Gulvvarme igen igen ! Hvad siger de nye regler for isolering

Hejsa,

Jeg fortsætter med at søge en billigere løsning med detablering af vandbåren gulvvarme på 20 + 30 m2 gulv. Jeg har tidligere skrevet at det kostede ca. 120.000 at få lavet. Hvad med følgende løsning:

Der skæres 5-8 cm ned i det eksisterende betongulv med en rillefræser. Slanger ilægges og der støbes ovenpå. Problemstilling:

- Er det tilladt at etablere gulvvarme uden at forbedre gulvets isolering ifølge de nye regler i 2006.

- Hvor god er isoleringen i det ene rum (fra 1971) og i det andet rum (fra 1965). Hvad gjorde man dengang. Der må sidde en "gammel" murermester fra dengang der ved hvor tyk isoleringslaget var.

Alternative forslag imødekommes med et smil biggrin

PS: El-gulvvarme vil jeg ikke bruge. Det er ifølge en energiekspert fra Århus kommunale værker ca. 4 gange så dyrt at holde kørende som vandgulvvarme.
Hejsa, Jeg fortsætter med at søge en billigere... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Som Orla Nautrup skrev, saa er vaerdien af den reflekterende folie ikke saa god som de paastaar.
Fra de amerikanske producenter af dene type folie http://www.rima.net/tech_info.htm kan man downloade deres RIMA HANDBOOK, der proever de at overbevise folk om hvor god en isolering det er. De regner isoleringens vaerdi i R value, som er et maal for hvor meget modstand der ydes mod varmetransport, mens man i Europa bruger U-vaerdi. R-vaerdien skal vaere saa stor som mulig.
Hvad jeg isaer laegger merke til er at R vaerdien ifoelge deres udregninger afhaenger af temperaturforskellen mellem de 2 sider af isoleringen. Muligvis er det et forhold som goer at den reflekterende isolation vil goere en vis gavn naar den er monteret lige bag varmekilden, det er vel det sted i huset hvor der er den stoerste temperaturforskel.
Paa http://www.airflexdanmark.dk/luftspalte.pdf viser de en test af hvor fremragende isoleringen er, ved den test er indetemperaturen 0C og udetemperaturen 100C det er jo en temperaturforskel som ikke er fra det virkelige liv, men som kun er egnet til at vise deres isolerings fortraeffeligheder.
Det ser ogsaa ud til at vaere noedvendigt at have et luftgab paa begge sider af isoleringen, saa selv om isoleringen i sig selv kun er 6mm tyk, bliver den samlede tykkelse for en gulvisolering noget der ligner den tykkelse som er noedvendig for mineraluld.
Noget andet er at isoleringen i sig selv ikke har nogen baereevne, man kan altsaa ikke bare laegge det tynde lag isolering paa sit betongulv og saa montere fliser lige ovenpaa.

Karsten
Airflex har tidligere været forsøgt lanceret i DK under navnet "Isoquick", som blev diskuteret lidt i denne tråd. På trods af, at der dengang var tale om et nyt og epokegørende produkt på det danske marked havde de allerede dengang masser af historier (ikke referencer!) om, hvad det med succes havde været brugt til i Danmark.

Deres dokumentation er stort set den samme som dengang - dog har de nu en kuldetest med, som jo potentielt kunne stoppe al kritikken af, at det primært isolerer mod strålevarme, som måske ikke er relevant i en bolig. Men af en eller anden grund har de til kuldetesten vendt forsøgsopstillingen på hovedet, så kuldekilden er placeret under testisoleringen - mærkeligt, da de færreste huse (i vesten) svæver over jorden! Desværre har de heller ikke noget referencekammer, der fx kunne være adskilt fra kulden med en simpel plade, men mit gæt er, at den ville isolere næsten lige så godt, da kulden jo naturligt "søger" nedad!

kan kun konstatere at "Ide Nyt" som kommer gratis med posten ikke kan bruges til en sk.. idet de for et par numre siden havde et tema om vigtigheden af isolering hvor de næsten anbefalede "airflex"


Mit indtryk er, at Ide Nyt er 99% reklamer - en del i form af deciderede annoncer, resten i form af "mikrofonholder"-artikler, hvor en journalist viderebringer en sælgers budskab. Man kan defor godt bruge det til at læse om produkter, men man skal altid regne med, at det er producenten/forhandlerens ord, - der er ikke taget kritisk stilling til noget som helst!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis