Hjælp - har du en 2 takt Marstalmotor der virker?

Jeg har købt en 2 takt Marstal motor som faktisk kører fint, der er dog lidt småtterier som jeg ku' bruge lidt hjælp til fra en der kender motoren.
1. På det første billede hvor de 2 pile er - skal der sidde en smørenippel? Det virker logisk men der er så vidt jeg kan se ikke gevind.
2. (samme billede) Er det er bevægeligt led i den blå ring? Det er IKKE bevægeligt på min, men kan jo være fastgroet pga. manglende smøring.
3. Pakker vandpumpestemplet kun med fedt ? ( jeg har ikke haft den adskilt)
4. Jeg har afmonteret afløbsskruen ( gule ring) men der er ikke forbindelse til vandkammeret. Jeg kan med et stk. ståltråd rage rust og snask ud. Bunden af kølekammeret er sikkert fyldt med rustflager - hvordan renser man det ud?

I øvrigt en skøn motor som da jeg fik tændingen justeret starter i første hug.

Håber nogen kan hjælpe meg med dsse 4 spørgsmål.

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Søren , bare du ikke bli'r alt for Stribet.

Nå det var den motor. Din vandpumpes stempelstang skal bevæge sig op og ned, helst uden sidepåvirkning, derfor skal trækstangen, som styres af en excentrik også ha' et bevægeligt led i den anden ende (blå ring), hullerne er til at tilføre lejerne lidt olie, ved hjælp af en oliekande, når du starter op eller hvis du kører i lang tid. Der er nok en fedtsnor i pumpen som tætning, fedtet er kun til at smøre, og skal være af typen vandfast (stævnrørsfedt ). smile Det er altså ikke en motor, som man bare starter og kører med, den skal smøres manuelt under drift. Men så er der da lidt at lave undervejs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej igen.

jeg kan se , at du tidligere har spurgt på startrem kontra startsving.
Nu er der sådan, at en 2-taksmotor, hvis tænding ikke er korrekt indstillet, kan starte og køre den forkerte vej rundt, og derved rive remmen fra dig.
Et startsving vil blive trukket med den gale vej, med fare for at smadre din hånd eller andet, det er heller ikke til at vide, hvad retning det flyver af i, så det er bare med at komme væk.
Originalt på din motor, vil der være en stillemulighed på din magnet, så din motor kan startes på lav/sen tænding, så den ikke går bak, og så stilles høj når der skal bestilles noget.
Jeg har en gang set en 2-cyl Energi, der startede baglæns, og "Arne Baba"
fik sg'u travlt med at komme fra borde. Startsvinget endte i havnen, via styrehustaget, motoren blev ikke siden startet med den ejer.
Så behold du hellere din rem . og husk at starte på lav tænding.

ErikChristensen 
Det lyder rigtig fornuftigt. Jeg kan bare ikke se hvor den indstilling mellem høj / lav skulle sidde. Kan der være en model uden justering eller måske ikke den originale der sidder på?
Sætter lige et billede af rændingen op hvis nogen ved/ kender den.

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
kan du tage et billede direkte ind på magneten ved dækslet. Hvis den kan stilles, skal det være således at pladen hvorpå platinerne sidder kan drejes, ved hjælp af en lille arm. Eller kom en tur til Tommerup med motoren.

TILFØJELSE. du behøver ikke flere fotos.

Jeg har fået billedet gjort billedet større, og kan se at du har en engelsk magnet på, det vil sige, at din motor ikke hører til de første, der blev produceret, de brugte nemlig SEM magneter, som jeg mener var svenske, og som kunne stilles udefra.
Det er muligt at din Wipac, eller hvad den nu hedder, har indbygget slyngarme, som gør tændingen højere med stigende omdrejningstal, som lidt ældre biler, men jeg kan sgutte huske det, så det kræver en undersøgelse. Og hvis det findes, så få det tjekket og ordnet så det fungerer.

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis