Vindue i glasbyggesten?

Hej

Jeg har to mindre vinduer i min kælder, som jeg overvejer at erstatte med glasbyggesten, men jeg er kommet i tvivl om, om det er en god idé.

Vinduerne er ca. 60x100cm og 60x55cm og sidder i hhv. et viktualierum og et lille toilet (med toilet og håndvask). Begge vinduer er med ruder i enkelt-glas, og rammer og karme har det ikke så godt. Det lille vindue er halvt skjult af trappen til min hoveddør og det andet vindue sidder under selv samme trappe. Derfor er jeg ikke særlig vild efter at kaste en masse penge efter nye vinduer, men jeg er på den anden side træt af, at jeg ved, at jeg skal gøre noget ved dem. Samtidig er det de eneste to steder, hvor jeg ikke har energi-termoruder eller forsatsruder på.

Derfor har jeg overvejet at erstatte begge vinduer med glasbyggesten. Så kommer der stadig en smule lys ind, uden at man kan kigge ind, og vigtigere: man kan ikke lige sidde i ly af trappen til hoveddøren og komme ind i huset gennem det store vindue.

MEN: er det en god idé med glasbyggestenene? De isolerer vel ikke rigtigt noget med alle de kuldebroer?

Nogle argumenter for eller imod?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere brugt glasbyggesten i en kostald, og med godt resultat. Risikoen for smadrede ruder = 0
Lysindfaldet var godt, og meget blødt.
Mht. kuldebroer klarede jeg problemet med strimler af flamingo imellem to mørtel"pølser". Strimler blev også brugt lodret.

Mvh.
bodker

Hejsa

Jeg har lavet 2 vinduer af 20x20 glasbyggesten i mit badeværelse.
Der er ikke meget kuldebro hvis du laver det ordentligt.
Du skal anvende de plastikskinner man kan få til at samle dem med, de er hule inden i i og isolerer ok.
Man lægger en pølse lim fra en fugepistol ud på glasstenen og maser skinnen fast i. ovenpå igen en sten osv. ligeledes er det med de lodrette fuger.
GLEM ALT om at anvende alm. mørdel til at mure dem op i. For det første er stenene glatte og kan ikke suge fugten fra mørtlen, så det bliver nopget levende noget. :shock:
For det andet opnår du en meget stor kuldebro.
Skinnerne er dyre, me det er det værd, og det gør arbejdet nemmere.
Glem ligeledes de kryds man kan få til formålet.

Hilsen Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

..........har set glasbyggesten brugt som vindue i badeværelse med kondensvand drivende ned af og ud over fliser , bestemt ikke pænt ...............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Da jeg skrev kuldebro tænkte jeg mest på byggestenene i sig selv og ikke så meget på fugerne. Når ydersiden af stenen bliver kold forplanter kulden sig vel relativt nemt til resten af stenen og dermed også indersiden, hvor der så kan dannes kondens...eller? Isolerer sådanne sten overhovedet?

Hvordan starter man egentlig, hvis nu man bruger skinnemetoden? Jeg har jo et hul i muren, så skal det ligge skinner hele vejen rundt i murhullet som en start?
Annonce
g.lukke skrev: "har set glasbyggesten brugt som vindue i badeværelse med kondensvand drivende ned af og ud over fliser , bestemt ikke pænt"
Enhver lidt koldere flade i et badeværelse med højere luftfugtighed vil der altid komme kondens - udluftning skal der til.
Her er der tale om et kælderrum, glasbyggesten er velegnet. Det isolerer nok ikke så godt som et termorude som enten er fyldt med gas eller er lufttomme, glassten er fyldt med alm. luft (tror jeg).
Jeg vil nok selv foretrække glassten i kældervinduer frem for vinduer pga. indkig og indbrudsikring. Så er der en den fordel at der er intet træ ;-)
Ja brug skinner overalt, det skal være stift

 

OK - tak. Det vil jeg forsøge, men jeg venter nok til det bliver lidt lunere i vejret.

Slutter man af med at fuge som hvis man satte fliser op i badeværelset?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis