Hvidbehandling af gulv - lud vs. hvidpigmentering/lak

Jeg står lidt på bar bund hvad ang. hvidbehandling af gulve. Vi har ca. 100 kvm vi skal have behandlet, efter vi får overfladeslebet de massive bøgeparketgulve.

Men hvilke muligheder har vi? Jeg kender kun til ludbehandling og hvidpigmentering/lak, men har ingen erfaring med det. Det drejer sig om vores stue, spisestue og køkken/alrum.

Jeg synes der er mange ting at tage højde for - Bl.a. hvis man skulle komme til at tabe et glas rødbedesaft eller mærker efter højhælede stiletter.

Hvad kan anbefales?

Kim
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt skal man IKKE tabe et glas rødbedesaft lige meget HVAD der sker og hvad for et gulv du har... :shock:
Anyway dette emne har været behandlet mange gange før og du skulle nok prøve at bruge søg funktionen... men hvis vi lige skal tage den hurtigt så er der vel :

Lud/sæbe : den mest sarte overflade
Lud/olie : lidt mere robust
Lak : også robust men normalt lidt mere blank - man kan dog efterhånden får meget mat lak.

Alle behandlinger kan laves både med eller uden hvidpigmenting...
hvad du så skal vælge er religion - personligt er jeg til olie alle steder også i køkken...

Men gå ind i en ordentlig farvehandler de har prøver på alle gulvbehandlingerne så du kan se hvad du synes er pænest osv...
Jeg har selv et hus med 140 m2 hvidpigmenterede sæbebehandlede plankegulve.

Næsten alt kan fjernes hvis der spildes på dem hvis man vasker dem jævnligt, og fordelen er, at hvis der kommer mærker o.l. fra stole/stiletter mv. så kan man gøre det meget vådt når man vasker, hvorefter træet rejser sig igen.

Lakerede gulve bliver slidte med tiden, og man kan risikere, at det skaller visse steder, men til gengæld kan det tørres over med ajax lynhurtigt.

Men som sagt - det er religion hvad man bedst kan lide.

Mvh.
Mugge
Jeg ville vælge lud med olie. Ludbehandling standser gulningsprocessen i træet, og olien giver en flot, slidstærk overflade, der er nem at holde - den tåler det meste, og hvis der er områder, der slides meget (fx gangarealer), kan man efterbehandle dem uden at skulle i gang over hele gulvet.

Lakken er nok mere modstandsdygtig, men hvis først det går galt eller den bare bliver slidt, så skal alle møbler ud og hele gulvet omlakeres.

Om der så skal pigment i lud og/eller olie er jo en smagssag. Vores (fyrretræs)gulve er oliebehandlet med hvidpigment, og de gulner desværre, fordi vi ikke var opmærksomme på, at der skal ludbehandles først.
Kære Kim.
Jeg vil anbefale at man får afslebet gulvene og derefter skal gulvet lud + hvidolie behandles. 90% af opgaver jeg har lavet i det sidste 2 år har været med lud+hvidolie. biggrin

Hvis du vil læse lidt om lak-lud- eller olie ? Besøg www.floorcare.dk
Du er velkomme til at kontakte mig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis