Peugeot kobling!!!! ;(

Hejsa, og blev lidt fascineret over denne side, lækker side wink

men men, grunden til jeg fandt den er at min peugeot som jeg købte for 1½ år siden var en kanon bil, er en ( peugeot 405 GLX 93 )
kørte godt, ½ år efter begyndte problemerne,, og nu er det relæet til starteren der har været lidt bøvl med, ikke noget et slag ikke kan ordne,, fået nye bremser og nye dæk på den, så vil ikke bare smide den ud,,

Tandremmen bør snart skiftes,, men hvad værre er, min kobling havde været slem det sidste stykke tid, og i forgårs gik den så helt,, kan kun skifte op, kan ikke koble ud, så den kører altså bare, anelse farligt ;(

nå det store spørgsmål lyder, kan det betale sig???

bilen skulle bare have holdt 4 måneder mere indtil sommer hvor jeg ville igang med uddannelse,,, men om igen, kan jeg selv lave sådan en dum kobling,, fik en anslået pris på bare kobling til 35-4000,, fordi gearkassen ligger godt og grundingt ivejen,,

og jeg er ikke mekaniker eller noget, men har da pillet ved så meget så kan vel også samle det igen wink

håber på hurtig response wink
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Jayy

Hejsa, og blev lidt fascineret over denne side, lækker side wink

men men, grunden til jeg fandt den er at min peugeot som jeg købte for 1½ år siden var en kanon bil, er en ( peugeot 405 GLX 93 )
kørte godt, ½ år efter begyndte problemerne,, og nu er det relæet til starteren der har været lidt bøvl med, ikke noget et slag ikke kan ordne,, fået nye bremser og nye dæk på den, så vil ikke bare smide den ud,,

Tandremmen bør snart skiftes,, men hvad værre er, min kobling havde været slem det sidste stykke tid, og i forgårs gik den så helt,, kan kun skifte op, kan ikke koble ud, så den kører altså bare, anelse farligt ;(

nå det store spørgsmål lyder, kan det betale sig???

bilen skulle bare have holdt 4 måneder mere indtil sommer hvor jeg ville igang med uddannelse,,, men om igen, kan jeg selv lave sådan en dum kobling,, fik en anslået pris på bare kobling til 35-4000,, fordi gearkassen ligger godt og grundingt ivejen,,

og jeg er ikke mekaniker eller noget, men har da pillet ved så meget så kan vel også samle det igen wink

håber på hurtig response wink



tjae hmm om det ka betale sig? hvis du selv ka skifte den, koster en ny kobling hos tHansen knap 800,- penge smile
men jeg vil da helt klart råde dig til at alliere dig med en mekker eller en der før har pillet kobling i biler.
det er helt klart en fordel hvis man har et bare relativt godt forsynet værksted inden man begynder operationen :wink:
og en haynes manual er næsten uundværlig :wink:


men vil da sige at 3500-4000 ikke er dyrt hvis det er et rigtigt værksted, vil gætte på de skal bruge 3-4 timer på sådan en fætter.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Denne manual du snakker om, kan du stikke mig en hurtig vej til at finde sådan en ? wink

ville sgu gerne gøre mig kendskab til biler og deres koblinger meget bedre,, wink

og så må vi se om der ikke er en af de lokale brian-er der har et værksted og et par hænder til rådighed wink

Silkeborg- bilernes by! fnys **
Hej
en ny kobling er for dyr at montere hvis det bare er for 4 mdr, og hvad bliver det næste inden for perioden, men hvordan med justeringen, er der et par cm frigang i pedalen, ellers juster.
Vil du montere en ny kobling og det skal være en T.H. vil der nok være problemer med en evt. garanti på rep. hvis et værksted skal gøre det.
Ellers! op på en lift, af med batteri, batterikasse, v.forhjul, tømme gearkassen for olie. adsk. v.spindel, træk v aksel ud af gearkassen,, løsn bro og motorophæng fjernes, starter samt alle bolte der spænder motor/gear sammen fjernes, alle gearforbindelser og speedometerkabel afmonteres,og med masser af forbandelser og eder trækkes geark. til v. og støttes på en geark. løfter, H trækaksel vippes ud af diff. og den ganze molevitten trækkes nedenud, svinghjul kontrolleres for knaster og revner, og skal evt, afmonteres for afdrejning, centerleje skiftes, derefter kontrolleres føringsrør for udrykkerlejet, (skal måske skiftes, da lejet skal gå som i smør), ny kobling og leje monteres, husk værktøj til centrering af nav, det hele samles bare i modsat rækkefølge, og husk, H.G.akslen må under ingen omstændigheder hænge i navet ved mont. af gearkassen,og husk at påfylde den rigtige gearolie igen.
Det var jo ikke så slemt vel ?????
måske var det en god ide med et værksted hvis den aligevel skal skiftes
Mvh autoole
Ja okay,. vil ikke sige jeg kan følge dig, mangler nok også de fleste af de værktøjer der helt sikkert er brug for den der ekspidition sideværs på bilen wink

men egentlig gad jeg godt prøve,, tror lige jeg copyer og viser den frem for et par stykker,, så skulle det nok være på sin plads,, ret imponerende, hvor lang tid tog det dig at skrive deT?

men okay nu er du også fra et tilsyneladende succecfuld værksted..

forresten havde jeg godt lidt skeptid tilovers for Thansen,, og fik det da bekræftet på arbejdet i nat..

men tak for den, ret imponerende,, kunne du forresten ikke flytte til silkeborg et øjeblik ? wink
Citat fra Jayy

Denne manual du snakker om, kan du stikke mig en hurtig vej til at finde sådan en ? wink

ville sgu gerne gøre mig kendskab til biler og deres koblinger meget bedre,, wink

og så må vi se om der ikke er en af de lokale brian-er der har et værksted og et par hænder til rådighed wink

Silkeborg- bilernes by! fnys **


jo den billige måde er at luske ned på det lokale bibliotek og høre om de ka få den hjem smile en anden måde er din boghandel, hvis de ikke har den ka de skaffe den.

eller os ka ham her http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Hej igen
jow jow, nu ligger det sådant at jeg skal til silkeborg i weekenden, men samtidig, så ved jeg ikke en sk-- om biler fra fredag kl 1600 til mandag kl 0730 såååeeeeee.
mvh autoole
Er det bare mig, eller er det ikke altid sådan, at haynes viser disse operationer med motoren pillet helt ud, så de rigtig kan fotografere, om man ikke kan se operationen på billeder ?. De Haynes har jeg har læst har ikke været til noget mht. kobling.

Uden det rigtige luftværktøj (ikke det billige fra HN) og den omtalte lift (autoole) ville jeg ikke røre ved denne bil.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og du er helt sikker på - som autoole også nævner - at den ikke kan justeres, således at du kan få dine 4 måneder? Det tager 2 minutter...

Mvh
Lars

Lars K
Forøvrigt - når det nu pludselig gik så stærkt med at den ikke kunne koble ud: Se efter om armen på udrykkermekanismen er revnet. Den som koblingskablet hæfter på. Jeg ved - af egen erfaring fra en Citroen BX (som er det samme som din Peugeot) - at det kan ske. Den er forstærket på senere modeller.

Det er bare en ganske fin revne, men et par milimeter er nok. Prøv at justere koblingen - og hvis det kun hjælper et par dage, behøver du slet ikke kigge efter, om den er revnet, for det er den så...og det er let at lave (en ny arm).

Mvh
Lars

Lars K
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis