Mit hysbyggeri..

Hej.

Vi købte et sommerhus på en helårsstatusgrund for 3 år side.

Vi har gravet fundament 20 cm fra huset - hele vejen rundt. Sat stolper op, lagt en rem op, pillet det gamle tag af, sat spær på osv osv osv - så nu har vi en førstesal på 60 kvm. (næsten færdig)

Jeg har tale om det et par gange, og nu synes jeg lige jeg vil vise nogle billeder:
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/102_0256.jpg
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/102_0257.jpg
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/102_0258.jpg
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/102_0259.jpg

**10-02-03**
Jeg har lagt nogle nye billeder op:
http://www.2ma2.dk/hus_web/

Det sidste billede er et panoramabillede (fra altan). Det er klippet sammen af flere billeder.
De to røde bygninger i vores have, skal nedrives når den tid kommer, men indtil videre er de meget gode til opbevaring.
Billederne blev ikke vildt gode, da der var en del støv i rummet, som reflekterede blitz-lyset. (pletter og IKKE fejl smile)
**10-02-03**

Jeg har lavet det HELE selv, med fast hjælp fra min fader.
Det har taget 2 år, hvor vi kun har brugt weekender.. Det værste var altså at grave fundament med skovl, da en gravemask. ikke kunne komme tæt nok på huset. Det næstværste var at rive det gamle tag af og spartle, og det tredieværste var at isolere i sommers - 60 grader oppe under taget. Hvis nogen har prøvet at isolere mens man sveder, så ved man også hvordan det klør bagefter...

Planen er at vi flytter op på førstesalen og derefter river alt det gamle nedenunder væk (altså ikke det vi har bygget op rundt om huset), og bygger det op igen, så skulle vi gerne ende op med et helt nyt hus smile

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 10-02-2003).]
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej ThomasB!

Flot arbejde!

Hvad er dine mure lavet af?
Hviler rem'en kun på stolperne?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Synd dit fundament er 20 cm. fra huset. Det havde været praktisk at have det under huset.

Pjat til side.

Hvor er det smukt - det er godt nok et stykke LDS-arbejde og lidt til. Jeg forstår godt hvis du er tilfreds, og det er jo også denne følelse som intet andet overgår, når man lige skal gøre status over hvad man har udrettet (og ikke er håndværker). Men kun hvis man er er tilfreds.

Sjovt nok er man focuseret på småting, når man lige selv har bygget eller lavet noget, og når gæster og venner ikke opdager den fuldstændig utilgivelige fejl man har begået, så finder man ud af , at den ikke betyder så meget, og nogle år efter lægger man heller ikke selv mærke til den - men i starten overskygger den alt.

En god egenskab, at være kritisk med sit eget arbejde, selvom det overdrives af og til især blandt amatører, men det gør ikke noget.

- Men et meget flot arbejde Thomas, hvornår komme alle LDS-veteranerne til indvielse?

Vi mødes over hækken.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej igen.

JørgenE, vi har skam også problemer med at få nogen til at holde huset, når vi selv er indenfor smile

Kort beskrivelse af konstruktion:
Fundament: 1000mm dyb x 300mm bred. En række Lecasten 200mm bred
Bundrem: 150x63mm (hele vejen rundt)
Stolper: 150x63mm, pr. 60cm
Mellem stolper 100mm+50mm rockwoolbats i forbandt. (der kommer 100 mm mere på indersiden, når vi når så langt)
Toprem: 235x120mm (ikke i gavle, der går stolper til kip)
3 vinkelbeslab på hver stolpe, 10 skruer i hvert beslag.
Vindtræksbånd 45 grader, så det dækker hele fladen.
Spær: 1 stk pr. 900mm, mellem hvert spær 220mmx50mm bjælke. Spær er fastgjort i fundamen med vindtræksbånd. Spær er fastgjort i toprem, med vinkelbeslag på hver side, i begge ender. Derudover er der en fransk skrue gennem vinkelbeslaget ned i toprem.
Der er kørt vindtræksbånd på kryds og tværs ovenpå spær. Lægtet, lagt Eternit (1000mmx60mm)

Mellem spær er lagt en 100mm+50mm rockwool bats, og på tværs er der lægtet med regler 45x95mm pr 400mm, derimellem er der 100mm rockwoolbat. Altså 250mm isolering.
Dampspærre og gips, spartling, glasvæv og 2 lag maling.

På gulvet er der lagt gulvspånplade.

Det er ihvertfald ikke underdimensioneret smile

Det tager LAAAAANG tid.. Men hvad, det har kostet os ca. 175.000 kr indtil videre, så det er jo ikke det vilde. Vi regner med ca. 125.000 nedenunder (vi har bad og toilet).

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 10-02-2003).]
Flot kabeltromle du ejer dig wink

Men ellers er det nu flot IT nørder kan også. Hvis nu du havde smidt din PC ud, og knækket parabolkortet var du færdig (eller hvad).

MVH

PS. Må man det der med regler som lægter, de er jo ikke DK18/T1 godkendte eller hyr. De holder ingen tvivl om det, jeg ved du har udvalgt dem. Men med den isoleringsmasse du har på, vil sneen jo stadig ligge på taget fra sidste år når den nye sne falder.
Vi mangler nu det der inspirationsforum.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 01-02-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hej igen.

@PeterR
Ja, den kabeltromle er jeg også enormt glad for biggrin

Selvfølgelig kan vi IT-nørder (du og jeg) da bygge et hus, det er jo os der får hele verden til at fungere.. smile

Uha, hvis jeg ikke havde min PC kunne jeg slet ikke gennemføre byggeriet, da jeg så ikke ville kunne komme herind på LDS smile

Parabol/TV: Nææ, det bliver der ikke meget af, og slet ikke efter jeg er blevet selvstændig. (og må jeg i den forbindelse, lige reklamere for min hjemmeside/mit firma: www.2ma2.dk / www.tomato.dk )

Ja, sneen bliver sgu nok liggende altid, men jeg har monteret "gulvvarme" under taget...

Jeg har idag uploadet nogle nye billeder, hvor der er ryddet lidt op på gulvet + vindueskarmene er monteret.

Billederne kan ses her: http://www.2ma2.dk/hus_web/

Det sidste billede er et panoramabillede (fra altanen). Det er klippet sammen af flere billeder.
De to røde bygninger i vores have, skal nedrives når den tid kommer, men indtil videre er de meget gode til opbevaring.
Billederne blev ikke vildt gode, da der var en del støv i rummet, som reflekterede blitz-lyset. (pletter og IKKE fejl smile)

Mvh
ThomasB

Pas nu på med at rive for mange af din huse ned, lige pludselig, når du er færdig med projectet og keder dig, kunne det jo være at du får brug for et legehus til en mini-tomato smile

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også