg har kig på nogle udendørslamper, og de kan fås i både rustfri og galvaniseret udførelse. Mit spørgsmål er hvad der er pænest efter nogle år, og hvordan de ændrer udseende?
Galvaniseringen bliver jo lidt "mat" agtig med årene...
Kan galvaniseringen holde i længden?
Rustfri, bliver det også mat, eller ændrer sig på anden måde?
På forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

hvad der bliver pænest er jo en smagssag.
Selv har jeg valgt galvaniseret fordi det passer til resten af husets
ikke så 'polerede' udtryk da galvaniseringen med tiden bliver mat
og meleret.
Det rustfri stål bevarer måske ikke helt glansen, men vedbliver
at være ensartet og blankt - det passer nok til dem der også sætter
pris på et sort-glaseret tegltag....

mvh
Jakob
- og så holder rustfri langt bedre en galvaniserede lamper, de bliver ikke irret på samme måde. Galvaniseringen reagerer på den syre der er i regn, men det er på langt sigt 10-15 år.

Mvh

Peter

<p>Peter Madsen</p>
Tak for jeres svar, jeg hælder jo nok også mest til rustfri. Da det passer bedst i husets stil. Men var lidt ude efter om det rustfri også bliver grå eller mat med tiden.... ? :o
Kan nu tilføje, at jeg købte rustfrie havelamper i Bauhaus.... De er begyndt at rustne flere steder.... Man får hvad man betaler for... mad
det er fordi rustfrit stål også reagerer med den syre som er i regnen, vil du undgå dette betaler du bare prisen og får special lavet lamper i syrefast stål. det tåler salt osv....
Sluppermand:

Din forklaring køber jeg desværre ikke, ikke i vores tilfælde ihvertfald. Nogle af vores lamper sidder i læ, de har aldrig fået regnvand!!! Højst fugt fra dug og tåge... næh, de er vist bare købt for billigt...
Men hvis din forklaring passer på de dyrere lamper, er jeg godt nok glad for at vi valgte de (meget) billigere!!
Nu blev jeg lige nysgerrig: Hvad så med de billige galvaniserede udendørslamper?? Ruster de også ligeså meget/hurtigt?? Nogen der har erfaringer med disse??
Hej

Vi har nu haft billige galvaniserede lamper fra Bilka i 4 år, og de er ikke begyndt at ruste endnu.

/Thomas
jeg købte på tilbud nogle rustfrie lamper i Kvickly. Ser ud som et rør på ca 20 cm med en spot i hver ende. De er tunge og mærker som om "der er noget gods i dem" . De er til udendørs og vådrum. En har hængt udenfor i to år nu, og der er ikke rust på. To andre hænger i mit badeværelse, og der er heller ikke noget. De kostede 100 kr stykket.
mvh jan
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis