Rå mur

Hejsa

Vi er i gang med at renovere en lejlighed og har fundet en flot murstensmur under tapet, puds, mm.

Vi vil gerne have denne mur til at fremstå rå. Så her har vi to spørgsmål:

1) Er der andre måder at få det sidste puds af stenene end at banke det af. Vi har hørt noget om saltsyre.

2) Kan muren fikseres på en måde, så den ikke drysser fra fugerne?

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg ved ikke lige helt hvordan du kan få det sidste af uden at ridse stenene, men jeg vil tro du kan gøre det med bagsiden af en mursten, med en let hånd, så skulle der nok ikke sidde meget tilbage. Jeg vil ikke anbefale saltsyre når det er indvendigt murværk, man kan få noget dampri syre, tror nok det hedder fefix eller noget i den retning, men spørg på dit lokale byggemarked, hvis der ikke er andre herinde der ved det smile

Ved ikke om man kan få noget så det ikke drysser, det eneste jeg kan komme i tanke om er en omfugning, men det var jo nok ikke lige det du var ude efter wink

Håber det kunne hjælpe dig lidt smile
Blot så der ikke sker noget forfærdeligt: Brug aldrig saltsyre på murværk indendørs! Det vil skade alt metal i hele huset.

Når det er sagt, så håber jeg, der er en murer, der kan give jer et par tips.

mvh
Lars

Lars K
hej

jeg skulle have et tyndt pudslag af en væg i kælderen. Købet en stålbørste til min lille vinkelsliber,- og så ellers i gang. Men hold da k... hvor det støver!!!! Ved ikke om det ridser mustenene,- På mine der står på højkant kan det ikke ses

mvh jan
Hej

Du kan binde pudsen, med en mat "maling"
kort forklaring:
Når maling bliver tonet, er udgangspunktet, ikke kun hvid, der bliver brugt forskellige base farver eller grundfarver.
En af disse grundfarver, er farveløs, som bliver brugt til at lave mørke farver på.
Det er faktisk, som en mat glans 5 lak, men fåes selvfølgelig i alle glanstrin.
Nu kan jeg ikke se hvor du bor, men f.eks. i det system jeg har, kalder vi det en base cc og hos flugger, hedder det en base 4.
Dap da hen til den nærmeste flugger og køb en base 4, som en farveprøve ( ca glans 5) til 25,-
lad være med at få den tonet, og prøv om ikke det skulle være løsningen for dig.
Har prøvet det et par gange, og det virker.
Du kan også bruge lak, men de har mange gange, for en høj glans.

Colormann
Hej....
først og fremmest må du ikke bruge saltsyre indedøre idet at det "damper" med tiden og får alt metal til at ruste..

har selv lavet en ligende væg
1. bank/skrab så meget af som muligt med en murehammer.
2. brug en stålbørste på en boremaskine men husk ikke trykke for hårdt mod stenen så du ridste overfladen
3. køb noget ganske amindeligt afkalknings middel og afkalk væggen med det evt. det man også bruger til at fjerne fugeslør på fliser
4. sprøjt støvbinder på vægen med en ukrudts sprøjte (støvbinder = forankrings grunder/mikrodisperser)
lad det tørre og væggen er færdig..
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Citat fra Bjørnen

Hej....
først og fremmest må du ikke bruge saltsyre indedøre idet at det "damper" med tiden og får alt metal til at ruste..

har selv lavet en ligende væg
1. bank/skrab så meget af som muligt med en murehammer.
2. brug en stålbørste på en boremaskine men husk ikke trykke for hårdt mod stenen så du ridste overfladen
3. køb noget ganske amindeligt afkalknings middel og afkalk væggen med det evt. det man også bruger til at fjerne fugeslør på fliser
4. sprøjt støvbinder på vægen med en ukrudts sprøjte (støvbinder = forankrings grunder/mikrodisperser)
lad det tørre og væggen er færdig..
VH
Bjørn



Hej Bjørn

Det ser på afstand ud til at være et god stykke GDS arbejde du der har lavet.

Keep up the good work cool

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også