Fliser på strukturmaling??

Jeg har et badeværelse, hvor der er fliser på gulvet, og noget strukturmaling(?) på væggene. Fliser ligger pænt, fast osv. Her er det ikke noget problem at ligge de nye fliser ovenpå.
Men hvad gør jeg med den ujævne strukturmaling??? :evil:
Planen er fliser fra gulv til loft. Nedrivning af muret brusehjørne, istedet noget glas-brusehjørne-agtigt, ikke besluttet endeligt endnu.
Gode råd til væggene?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjah....slib strukturen væk, spartel den væk eller flå det ned..

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Hej Henrik. Tak for dit (korte) svar. Spartling af væggene er udelukket. Det gider jeg ikke bøvle med. Kan du præcisere "flå det ned"??? Er det igang med en mejsel eller hvad? Slibe det væk, hvilken maskine kan man leje til dette formål?
Gode råd til ovennævnte?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Det er lidt svært at vurdere, når man ikke har set det. Men spartling kan nu godt vise sig, at være det mindste problem (tid/penge).

Slibning ville jeg selv kun vælge, hvis det var sidste udvej. Det er (for mig) det kedeligste LDS arbejde i hele verden og det sviner. Man kan leje en "giraf" i byggemarkeder/farvehandler. Det er en excentersliber med påmonteret støvsuger.
Og det er iøvrigt langt hurtigere (og sikkert billigere), at spartle først og slibe bagefter.


Jeg ville (alt andet lige) flå det ned. Hvis der er malet på væv eller lignende, er det ikke så svært. Er det derimod malet direkte ovenpå en mur, er det lidt mere besværligt. Men køb en skraber (en lang stang, hvor man på enden monterer et knivblad på tværs) og gå igang.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
Ville ubetinget vælge en facadefræser (Festool) med støvsuger - meget mere effektiv end en excentersliber. Alternativt en betonhøvl - ligeledes med støvsuger. Har prøvet begge dele - (også modellen med sandpapir - det kan ikke anbefales.)
Jeg hælder også mest til at det skal ned. Selvom det ikke sidder på væv/tapet, men på mursten. Det kan ikke bare skrabes af i med hånden, der skal heftigere metoder til.
Lyk: Betonhøvl og facadefræser. Virker de ligesom en alm træhøvl? Og hvad er forskellen på de to?
Der er ikke andre kanter/forhindringer end normalt, dvs hjørner, og vindueskarme.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Begge minder om en excentersliber - Facadefræseren har hårdmetalskær, mens betonhøvlen har diamantsål. Begge har også en gummikappe, der sammen med en støvsuger holder støvet på et minimum.
Okay, super, det lyder da som noget brugbart. Er der nogen forskel på de to? Jeg mener, er den ene at foretrække frem for den anden? Til at komme ind i hjørner med, nem at arbejde med, tung at stå med i længere tid, efterlader jævn overflade bagefter, andet?
Fliser på væggen :?:
-Så skal hele vægge jo være både i lod og stok.- Kan det løses med en facadefræser ?
Mon ikke -du med det samme- skal tænke i oppudsning af væggene, eller ved du allerede nu, at væggene efter slibningen er parate til fliser. ?
Hvor store er knopperne på malingen ?
Kan det ikke klares i limen ?
Hold da k.... for en masse spørgsmålstegn.
Får næsten lyst til at sige undskyld, men vil jo gerne være med til at hjælpe "lidt på vej "

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Retro: Knopperne er meget uens og grimme, i det hele taget er den nuværende overflade ujævn og malingen skaller af. Ikke noget jeg vil sætte noget som fliser fast på. Af med strukturen, og så er det som du siger nok nødvendigt først at pudse muren op, så den er helt plan og lige.
Tak for dine spørgsmålstegn. :wink:
Andre kommentarer? smile
Hvis du skal pudse væggen op før fliserne, ville jeg første prøve med en facadefræser. Den er mere grov (læs mere effektiv) end betonhøvlen og desuden undgår du at betale for slid på diamanterne på betonhøvlen. Nu ved jeg ikkke hvor du bor hende. Men hvis det er i københavnsområdet, ville jeg anbefale dig at tage forbi kalk-og mørtelværkerne (Starck) på CF-richs vej. De har en stor udlejningsafdeling, har begge maskiner og er rimeligt godt inde i hvad maskinerne er bedst til.

Jeg har brugt facadefræseren med meget stor succes på puds og porøs beton, men den er ikke god til helt glatte og hårde overflader. Så da jeg skulle have plastikmaling af en kældervæg, der var pudset med ren cementmørtel, måtte jeg have fat i betonhøvlen.

Ville helt afgjort også have strukturmalingen ned før fliserne - der er stor risiko for at den skaller af på et tidspunkt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også