Restaurering af gammel smakkejolle.

Jeg har været ude og se på en smakkejolle som anguiveligt skulle være bygget i Vejleområdet i -87.
Der i stævnen på begge sider snittet et øje (ligner et Egyptisk tegn) som kendemærke for den som har bygget den.
Nogen der kender noget til en bygmester som har benyttet dette mærke?
Ellers går mit spørgsmål på: Ham som har sat den til salg har renset den helt af udvendigt og smurt den med trætjære. Jeg vil gerne have den malet, evt. som beskrevet her: http://www.saxon.simonhansen.dk/opskriftfribordsmaling.htm kan det lade sig gøre ovenpå trætjære ?
Samme sted beskrives en behandling med mønje - kan man male hele fribordet med det og så male med lindoliemaling ovenpå?
Sidste spørgsmål - båden er smut med, eller har været smurt med mønje indvendig. Er det en god ide? - lukker det træet så råd kan opstå hvis vand trænger ind udefra?
Allersidste - kan mønje være andet end rød ? (grå feks.)

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Den ligner ufattelig meget den min far har, bortset fra toppen, min fars er helt fri, og så er den bygget ovre ved Roskilde et sted.

Den af min fars er behandlet med trætjære indenbords, og udenbords over vandlinien, ellers har den fået en gang rød bundmaling.

Carsten
hej flot jolle. Vil bare sige at du kan glemme alt om mønje, det fås ganske enkelt ikke mere. ( for giftigt)

det ville nok være lettere at indentificere den , ud fra et billede fra siden, det er tit stævne er karakteristiske for en konstruktør

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Søren
Når du bor i Strib kan anbefales at du slår et smut ned omkring Lillebæltværftet i Middelfart. De ved alt om hvordan man gør med malig og sådan.
De har også en hjemmeside: http://www.lillebaeltvaerftet.dk/

Mvh Leif
gider du ikke båden, er jeg måske int. :roll:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også