Valg af radiatorer

Hej

Er der nogen der har erfaringer med hvilke radiatorer der er gode og hvilke man skal holde sig fra? Der er forskel på priserne - er der så ikke også forskel på kvaliteten?

Jeg skal opsætte nye radiatorer i hele mit hus (fra 1922) og planlægger at gøre det ved at lave en fordeling ved naturgasfyret, således at hver radiator får frem og tilbageløb for sig. Een streng bliver ført ovenpå hvorfra jeg i skunken vil fordele til de 4 radiatorer på 1. sal på samme vis. Hvad er bedst kobberrør eller rør-i-rør? Al rørføring kommer til at gå under gulvet, da jeg alligevel har taget alle gulve op smile Er det helt skidt eller er jeg på rette spor?

/Herold
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Umiddelbart mener jeg du er på ret spor, men om du kan nøjes med at lave fordeling fra fyret i stueplan, kommer vel an på, hvor stort dit hus er, eller hvor mange radiatorer du skal fordele til. Det kan godt lade sig gøre, jeg tænker bare på, at der bliver en voldsom mængde rør på samme sted.

Det mest anvendte i dag mener jeg er rør-i-rør.

Mht. radiatorer, så har jeg selv riopaneler, dem er jeg godt tilfreds med. Prøv evt. at se på deres hjemmeside www.rio.dk

Mvh. Carsten.
Hej Carsten

Jeg mener det burde kunne lade sig gøre, Der skal være 4 radiatorer, tre gulvvarmer, og en forsyning til 1. salen. Virker det helt vildt? Jeg har et "teknik"-skab i baggangen på b120 d70 h230, så jeg mener der skulle være plads til påde gasfyr, hovedledning med vand og elskab...

Har du andre ideer til hvordan man kunne gøre det, så man ikke får så mange rør i baggangen?

(Det er en totalrenovering vi er i gang med af huset, så jeg kan lave alt præcis vi synes... og så er det jo vigtigt at lave det rigtigt første gang!)

Jeg tror jeg går med Rio 655 PKII radiatorer til hele huset...

pft Herold
Hej Herold

Nej det synes jeg lyder ok. Det man kunne gøre, var at lægge et fordelersted lidt længere ud, til fx. et badeværelse, lidt ligesom når du vil trække en streng op til 1. salen, og så fordele til de 4 radiatorer derfra.

Det er en pæn størrelse skab du har til teknik, jeg har set noget der var værre biggrin

Mvh. Carsten.
Hej igen...

Man kunne godt fordele længere ude, problemet er at jeg vil lave alt rørførring under gulvene (der er ikke kælder), således bliver rørene skjulte. Så vidt jeg ved må man ikke lave skjulte samlinger under gulvene, og dermed heller ikke en fordeling...

Jeg støber et nyt isoleret terrændæk, lægger strøer og gulv til sidst - vand til radiatorerne, kommer så til at gå i det ca. 80 mm hulrum under gulvet.

I øvrigt - hvordan forbinder man bedst sådan en pex rør-i-rør til radiatoren, den må skulle kobles sammen med et fast rør over gulvet?

MVH Jeppe Herold - så kom der også fornavn på smile
Hej Jeppe

Man laver en fordelerboks i væggen, men hvor pænt det er skal jeg lade være usagt.

Pexrør kan forbindes direkte i radiatoren med en speciel fitting beregnet til dette. Mere ved jeg ikke, jeg har nemlig ikke selv lavet min installation.

Mvh. Carsten.
Annonce
Hej

Tak for svarene, jeg tror jeg laver samlinger ude i teknikskabet, så er de gemt af vejen...og der er jo plads til det...

Hvis der er nogen der har et godt svar til hvordan man samler det faste rør over gulvet, med pex-røret under gulvet (Overgangen fra det ene til det andet som jo ikke må sidde under gulvet, hvilket ellers var det nemmeste) Er der en nem/god løsning - så tøv ikke med at skrive...

/Herold
Hej Jeppe

Kan du ikke lade pexrøret komme ud af væggen, så slipper du for at skulle skære til om rørene, når du skal lægge gulv, og så kan du lade så meget rør som muligt være skjult.

Mvh. Carsten.
Hej igen

Check evt. Uponor-Wirsbos hjemmeside på www.wirsbo.dk der kan du se mere om det hele.

Mvh. Carsten.
Hej

jo, det lyder faktisk som en god idé... Jeg har alligevel lige skået ind til al el i væggen - så lige at skære et ekstra rør ind, det går nok... Skal man så bare indmurre en 15 mm koblingsdåse, og så sætte en lille stump kobberrør på der fra ud til raditoren - nogen der ved hvor man finder en sådan vejledning...?

/herold
Inden du beslutter dig for at rille pex-dåser ind i væggen, er der en anden løsning som jeg vil anbefale dig.

Rio PKII 655 med E, F anboringer så får du dine rør op i bunden af radiatoren. Det er nemt for dig at montere med Wirsbo´s bukkefix til radiatore. Pexrøret køber du et Wirsbo radiator dækrør til, her kan du vælge mellem hvid plast eller hvidmalet aluminiumsrør. Med så korte rør (7-12 cm) kan du nøjes med plastrørene de koster ca. 30 kroner pr meter. Du skal kun bruge et dækrør pr. radiator.

Med hensyn til rørføring villle jeg vælge Wirsbo´s Eval-pex i 15 mm r-i-r og vælge et fordelerør ude ved fyret eller i bunden af et skab eller lignende. Ude ved fyret ville jeg vælge 22 mm hårde kobberrør monteret i zinkrørbære med plast indlæg, fra fordelerøret til fyret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis