Polo 1989 dør ud periodisk!

Den starter fint om morgenen og går også ok i tomgang, men viskerne kører langsomt (første faresignal). Efter nogle kilometer kører viskerne langsommere og langsommere. Radioen dør som det sidste (andet faresignal) og derefter går bilen helt ud. (Sker også selvom om hverken varme, viskere eller radio bruges). Nogle gange kan bilen startes igen efter 5 min. andre gange først efter starthjælp. Efter genstart kører bilen fint! Bilen klarer dog mindre ture (8km) nogenlunde fint.(Specielt når min hustru kører !!)

Det andet problem er at ladelampe og blinklys i instrumentbrædt ikke virker. Jeg kan derfor ikke visuelt se om batteriet aflader.

Er det to forskellige fejl (1. lade-problem og 2.lys i instrumentbrædt)? Eller hænger de sammen? Jeg hælder umiddelbart til at skifte batteri og generator (eller blot kullene i generatoren)

Hvad siger I?

Mvh
Christian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Chol

Den starter fint om morgenen og går også ok i tomgang, men viskerne kører langsomt (første faresignal). Efter nogle kilometer kører viskerne langsommere og langsommere. Radioen dør som det sidste (andet faresignal) og derefter går bilen helt ud. (Sker også selvom om hverken varme, viskere eller radio bruges). Nogle gange kan bilen startes igen efter 5 min. andre gange først efter starthjælp. Efter genstart kører bilen fint! Bilen klarer dog mindre ture (8km) nogenlunde fint.(Specielt når min hustru kører !!)

Det andet problem er at ladelampe og blinklys i instrumentbrædt ikke virker. Jeg kan derfor ikke visuelt se om batteriet aflader.

Er det to forskellige fejl (1. lade-problem og 2.lys i instrumentbrædt)? Eller hænger de sammen? Jeg hælder umiddelbart til at skifte batteri og generator (eller blot kullene i generatoren)

Hvad siger I?

Mvh
Christian


det lyder for som om den ikke lader,
da den jo starter og kører fint. det tyder på et godt batteri og en skidt lader.
den letteste måde du kan kontrolere om den lader er ved at sætte et voltmeter på batteripolerne før du starter bilen, der skulle den gerne vise omkring 12 Vdc, når du så har startet bilen, skulle den hvis din lader er i orden vise omkring 14,4 Vdc.

kommer der nogen mislyde fra generator ?
jeg gætter på det er dine kul der er slidt ned, da bilen jo er fra 89 og har en del år på bagen :wink:

http://www.krogslund.dk/
har både kul og generator, (Thansen fører ikke kul mere)

mht. ladelampe og blinklys, så tror jeg du skal ind og se til stik bag på instrument bord. det kunne tænkes at et af dem er gået løs, hvis det er samme type som på Golf sidder der 2 store stik i bag. hvis det ikke er stikkene, skal du nok have instrumenterne ud og se om der skulle være brændt en printbane eller lign.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej
en del generatorer kommer med relæ/kulholder sammenbygget.
det sidder i enden af generatoren med 2 små skruer, det er som regel der fejlen ligger. kan på de fleste skiftes medens gen. sidder på bilen og koster ca en lille hund. med hensyn til lyset, er det temmelig sikkert bare et par pærer der er brændt op, så når i.brædtet er ude, så skift dem alle.
kontroller samtidig om der er ordentlig stel på motoren, da det også er etproblem.
mvh autoole
Hej Gert og Autoole

Tak for to gode svar. Jeg prøver at skifte kullene.

Og jo der er faktisk en mislyd (kutteragtig). Jeg har dog ikke hørt om den kommer fra generatoren.

Har set disse på Gerts link Krogslund.dk

087084-0 Kulholder/relæ til Bosch generator 85,00 kr. 106,25 kr. stk.
087057 Kulholer/relæ til generator,Valeo 150,00 kr. 187,50 kr. stk

Der står intet i manualen om hvilken generator der sidder i. Det er en Polo 1,3 fra 1989. Hvilken type kul skal jeg vælge?

Mvh
Christian
Citat fra Chol

Hej Gert og Autoole

Tak for to gode svar. Jeg prøver at skifte kullene.

Og jo der er faktisk en mislyd (kutteragtig). Jeg har dog ikke hørt om den kommer fra generatoren.

Har set disse på Gerts link Krogslund.dk

087084-0 Kulholder/relæ til Bosch generator 85,00 kr. 106,25 kr. stk.
087057 Kulholer/relæ til generator,Valeo 150,00 kr. 187,50 kr. stk

Der står intet i manualen om hvilken generator der sidder i. Det er en Polo 1,3 fra 1989. Hvilken type kul skal jeg vælge?

Mvh
Christian


kunne godt tyde på at din generator er udslidt, det finder du nemmest ud af ved at pille din kilrem af og se om du kan rokke akslen på generator, hvis du kan det, er det bedste at skifte den. mener krogslund sælger ombytter generatore.

mht at se hvilken generator du har på.
Bosch kul kendes ved at det er en lille rund dims på (billede nr1)

Valeo er en sort firkantet boks (billede nr2)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Et hurtigt check - et par lette slag med en hammer kan ryste kullene "ned på plads". Sker det, er det blot kullene, der skal skiftes.
Jeg reddede Poloen fra Aalborg til Holstebro en søndag nat på den måde (fire stop).

Mvh.

Jan R.
Annonce
Citat fra autoole

Hej
en del generatorer kommer med relæ/kulholder sammenbygget.
det sidder i enden af generatoren med 2 små skruer, det er som regel der fejlen ligger. kan på de fleste skiftes medens gen. sidder på bilen og koster ca en lille hund. med hensyn til lyset, er det temmelig sikkert bare et par pærer der er brændt op, så når i.brædtet er ude, så skift dem alle.
kontroller samtidig om der er ordentlig stel på motoren, da det også er etproblem.
mvh autoole


VW kører med lysdioder i visning for blink olie bremse mm, noget rigtig skidt at komme til at skifte sad
men på den anden side, det er extremt sjældent en diode springer biggrin

jeg gætter på en forbindelse (måske en stel) når det både er ladelampe og blink der ikke virker.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for de gode input

Jeg har skiftet kul idag (de gamle var slidt helt ned ganske som I foreslog). Operationen gik rimelig glat, oliefilteret sad dog i vejen, så det måtte af først. Kul kunne derefter skiftes uden at tage generatoren af. 180,- penge, dejligt.

Fejlen i instrumentbrædtet skyldtes en knækket forbindelse i "printpladen" bagerst på instrumentbrædtet. Det er også rettet.

tak for hjælpen. Denne tråd er hermed slut.

Mvh
Christian
Nej den er ej, du skal lige have ros for at afslutte den med manér.

Der er rigtig mange tråde der ikke afsluttes og så kan de ikke bruges til noget som helst.

Alle dem der bare spørger her inde, for så til sidst at opgive og så lade værkstedet ordne det.

De kunne da i det mindste skrive, hvad værkstedet så har gjort ved vidunderet, så vi andre kan bruge det til noget, når den pragtfulde søgefunktion googler os herind.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

Nej den er ej, du skal lige have ros for at afslutte den med manér.

Der er rigtig mange tråde der ikke afsluttes og så kan de ikke bruges til noget som helst.

Alle dem der bare spørger her inde, for så til sidst at opgive og så lade værkstedet ordne det.

De kunne da i det mindste skrive, hvad værkstedet så har gjort ved vidunderet, så vi andre kan bruge det til noget, når den pragtfulde søgefunktion googler os herind.

MVH - Peter


ja helt enig med dig Peter.

super kanon med feedback på om råd/vejledning har virket eller ej biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for den fine feedback på min feedback biggrin

Jeg er helt enig med jer, der er mange tråde der aldrig bliver afsluttet med en løsning, og det er jo løsningen der er det interessante!!

Må dette være en generel opfordring til at afslutte de tråde man selv starter, så andre kan få gavn af det.

Mvh.
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis