DAB-radio-antenne. Må jeg skifte den???

Jeg har en dab-radio hvor der medfølger en antenne sommer sidder fastgjort til anlæget.
Det er en 2-ledet antenne der går op og deles i et Y. Ja, den kan deles ud som i et T.

Mit spørgsmål er så om jeg må tage en almindelig antenne (som den man bruger til et tv) og sætte den til anlæget?
Jeg vil klippe original-antennen og sætte den store antenne til denne. Der er ingen stik til antenneindgang/udgang på anlæget, så ledningerne skal jeg have loddet eller på anden måde sat sammen.

Kan man bruge sådan en almindelig antenne, eller er der noget der ikke virker derved?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Torben-k

en almindelig antenne (som den man bruger til et tv)


Du skal nok lige uddybe hvad du mener med almindelig antenne.

MvH,

Bent.
Citat fra Benny Nielsen

Ja Torben: En VHF antenne oppe på taget, pegende mod Aalborg eller Aarhus, alt efter hvor du bor, så får du ikke bedre forbindelse. mvh Benny



normalt vender vhf antenns pinde vandret men til dab skal de stå lodret ,det er hvad jeg har fået oplyst af antennelageret.dk
Lort, nu slettede den min lange detaljerede besvarelse mad

 
Der duer ikke at sætte din DAB radio til den almindelige FM antenne. FM båndet ligger på 88-108MHz og de DAB signaler du ønsker af modtage på 216-240MHz, og rigtigt nok, så vender antennen forkert (vandret).

Din DAB-antenne skal vende lodret, så inden du klipper den indbyggede af, så prøv at dreje T'et en kvart omgang, så det "ligger ned" det vil forbedre modtagelsen teoretisk 20-100 gange.

Et andet problem:
Hvis det antennekabel der kommer ud af radioen er flat og har de to ledere liggende ved siden af hinanden, er det så kaldt BALLANCERET (symetrisk), og så kan du ikke bare klippe det af og skrue et U-BALLANCERET (Asymetrisk) kabel eller stik på... altså sådan et almindeligt rundt kabel du kender fra TV-antennen

Drej antennen så den er lodret (T ligger ned)
Klip antrennen ned til 62cm (hver gren er 31cm) så passer den til DAB-frekvensen, men din FM modtagelse bliver dårligere.

Hvis du vil lave din egen antenne der virker godt, og en så kaldt BALUN, kan jeg god forklare det. Det er ikke så svært. men et lille hobbyprojekt

Mvh.
Martin Bank.

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis