Findes der en fugeskum/isoleringsskum som er vandafvisende ?

Hej smile

Håber I kan hjælpe.

Jeg er ved at efterisolere mit loft, og i den forbindelse erfarer jeg at den dampspærre der er lagt på i tidernes morgen, ikke er lagt helt ud til væggen, så fugt kan altså slippe ud i ved væggene (ved loftet).

De fleste steder kan jeg blot lægge ny dampspærre på, da det er nemt at komme til. Men i min ene gavlside er spærfoden i vejen, så der kun er en lille sprække på ca. 3 cm imellem indervæg og spærfod.

Det er så i den forbindelse jeg vil høre om der findes en isoleringskum/fugeskum som kan modstå fugtpåvirkninger ??? - Den erfaring jeg har med isoleringskum er at der selvfølgelig dannes en "hård" skorpe når den er tørret op, men er denne skorpe fugtafvisende?

De isoleringsskumme jeg kender til, suger nemlig fugt hvis skorpen brister af den ene eller anden årsag.

Er jeg for bekymret? ...kan jeg blot bruge en almindelig skum til at fuge i sprækken mellem indervæg og spærfoden?

NB! Årsagen til min bekymring er at der lige netop er et badeværelse ved nævnte sprække :?

Mvh
Selvbyggeren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skum er roden til alt ondt, det er fand... opfindelse. :roll: :roll:

Det SUGER alt fugt til sig, så med mindre at du vil igang med den helt stort nedbrydning, er det bedste nok at "fylde" sprækken med en fugemasse i bunden inden du "isolerer" med dit skum :wink:
Find en lang slange som kan sættes fast på tuden af fugepatronen og så ellers bare tryk :twisted:

Mvh
CZP
som anbefaler Islandske naturprodukter fra:
www.natur-produkter.dk/sb
Citat fra czp

Skum er roden til alt ondt, det er fand... opfindelse. :roll: :roll:

Det SUGER alt fugt til sig, så med mindre at du vil igang med den helt stort nedbrydning, er det bedste nok at "fylde" sprækken med en fugemasse i bunden inden du "isolerer" med dit skum :wink:
Find en lang slange som kan sættes fast på tuden af fugepatronen og så ellers bare tryk :twisted:


Hej biggrin

Ja, det var det jeg frygtede ... det pokkers skum er for risikabelt at bruge direkte i sprækken. :lol:

Jeg vil overveje om jeg vil følge din ide med at fylde sprækken med en fugemasse, fx akrylfugemasse. Jeg kommer nok til at skulle bruge en del patroner til den 8 m lange sprække, men hva' faen! :lol:

En anden mulighed kunne også være at lægge dampspærre ned i sprækken og efterfølgende at lægge en fugeskum, som så vil expandere i sprækken. Derved presses dampspærren ned imod oversiden af loftet, og ud imod spærfoden og indervæggen.

Tak for dit råd :wink:

Mvh
Selvbyggeren
Hej

Hvis du ikke har andre muligheder ville jeg lægge en strimmel dampspærre ned i bunden af sprækken, og skumme godt og grundigt.

Det vigtigste er, at der er tæt, og ikke kan komme træk igennem, så kommer dampspærrens tæthed i anden række, og skummet er trods alt lidt dampbremsende i sig selv (meget lidt).

Det er rigtigt at skum kan suge fugt men jeg har faktisk kun set det ved tætninger/understrygninger i tage hvor der er langt større fuft og sol/lyspåvirkninger.
Citat fra selvbygger



Jeg vil overveje om jeg vil følge din ide med at fylde sprækken med en fugemasse, fx akrylfugemasse. Jeg kommer nok til at skulle bruge en del patroner til den 8 m lange sprække, men hva' faen! :lol:

En anden mulighed kunne også være at lægge dampspærre ned i sprækken og efterfølgende at lægge en fugeskum, som så vil expandere i sprækken. Derved presses dampspærren ned imod oversiden af loftet, og ud imod spærfoden og indervæggen.

Tak for dit råd :wink:


Jeg mente ikke at du skulle fylde hele sprækken med fugemasse for det kunne jo hurtigt blive et pænt antal patroner :shock: 3x800xhøjden af din spærfod / med 330 ml = MANGE patroner :wink:

Mvh
CZP
som anbefaler Islandske naturprodukter fra:
www.natur-produkter.dk/sb
Citat fra czp



Jeg mente ikke at du skulle fylde hele sprækken med fugemasse for det kunne jo hurtigt blive et pænt antal patroner :shock: 3x800xhøjden af din spærfod / med 330 ml = MANGE patroner :wink:


Hej czp.

He.. he.. biggrin .... Tak for at du bemærker det - jeg havde nu dog ikke regnet med at skulle fylde hele sprækken op med fugemasse, men det kunne du jo ikke vide :wink:

God weekend!

Mvh
Selvbyggeren
Almindelig ekspanderende skum er noget bras, der kun gør livet lettere for den håndværker der ikke tager sit arbejde alvorligt!
Men hvis du ikke kan slippe udenom at skumme dig ud af problemet, så kan du få en specielt vand- og fugtsikker skum der er beregnet til understrygning af tage. Spørg i et rigtigt byggemarked (dvs. ikke Jem&Fix, Bauhaus el. lign).
Jeg vil dog aldrig anbefale den til understrygning, da man ligesom med almindelig skum aldrig nogensinde får det af igen, i tilfælde af at der skal udskiftes tegl eller laves andre reparationer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis