Beskæring af træer og buske

Jeg er lige blevet haveejer for første gang, til en temmelig stor have med en del buske og to gammel æbletræ.

Jeg har svært ved at blive klog på hvornår de er bedst at beskære, for jeg får et nyt svar hver jeg spørger i omgangskredsen.
Håber der nogen der kan hjælpe mig
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er to tidspunkter hvor man IKKE må beskære grene. Det er når træet trækker saft ud i grenene og igen når træet sender saften retur til rodnettet. På dansk vil det så sige når træet spirer i foråret og hen på efteråret når bladene visner.

Skal man lave store beskæringer eller ligefrem fælde noget, er vinteren en god tid. Jorden er frossen så man ikke ødelægger eventuelle blomster, og der er ingen saft i grenene så de er meget nemme at have med at gøre.
Det er æbletræ og buskerne kender ikke faktisk ikke 100 % navnet på. Mener at havde fået fortalt det er en tobaksplante ( den havde mange blade på i efteråret og nu er der kun nogle røde grene).

Nærmere kan jeg hvis ikke komme det. :?
Den med de røde grene er nok en hvid kornel, hvis de er helt postkasserøde. Ellers kan det være meget forskelligt.

Hvis du beskærer dine æbler her om vinteren, vil der komme mange nye små kviste, vanris, der får grenene til at ligne barberkoste. Hvis du gør det i højsommeren er det lidt nemmere at styre, og træet lukke hurtigere sårene. Til gengæld flår det mange blade af grenene hvis du tager store grene om sommeren.

Der er mange artikler på nettet om beskæring, søg og du skal finde. For eksempel:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis