Eraringer med låse - sikkerhed

Foranlediget af den seneste tids fokus på hvor ringe de gamle 5-stifts Ruko låse er overvejer jeg at skifte låse på vore yderdøre. (Jeg har selv overværet en låsesmed åbne sådan en lås på få sekunder, men jeg troede egentlig at det krævede noget specialværktøj, som ikke lige kunne skaffes af hvem som helst)

For at jeg kan nøjes med at skifte cylinderen er jeg nok nødt til at holde mig til Ruko, men er kommet i tvivl om om en 6-stift cylinder nu er så meget bedre. Er der ikke bare tale om at det tager lidt længere for en øvet indbudstyv at komme ind med lidt uatoriseret låsesmed-værktøj.

Ruko reklamerer også med deres Garant 10 cylindre, men de er lidt peprede i pris, synes jeg.

Er der nogen, der har erfaringer, de vil dele ud af??


Torben
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min låsesmed sværger til Abloy - han garanterer, at en låsepistol og langfingrede evner ikke kan få dem op (han må selv bore dem ud, når folk smider nøglen væk). Men den er også noget dyrere.....

MEN . . . har du værdier, der er værd at komme efter, så skal du også have dig en stålkarm samt fjerne alle vinduer i stueplan... ;-)
Har haft fornøjelsen at sætte et koben i flere gode fordøre (i forbindelse med nedbrydning), så jeg giver ikke et klap for en almindelig lås/dør...

Investér i en alarm i stedet - den har langt større effekt!

Mvh.

Jan R.
I relation til det Jan R skriver.

Jeg har endnu ikke set indbrud i min omgangskreds (ikke voldsomt mange, men alligevel en del) hvor låsen er dirket op - det har altid været noget der er brækket i stykker.

Jeg ved derfor ikke hvor stor effekten er - det er klart, at hvis beløbet er rimeligt kan man jo altid skifte låsen til noget mere sikkert, men der er måske bedre måder at bruge sikkerhedspengene på.
Sæt et skilt op på havelågen eller døren med skriften: "ADVARSEL - Indgang på egen risiko. Slanger kan forefindes uden for terrariet". :lol:

Ellers, få skiftet til en 6-stiftet (RUKO), hvor der i nøglen er skåret dybt (altså en cylinder der sidder langt nede i låsen) og sæt også en ekstra 6-stiftcylinder (til samme nøgle selvfølgelig) højere oppe på døren.

Men ikke kun det. Hvis du bor i hus bør du også sikre, at dine vinduer og evt. havedør ikke er til at brække op med et koben, hvilket er typisk for f.eks. topstyrede vinduer. Jeg har selv lige sat en skinne ("anti-brudskinne") på havedøren (og karm) så man ikke kan bryde den op. Det er jo desværre sådan at man er sig selv nærmest og at det så går ud over naboen (eller den i nærheden, der har den nemmeste lås at bryde op).


Har en låsesmed i familien og har fået mange gode råd.

Kim
Hej

Jeg ved faktisk ikke hvad der er bedst:

Har lige skiftet en laminatfyldning nederst i en PVC dør, som var hugget i stykker med en økse (masser af larm og besvær), og så var man kravlet den vej ind, glasruden lige oven over, med let adgang til en vrider på låsen indenfor, var ikke rørt.

Hvor dum kan man være.

Jeg tror det er tågekanoner man skal spekulere på, for alarmerne er de prof mere eller mindre ligeglade med, da de ved nøjagtig hvor mange minutter de har at gøre med.
Hehe...

Ja, det er ikke let :wink:
Hej Sørensen,

For at hoejne det plan hvor du er forvirret, faar du hermed et raad fra en professionel. biggrin
Hvis du skifter til en 6 stift ruko er du ikke bedre sikret mod bankenoegler.
Alle laase som arbejder med stifter som Rokos gamle 5 stift kan aabnes med bankenoagler. En hollandsk laasesmed har ved et seminar demonstreret hvordan han kunne aabne en laas med 15 stifter, saa et skift fra 5 stifter til 6 stifter er en vittighed.
De du skal sikre dig er en laas som arbejder paa en anden maade som f.eks.
Medeco, hvis laase har noget der ligner almindelige stifter, men udover at de skal vaer presset op til den rigtige hoejde skal de ogsaa vaere drejet i den rigtige vinkel for at kunne aabne laasen, det kan en bankenoegle ikke klare.
Abloy arbejder med drejeskiver, igen et andet princip som en bankenoegle ikke kan klare.
I et andet debatforum er der en der spoerger om elektroniske doerlaase ikke er sikrere -- det er de ikke. cry En elektronisk laas er i de fleste tilfaelde et elektrisk slutblik som monteres paa den gamle laas, og de elektriske slutblik er som regel svarere end det originale.
Mit foreslag kunne vaere at montere en ekstra laas, (af den bankenoegle sikrede type) en laas af den type hvor der ogsaa skal bruges en noegle for at aabne den fra indersiden.
Du skal ogsaa soerge for at alle dine doere er sikret paa den maade.
Den vaerste doer er maaske din skydedoer til terrassen. Vaer sikker paa at den ikke kan aabnes ved bare at loefte den ud af styreskinnen cry
Grunden til at alle doere skal sikres saa de ikke kan aabnes indefra, er at en tyv som er kommet ind i dit hus, f.eks. gennem et smadret kaeldervindue, vil sikre sig en flugtvej, og det bedste er jo en aaben bagdoer. Den anden grund til at han vil kunne aabne doerene er at det er meget besvaerligt at faa dit nye TV som han kom efter (han ved jo at du har et nyt TV da du stillede kassen ud til skraldemaendene) ud gennem et vindue, det ser heller ikke saa mistaenkeligt ud naar man gaar ud af en doer.
Du burde ogsaa kontakte dit forsikringsselskab, de har sikkert en folder med gode raad om indbrudssikring (og naar du har fulgt dem alle burde de jo give dig en lavere forsikringspraemie :roll: )

PS. Naar jeg skrev at jeg var professionel, er det ikke fordi jeg arbejder som en tyv, men fordi jeg er i alarmbrancen :wink:

Karsten
Hej

Jeg har for ikke så lang tid siden monteret Ruko Garant 10, en 11 stiftet lås, hvor de 5 af stifterne sider på siden. Kan denne lås åbnes med en banke nøgle. Hvis den kan, hvordan kan den så godkendes i skafor rød?

Søren
Tak til Karsten for den gode forklaring! Det anede mig at det ville være at stikke sig selv blår i øjnene hvis man skifter fra 5 til 6 stifter!

Oprindelig troede jeg at jeg var nødt til at holde mig til Ruko fordi cylinderen så ville passe i min dørlås, men ved lidt søgning på nettet har jeg set at der findes andre leverandører af lignende cylindre og at det er en eller anden form for international standard, så jeg er åbenbart friere stillet. Låsen har i øvrigt allerede nu nøgle på indersiden.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre professionelles mening om Ruko Garant!!

Men det store spørgsmål er vel om det virkelig kan betale sig at sikre låsene eller om det er en helt anden sikring, der skal til (jvf. indlæggene fra Jan, Hans og Orla)


Torben
Jeg havde haabet at en anden ville komme med en forklaring om Ruko Garant.
Desvaerre :? har jeg aldrig proevet at aabne saadan en, men udfra de tegninger jeg har kunnet finde paa internettet skulle den ogsaa vaere bankenoeglesikker, i det mindste delvis :wink:
De 6 stifter som foeler paa toppen af noeglen kan sagtens aabnes med en bankenegle, men sidestifterne kan ikke.
Grunden er at hver af topstifterne bestaar af en over og en understift, ved brug af bankenoeglen kan de slaas fra hinanden saa laasen kan aabnes. Sidestifterne derimod bestaar kun af en stift med et hak i siden, for at laasen skal kunne aabnes skal alle stifterne have deres hak i samme hoejde, det tror jeg ikke at en bankenoegle kan klare.
En anden fordel ved noeglerne til Rugo Garant er at de ikke kan kopieres af en hvilken som helst haelebar.
Saa Soerenf jeg tror ikke du behoever at vaere bange.

Karsten
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis