konstruktion ok?

Jeg overvejer at gå bort fra murstens ydermur i en ny planlagt tilbygning og i stedet lave ydermuren i lærketræ. Jeg vil stadig lave en bærende gasbeton indermur, herefter isolering (murbats), ramme i træ (50 x 100 mm) (+ isolering i rammen - giver ialt ca. 22,5 cm isolering), gipsplader (vådrums- eller specielle ydermureplader), lister (trykimprægneret) til montering af klinkbeklædning i lærk.
På fundament lægges en rem i trykimprægneret træ på murpap. Remmen spændes fast vha nedstøbte gevindstænger. Rammen til ydermurskonstruktion monteres på bundremmen.

Holder overnnævte konstruktion?

Skal der laves dampspærre (i givet fald skal det vel være på ydersiden af gasbetonmuren?)?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder ok - jeg overvejer noget i samme retning. Der fås særlige "vindgipsplader" til formålet.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det holder, men hvorfor bruge murbatts ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Jeg synes at du lige skal have u-værdien beregnet/kontrolleret før du begynder.
Kravet til dit byggeri er som let byggeri og derved har den et skrappere krav til varmetabet.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 06-02-2003).]

PE

@PeterR
murbats - det var hvad jeg havde planlagt tidligere, så det var blot en citat-fejl!

@pev
Det er nok en god ide at få beregnet u-værdien, men min foreslåede konstruktion med minimum 22,5 cm isolering må uanset kravene være bedre end murstensmodellen (10,5 cm mursten, 2 cm luft, 12,5 cm isolering, 10 cm gasbeton indermur) eller er jeg galt afmarcheret?.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Jeg mener helt klart at du skal have en dampspærre i konstruktionen og den bør nok være mellem gasbeton og trækonstruktion.
Problemet er bare at hvis du har bad på noget af væggen får du 2 dampspærrer, men jeg ville se bort fra dette, eller er der nogen som ved bedre?

Din isolering mener jeg er ok, da kravet til lette ydevægge er 200 mm.

------------------
www.orla-nautrup.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej!

Jeg skal have et kontor og et soveværelse, så dobbelt dampspærre er ikke aktuel.

Jeg er kommet i tvivl om konstruktionen er solid nok. Er 100 mm gasbeton bærende indermur nok? Jeg fandt et eksempel på rockwool.dk med 190 mm gasbetonindermur og med træbeklædning udvendigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen

Jeg har forsket lidt i det med dampspærre og fundet frem til Følgende link:
http://www.by-og-byg.dk/udgivelser/publikationer/dokumentation/by_og_byg_dokumentation_033/fugtophobning.htm

Hvor følgende udklip er fra:

Lette facader med bagvægge af letbeton

I facadeelementer, hvor bagvæggen udgøres af letbeton og den udvendige facade er en let konstruktion, er der begrænset viden om effekten af at udelade dampspærre. Generelt anvendes ikke dampspærre i disse konstruktioner. Der har imidlertid vist sig at være fugtproblemer i nogle af disse konstruktionstyper. Problemerne kunne muligvis have været undgået, hvis der var anvendt dampspærre på samme måde som i de lette konstruktioner.

I denne rapport beskrives en række undersøgelser, der har til formål at kortlægge, hvilke mekanismer, der ligger til grund for fugtophobning i vægge, hvor træskeletfacaden er kombineret med en bagvæg af letbeton.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Ros til dig Orla - meget særiøst.

Respekt - Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jaja.
Ros nu ikke Orla for meget.
Måske er det korrekt hvad Orla skriver i konstruktionen med letbetonen, men hvor vil han montere dampspærren? Efter min opfattelse til konstruktionen, så skulle der ikke være problemer, hvis den står på et korrekt fundament med murerpap. Damptrykket gennem konstruktionen kan jo vandre gennem konstruktionen uden problemer.
Jeg vil næsten påstå, at en let ydervæg ikke har den mængde fugt som en muret væg vil have, og at den lette ydervæg har en meget bedre udluftning, men det kunne jo komme an på en prøve, hvem regner først?

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik

Hvis du læser min henvisning/link, vil du se at der igennem Byggeskadefonden er konstateret problemer med fugt i sådanne konstruktioner.

Problemet opstår fordi dugpunktet befinder sig et sted i trækonstruktionen, som jo er et organisk materiale og valget af vindspærre kan også have stor betydning, da den kan komme til at virke som dampspærre på den forkerte side af konstruktionen.

Jeg lærte engang som tommelfingerregel, at dampspærren skulle være 10 gange så tæt som vindspærren.

Jeg ville sætte dampspærren imellem træskelet og letbeton, men den kan dog også etableres med en tæt malerbehandling på indvendig side af konstruktionen (også bag skabe o.l.).

Damptrykket indefra vil være det samme uanset hvilken konstruktion man vælger, men en evt. muret konstruktion ville være god til at transportere fugten ud og indeholder ikke organiske materialer (men det ved du jo som murer).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også