tøj budget

hej
Er der nogen der har et bud på tøjbudget til 2 piger på 10 og 14 år,
det er snart ved at være træls at købe tøj til dem, det er aldrig godt nok, det som vi køber.
Så planen var at give dem et månedligt beløb til at købe tøj for, men skal det være 500,- pr måned eller ? :shock:
Ved godt det næsten er lige som at tale religion, men skal lige siges at de aldrig har været vant til at gå i dyrt mærkevartøj, men dog altid set pæne ud i tøjet. biggrin

håber på nogle gode indspark.

Steen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja..hende på 14 kan jo finde et avisjob og selv se hvordan det er, at skulle tjene de sure kr.
Den yngste kan vel ikke være så slem endnu???
Det virkede på mine tøser, da de var i den alder.
Er det ikke godt nok, det du giver dem, må de selv tjene pengene.
Men så "slemme" er forældre måske slet ikke mere? :wink:

Sniffer  
Hvad der rækker er jo meget et spørgsmål om hvad der er tilrådighed i familien !!
Hvad bruger du på tøj nu ?
Klart at hende på 14 vil være med til at bestemme...
Hende på 10 kan nok tages med på råd... men bestemme selv er lidt voldsomt efter min mening.
Men jeg mener det er OK at vælge få men dyre ting i sin garderobe... Men forklar dem konsekvensen... mange billige stykker - få dyre...
Lær den at nogle varer med fordel kan købes i "no name" for at strække budgettet....

MVH Njord
Hej

Ja nu har jeg ikke selv piger.....

Det kommer jo også lidt an på hvad disse penge skal dække. Er det ALt tøj - altså også overtøj, sko, regntøj, undertøj, sportstøj osv...

Jeg fik selv et fritidsjob da jeg var 13 og tjente derved mine "egne penge". Min mor gav mig et beløb som svarede til det tøj hun ville ha' købt til mig. Hvis jeg så ville have noget som kostede mere, ja så måtte jeg selv spytte i kassen. Denne fremgangsmåde kan selvfølgelig ikke bruges til hende på 10.

Hvis det "kun" er bukser og trøjer de selv skal købte så synes jeg 500 kr. må være rigeligt om måneden. Det er jo 6000 om året. Man kan få meget fint tøj i Føtex, Tøj&Sko, Veromoda og H&M til billige penge. Hvis de derimod skal købe alt deres tøj for de penge, så er det måske lige i underkanten...

Ja det var min ringe mening.

Hejho
Får de, eller er det planen at de skal have "lommepenge" ud over tøjpengene ??
Det er vel ikke helt usundt at de "får efter fortjenste", forstået på den måde, jo mere de hjælper til der hjemme jo mere får de og så der efter selv får rådighed over pengene, så skal de nok lære hvad det koster :shock:

Mvh
CZP
som anbefaler Islandske naturprodukter fra:
www.natur-produkter.dk/sb
Hej.

Vi har selv en pige på 14 år og jeg blev så træt af at altid skulle hun prøve at slå mig for noget nyt samtidig med "hun aldrig havde noget tøj :rollsadman er vel kvinde )".

Så vi besluttede at hun kunne få børnepengene og de skulle strække til ALT tøj og fodtøj og ikke andet. Og hun skulle ikke brokke sig over hun ikke havde noget tøj. (Det skal lige siges at vi ikke er rige, jeg er stort set hjemmegående og det er først indenfor de sidste par år hun har fået lidt mærketøj).

Og det har virket. Nu er hun blevet så økonomisk. Vi har været på udsalg, for det har hun lært, at der kan man få det dobbelte for de samme penge. Og det allerbedste er hun kan ikke brokke sig og hun gør det heller ikke.

Hun tjener sine lommepenge ved at pudse vinduer med sin far og det fungerer fint. Man må først blive flaskepige når man er 15 år. Det eneste man kan få når man er under 15 er aviser og reklamer og hvor fedt er det? Det er jo oftest mor/far der kører rundt i bilen, bare det regner lidt.

Jeg tror noget af det vigtigste vi skal lære vores børn er det med penge. På deres 18-års fødselsdag strømmer det ind med tilbud fra banker: Lån nu, hvorfor vente osv.osv. Jeg synes det er meget amoralsk og lokker unge svage sjæle, for bankerne forærer jo ikke pengene væk, men de ved at hvis først de får de unge i gyngen, så har de en livstidsfange, øhh livstidskunde.

Hende på 10 skal vide at hun er yngre og har derfor ikke de samme rettigheder eller pligter. Der skal være privilegier forbundet med at blive større. Der har jeg ingen forslag, men en modereret udgave af ovennævnte kunne da være en løsning. Vi har en dreng på 11 og han er revnende ligeglad med tøj, forleden kom han til at tage bukser uden på natbukserne og opdagede det først om eftermiddagen. Ak ja. Og jeg der engang troede drenge og piger var ens, det var blot et spørgsmål om opdragelse :oops:

Held og lykke med teenageren. Jeg har hørt det skulle blive bedre med tiden.

Hilsen Gokke

"Da jeg var 15, synes jeg min far var et ordentligt kvaj, men nu da jeg er blevet 21, glæder det mig at se hvor meget han har forandret sig!"
Annonce
Citat fra gokke

Hun tjener sine lommepenge ved at pudse vinduer med sin far og det fungerer fint. Man må først blive flaskepige når man er 15 år. Det eneste man kan få når man er under 15 er aviser og reklamer og hvor fedt er det? Det er jo oftest mor/far der kører rundt i bilen, bare det regner lidt.


Hmm, sådan var det altså ikke i gamle dage (80'erne), da jeg gik med aviser - men mine forældre var også meget onde biggrin Man behøver jo heller ikke lære børnene allerede i den alder, at nogle jobs ikke er værd at tage :wink:
Citat fra ThomP

Citat fra gokke

Hun tjener sine lommepenge ved at pudse vinduer med sin far og det fungerer fint. Man må først blive flaskepige når man er 15 år. Det eneste man kan få når man er under 15 er aviser og reklamer og hvor fedt er det? Det er jo oftest mor/far der kører rundt i bilen, bare det regner lidt.


Hmm, sådan var det altså ikke i gamle dage (80'erne), da jeg gik med aviser - men mine forældre var også meget onde biggrin Man behøver jo heller ikke lære børnene allerede i den alder, at nogle jobs ikke er værd at tage :wink:


Jeg kan godt se dit synspunkt. Selvfølgelig skal man tage det arbejde der er. Men nu har hun tilfældigvis VALGET mellem en avisrute og pudse vinduer med sin far. I 80'erne var jeg ældste barn af 5, og da havde vi en avisrute i fællesskab. Pengene gik til sommerferien og kom alle til gode. Betalingen var da også udmærket. Men i dag betales reklamerne utrolig ringe, har jeg hørt. Ungerne knokler 3-4 timer lørdag eftermiddag og har så tjent kr. 100,-.

Vi har et vinduespudserfirma og pigebarnet er blevet dygtig til at pudse vinduer. Hun lærer også at begå sig blandt kunderne, skrive regninger, passe aftaler, samtidig med hun har kammeratskab med sin far. Firmaet kan ikke trække hendes løn fra før hun er 15 år, fordi hun er vores datter og til den tid skal hun have et job i en Kvickly eller Føtex, for hun skal ikke gå hjemme og putte hos far hele livet.

Men det er sundt at tjene sine egne penge, hun er også mere nærig med pengene hun selv har tjent. biggrin

Hilsen Gokke
Citat fra gokke

Vi har et vinduespudserfirma og pigebarnet er blevet dygtig til at pudse vinduer. Hun lærer også at begå sig blandt kunderne, skrive regninger, passe aftaler, samtidig med hun har kammeratskab med sin far.


Det var såmænd ikke så alvorligt ment - der er vist ingen tvivl om, at avisjob ikke er det mest "kompetencegivende" (det er jo så moderne smile ), så det er da fint, hun har mulighed for noget andet!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis