Bovspryd

Hejsa er her nogen kloge hoveder??????
Det tænkte jeg nok!!!!! ;-)

Jeg skal bruge et bovspyd til min 21 fod kragejolle fra 1936. Hvor skaffer jeg det henne.

Lige nu er jollen med bermuda rigning men jeg vil gerne ha den gaffel riget??? Hvor skaffer jeg rigning og......... Hvordan gør jeg?

Mvh. Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så kom og køb den - med båd - den er stadig til salg.
Der burde vel være en af dem som du kan sælge som motorbåd uden rig :idea:

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej med dig
Et bovspryd laver du selv af en granstamme, som du afbarker og høvler.
Du kan lave de andre rundholter af det samme materiale. Det er bedst hvis du kan få noget, som er tørret i et års tid. Når det er høvlet skal du behandle det med lindolie, alt det som det kan suge.
På biblioteket kan du låne en del bøger der viser noget om at rigge en kragejolle til. Du kan også prøve at l¨ne nogle af TS tidskrifter.
TS træskibsejerenes sammenslutning.
God fornøjelse Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

hej.
du har da rigtig gang i planerne. Det er nu ikke bare lige at udskifte riggen til gaffel. Du skal også have balance i båden, så den ikke bliver luv/lægerrig, så er den ikke til at sejle med. Sejlcentret skal altså være samme sted, som før. Da en gaffelrig er mindre effektiv, end bermudarig, vil du komme til at sejle mindre højt til vinden, måske 5 grader. Prøv at sætte en kurs og en strækning på 30 sømil på et søkort, prøv så at se, hvor du lander, hvis du ændrer kursen 5 grader. Den er også væsentlig tungere at arbejde med, så man skal ha' virkelig lyst til gaffelrig. Og jeg ved hvad jeg taler om , se min båd ved at søge på mit navn. dato 30 marts 2004 :lol:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svarende... biggrin

Ved i om der er en side hvor man kan se forskellige mål til gaffelrig.

Er der nogle fastlagte regler (det er der jo nok) man skal følge mht. mast længde, længde af bovspryd, gaffel, bom Ovs. Osv. ???

Kender i nogle sider hvor de ting står beskrevet?
El. Kan nogen svare mig på det?

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg prøvede at sende dig en privat besked - formoder at du ikke har set den. Men for at gentage - du er velkommen til at komme til Holbæk og måle min rig op - det er jo faktisk mit salgsbillede i DBA du har brugt som eksempel ovenfor. (og da den stadig er til salg kan den jo lige så godt gøre gavn for føden sålænge)

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Tusind tak!! biggrin

Det ville jeg ellers meget gerne, men jeg tror desværde ikke jeg har mulighed for at tage til holbæk, i hvertfald ikke lige i den nærmeste fremtid! sad

Men Hvis jeg alligevel for lejlighed for det, så kan jeg jo lige gi lyd fra mig, hvis den altså ikke er blevet solgt inden da!

Tak for tilbudet Mvh Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Så er jeg så småt gået igang med mit bovspryd!
Fandt en gammel bjælke af det fineste kernetræ (gran) tør og god! Så nu er jeg lige så stille begyndt at forme den...

Mangler stadig mål til gaffel rig, Ja el. bare hvis det er nogle gode tommelfinger regler for hvor langt bovsprydet, gaflen osv. ca skal være.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat fra andersbr

Så er jeg så småt gået igang med mit bovspryd!
Fandt en gammel bjælke af det fineste kernetræ (gran) tør og god! Så nu er jeg lige så stille begyndt at forme den...

Mangler stadig mål til gaffel rig, Ja el. bare hvis det er nogle gode tommelfinger regler for hvor langt bovsprydet, gaflen osv. ca skal være.


Hej. Der findes ikke et menneske,der kan svare på dit spørgsmål. Der er simpelthen så mange ubekendte at det er umuligt, og en del, som er afhængig af din smag.
Såfremt din gamle rig balancerede med båden gælder det om at finde sejlcentret, det skal så overføres til den nye rig. Det er ikke nogen naturlov, at en gaffelrig kræver et bovspryd, selv om det er mest almindeligt. Grunden til bovsprydets tilstedeværelse, er at det er nøvendigt med et forsejl et stykke foran båden, for at afbalancere sejlarealet bag masten. Længden på gaflen og bommen er til dels op til en selv, dog med hensyntagen til sejlcentret. En lav rig med lang bom og gaffel flytter sejlcenter agterover, altså et langt bovspryd og visa versa. :wink:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for det.

Det var da feks. et godt svar på mit spørgsmål. :wink:

Havde godt på fornemmeren at det mere eller mindre er en smags sag, men tænkte er der måske var nogen der havde gjordt sig nogen erfaringer for hvad de syns der fungere bedst, så jeg som du selv siger ikke starter med at gå ud og lave dumme fejl som feks. at komme til at flytte sejlcenteret. he he. :lol:

Mange tak for svaret/svarende

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hej igen Anders.

Der er en metode, jeg har tøvet lidt med at viderebringe, da den ikke er så præcis.
1. mål din båd op, afmærk afstand fra midt mast til forstag.
2. mål dine sejl op
3. lav nu en nedskaleret model sejl og mast i pap og en træpind, rimeligt præcist, sæt sejl på mast, som på båd.
4. bor et hul i masten, hvori der kan stikkes en vægtarm til at afbanlancere riggen. Sættes fast når der er ballance.
5. sejl pilles af, og du kan nu forsøge dig med at finde en rig, der ballancerer vægtmæssigt, du kan udskifte/ ændre sejl, folænge/korte bovspryd, til du finder noget der tiltaler dig.
Du kan jo sætte sejl fast med små klemmer, bare de sidder fast og ikke flyttes på masten. :oops: hvis det er uforståeligt så kom igen.
det er lettest at regne ud hvis masten bliver hvor den er.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også