Ikke godkendt til hvad

Hos Byggekram og Silvan kan man købe gipsplader fra Danogips til en firkantet halvtredser. De lyder mærket GDS (står det mon for Gør det selv). Der står i tilbudsavisen at de er "Ikke godkendte". Men ikke godkendte til hvad. Vådrum giver sig selv. Men hvad mener de ellers ????.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PeterR,

De er ikke godkendte som klasse 1. beklædning. D.v.s. de må ikke indgå i eksempelvis en konstruktion hvor der stilles brandkrav. Men de kan ganske glimrende bruges hjemme i privaten, hvis man vil lave en skillevæg eller lignende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hov-Hov, Flemming S.

Tror du måske, at der ikke stilles brandkrav til de ting, man laver hjemme i privaten? Så prøv lige at læse i bygningsreglementet. Du kan finde det flere steder på nettet. Specielt hvis man bor i lejlighed er der grund til at være på vagt.

Ifølge byggeloven skal det endvidere anmeldes til kommunen før man går i gang (ihvertfald hvis man bor i lejlighed), og man må ikke påbegynde arbejdet før man har fået kommunens tilladelse. Lyder det besværligt? Opfat det som en hjælp. Hvis man beskriver i ansøgningen, hvad man har tænkt sig at lave, og i øvrigt følger reglerne, risikerer man ikke at hele møget skal pilles ned den dag man flytter. Det er ikke så svært som det lyder, at gøre det efter bogen. Og reglementet er ikke lavet for at genere folk, hvad nogen desværre tror.

Hilsen
HansL.

PS. Nu kommer et eksamensspørgsmål (øvelse i at finde og bruge bygningsreglementet (BR-95)): Hvordan er reglerne for nedhængte lofter i lejligheder? Jeg tror faktisk, at de fleste nedhængte lofter, der laves, IKKE overholder bygningsreglementet.

Mvh.
HansL
Hej

Som HansL skriver bliver kravene i bygningsreglementet mange gange ikke overholdt og derfor opstår der tit tvister når husene handles og der eksempelvis opdages nedsænkede lofter uden at elinstallationerne er rettet til her o.s.v.

Derfor sæt jer ind i sagerne inden i går i gang,eller hyr en erfaren fagmand til at sætte jer igang.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Undskyld HansL

Naturligvis er der også brandkrav i private hjem. Jeg udtrykte mig måske ikke helt korrekt.
Det jeg ville frem til var, at man sagtens kan bruge den slags plader, f.eks. hvis man hjemme i parcelhuset, ønsker at inddrage en del af stuen til ekstra værelse.
Ret mig venligst hvis jeg tager fejl.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvem bruger så de plader ???. Jeg gør, og jeg klistrer tapet over så man ikke kan se GDS mærket. Hmm.
De er "sku" da vel lavet af det samme som de andre.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hej PeterR.

Jeg har selv købt 5 af disse plader til 49,95(?)

På mine plader står der "klasse 1" bagpå, så det går jeg udfra passer.

Det eneste der er noget møg ved de plader er, at de ikke er armeret med glasfiber, som f.eks danogips. Det gør at de er en smule mere slatne, og knækker nemmere.

Mvh
ThomasB
Det er MK godkendelsen der mangler.
Dvs. at hvis pladen fx. bruges til opbygning af en brandklassificeret væg, så er det dit eget ansvar at væggen opfylder kravene. Hvis du bygger væggen af MK godkendte materialer er det på forhånd dokumenteret at kravene er overholdt.
Til beklædning og skillevægge (som ikke er brandklassificerede) er den fin.

mvh
Jens
Sørens osse. Altså for 3 år siden, der er godt nok nogen der læser gamle indlæg. Men ok, det sikrer indholdet er korrekt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er der nogen der skriver at man skal søge ved kommunen inden man går i gang..


Vil det så også sige at jeg skal søge kommune om at omindrette mit hus som jeg er igang med, for det har jeg nemlig ikk gjordt.?
en gds plade er en "gør det selv" plade.

forskellen er en håndværker ikke må bruge dem fordi. så skerder ikke fejl vedbrug af forkerte matrialer ved fx. brand krav

Tømreren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis