Højtaler ledningssamleboks

Jeg er ved at renovere stuen (vægge, fodpaneler mm) og er træt af højtalerkabler der hænger tilfældigt ned fra loftet. Jeg har 5 højtalere + subwoofer. Jeg har tænkt mig at køre disse i kabelbakke og lade dem komme ned i et hjørne. Jeg har købt .75 kvadrat kabler til erstatning for de tynde kabler jeg har pt.
Min ide var så samle alle kabler i en boks hvorfra jeg kunne koble ledninger til anlæg mm. Der gør det muligt at flytte rundt og jeg behøver ikke have 10 m kabel liggende i tilfælde af at anlægget skal flyttes/rykkes ud for rengøring osv.
Findes der færdige løsninger? Eller er der nogen der har lavet elegante løsninger? Eller har I trådløse højtalere? Eller lever I med løsthængende kabler? Eller har I kørt dem over loftet? Eller har I højtaler på fødder og kabler i fodpanelerne?
Alle ideer og forslag er velkomne!

Erik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ved flere lejligheder lavet dåser i væggen hvor der ført et rør op på loftet fra hver dåse. Det var da en mulighed hvis du skal have tapetseret ifm. renoveringen.

Jeg har brugt stikkontaktdåser hvor jeg har sat et lampeudtag og et tekstmodul sammen for at jeg kunne bruge de lampestik der findes som højttalerstik. Jeg ved ikke om det giver den fantastiske rene lyd som nogen går efter, men det virker fint og jeg har ikke problemer med det. heller ikke når jeg spiller højt!! :twisted:

Hvis jeg så skal flytte, kan jeg føre røret videre til en loftdåse og montere en stikkontakt istedet.

Held og lykke med det.

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Dette her er en mulighed http://www.elvvs.dk/category.2126.article.17602
kan fåes billigere andre steder.
Du kan også købe et blænddæksel for stikk. eller afb., og selv bore hullerne og lodde stik i det er nok den billigste løsning
Phonostik er en glimrende løsning, og de fylder ikke mere end at de også kan monteres direkte i dækpladen til kabelskinnen ude ved højttalerne.

Når man monterer phonostik, så er det en god ide at lodde ledningerne på, inden stikkes sættes i hullet, da det kan blive ret varmt og derved smelte kanten af hullet. Og HUSK nu spændeskiven og møtrikken (i den rigtige rækkefølge) ind over ledningen, inden der loddes (har selv mange års erfaring med at glemme det).

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej,

Jeg lavede for nogen tid siden det samme i mit hus. Jeg fræsede riller med en rillefræser, indlagde de typisk (og billige) 220V flexslanger med god kvalitet højtalerledning ført igennem inden imuring (ellers er det stort set umuligt da god kvalitet typisk er meget blød ledning). Jeg har også brugt std. indmuringsdåser til 220V som udtag til ledningerne. De sidder jo bag højtalerne, så de kan alligevel ikke ses. Hvis du leder efter god lyd, så skal du ikke montere et stik i væggen, men trække ledningen ud af en dåse uden samlinger.

Det tog lidt tid, svinede ad h...... til med rillefræseren, men jeg glædes hver dag, nej, hver eneste dag, over resultatet. Det er to smukke B&W højtalere der hænger på væggen. Ingen ledninger - God lyd = super løsning.

God arbejdslyst.
Løsningen endte med nye gulvhøjtalere hvoraf de bagerste er trådløse. Så jeg endte med få meter højtalerledning. De andre højtalere jeg har skulle sidde oppe under loftet, så det ville have givet en masse ledninger der skulle trækkes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis