Oliering og sæbebehandling

Hej!

Hvis man har et stykke træ, der er naturolieret, kan man så bare begynde at oliere med hvid-olie i stedet? Begynder træet langsomt at blive mere og mere hvidt eller vil det bare blive skjoldet?

Kan jeg sæbebehandle et olieret møbel og vil olien så langsomt "give op"? Eller er det "en-gang-olieret-altid-olieret"?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis jeg var dig ville jeg starte med at pudse det naturolirerede godt og grundigt inden du hvidolierer.Da det vil gøre at den nye olie sidder bedre fast. spørg evt i din farvehandler. Mange af de nye olier er meget nemme at arbejde med.
Du skal have al olien af før du sæbebehandler. Puds møblet rigtig grundigt og vask det evt med grundrens.( prøv et usynligt sted først ) vent en dags tid inden du sæbebehandler da du vil ofte kunne se om der er olie tilbage i møblet ved at der er mørke pletter hvor der stadig er olie. Hvis du bor i Kbh. så ligger der en rigtig god butik i Hyskenstræde som hedder Københavns farvehandel. Ejeren er meget dygtig og venlig.
Held og lykke
ninai
Hej ninai
hvad mener du med at pudse? Som at tage en pudseklud og gnubbe på det? Eller som at slibe med sandpapir. Jeg kan ikke rigtig forstå hvad det skulle gavne.

Det som jeg er mest nervøs for, er om man kan få al olien ud. Den er jo trængt adskillige milimeter ind i træet.

mvh
Jørgen
Hej Jørgen
Jeg mener pudse med sandpapir. Når du sliber/pudser så fjerner du jo et lille lag af materialet og giver det en ru overflade og " åbner " træet så det bedre tager imod næste omgag olie. man skal selvfølgelig starte med det lidt grovere sandpapir evt korn 100 også gå op til 120 og afslutte med 180

Jeg kan godt forstå din nervøsitet omkring hvor langt olien er trængt ned i træet, og den er berettiget. Når det er olie på olie ville jeg ikke tage det så tungt, men hvis du gerne vil have sæbebehandlet det, så er det som sagt lidt sværere. Jeg ville gøre som jeg sagde tidligere eller også høre din farvehandler om der måske findes et nyt smart middel der kan " trække " olien ud.
Jeg er møbelsnedker og ville selv bruge en ziehklinge ( en slags høvl, kan man vel kalde det ) men den kræver en del træning at bruge

Hilsen
Ninai
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis