Flisebeklædt køkkenbordplade, underlag??

Vi er ved at lave køkken, og vil gerne have en bordplade med 10x10 fliser.
Hvad bruger man som underlag?
MDF eller De nye lette byggeplader?
Er der nogle der har nogle erfaringer?

Hilsen Torben
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF virker helt fint, men husk en kant liste i metal hvis din bordplade skal holde i flere år.....
Uden at jeg har dobbelttjekket, så har gør det selv bladet haft en artikel om emnet. Så vidt jeg husker brugte de vandfast krydsfiner. Den primære årsag er nok, at det suger/rejser sig mindre end MDF når fliseklæben smøres på.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
hvis du bruger MDF skal den selvfølgelig primes først så den ikke rejser sig når der kommer fliseklæben - men vandfast krydsfiner er helt sikkert lige så godt....

Litex (ellers godt produkt) tror jeg ikke er stærkt nok til en bordplade, hvis man tænker på onkel Fede skal kunne sidde på det færdige resultat. men det kommer nok lidt an på hvordan din bordplade bliver understøttet.
Annonce
Hvis I idag har laminat bordplade, kan I så ikke bare lægge fliserne ovenpå den ?
Hej

Jeg har lagt klinker i flere badeværelser hvor underlaget har været træ, og det har altid været vandfast krydsfinner tømren har lagt, og mig bekendt holder de da fint smile men ved ikke lige til bordplade, har aldrig lavet en flise bordplade endnu wink
Hej....
du tager 2 22mm krydsfiner og limer og skruer sammen forskudt med "PU-Lim" og montaflex skruer
efterfølgende giver du pladen en vådrums membran og limer fliserne på med en 2 komponent fliselim ("Mira" som kan købes i silvan)
og til sidst fuger du med en vådrums fuge (flise fuge ikke klinke fuge)
til sidst kan du behandle pladen med noget olie som man også bruger til marmor så du får mættet fugerne
det endelig resultat bliver en 50 mm god og solid bordblade som kan klare hvad somhelst...
husk at bruge klinker og ikke fliser til bordpladen idet det har en større hårdhed og kan derfor klare at du taber en stegepande på bordet uden der går en flig af
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis