prisoverslag på renovering og tilbygning

Hej

Jeg er i gang med at byde på en hus i den centrale del af Ålborg. Der er et muret hus i røde sten fra 1933 i original stand. Består af 72 kvm kælder. Stue og første sal er på i alt 124 kvm. Alt skal renoveres. Faktisk er det kun grunden, vinduerne og murværket (som er i god stand) man kan bruge. Planen er så at renovere og delvist nyindrette det eksisterende og bygge 100 kvm til. Planen er at lade håndværkere foretage tilbygningen i store træk og dele af renoveringen af det eksisterende så rummene er i orden og så selv sætte lofter op, male og tapetsere lægge gulve og lave badeværelser, montere køkken osv.
Det jeg gerne vil høre jeres vurdeling af er om det helt foreløbige overslag som jeg har inde i hovedet er nogenlunde realistisk.
Jeg forestiller mig ialt 1 mill til renovering af det eksisterende incl nyt tag. Derudover i alt 1 mill til 100kvm tilbygning fordelt i 2 planer på 60 kvm i bunden og 40 kvm ovenpå. Huset kommer nok til at koste ca 1,8 mill så det samlede budget bliver altså 3,8 mill.
Hvad koster en arkitekt til såden en opgave?
På forhånd tak for alle svar, jeg er helt klar over at med disse begrænsede oplysninger er det begrænset hvor præcist man kan udtale sig.

mvh Anders Kruse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HEj

Har du overvejet fordelen ved at bygge et helt nyt hus helt fra grunden af ??

Du vil ikke hænge på gamle intalektioner.. Dårlig islering i hulmuren osv. Du vil få muligheden af af indrette huset helt som du vil gøre.. Vælge netop den stil du vil have, vælge netop den rumfordeling du vil...

Måske kan du ikke få lige den samme placering.... Men måske en anden der er lige så god...

Jeg ville overveje det meget inden jeg går igang med et projekt som det du selv skitserer..

Den ramme det gamle hus giver er jo reelt kun en sokkel, murene og ikke meget mere.. OG du skal så bygge til dette for at opfylde dinekrav...

Overvej grundigt ;-)

PS jeg har ikke en ide om arkitekt prisen, men den afhænger jo også af om det blot er tegne opgaven. Eller om han også skal styre byggeriet, holde konrol med byggeriet osv.

MVH Njord
Hej Njord

Du har fuldstændig ret i dine overvejelser. Der er blot den lille ekstra oplysning at dette hus ligger på en usædvanlig stor grund med udsigt midt i Ålborg. Det er altså ikke muligt at få noget tilsvarrende ubebygget i størrelse på grunden og pladsering i byen. Har du nogen kommentarer til budgettet?

mvh Anders
Hej igen

Jeg er lidt "græsk katolsk" med priser på huse... og renoveringer..

Men som udgangspunkt vil jeg tro du skal regne med min 10.000 kr. / kvm. Og når din ramme i det gamle hus ikke indeholder mere end murene, vinduer.. JA så vil det du sparer sikkert gå til at betale for de kompliserede dele der går til renovering. Det koster altid ekstra at få tingene til at passe sammen når man bruger gammel og nyt på en gang.

Prisen / kvm afhænger meget af hvad du vælger af inventar.. Så den kan gå op og ned... Men nok ikke meget ned.... Så dit budget er nok ikke helt urealistiskt. Også lidt afhængig af om du selv laver noget. Fx. nedbrydningen af det gamle inventar osv.

Jeg så et udstillingshus her i weekenden 190 kvm fordelt på 2 plan. Et moderne funkis hus. Det skulle koste 2,2 mill at opføre på egen grund og du skulle selv anlægge have indkørsel osv. Om carporten var incl er jeg lidt i tvivl om.. Men den kostede nok ikke mere end ca 70.000,- så lad os regne den fra så er der ca 2,1/190 = 11.000 kr / kvm i runde tal.. Det var OK udstyret men ikke vildt luksus efter min bedste overbevisning. relativt højt til loftet.

Så måske er det også muligt at tage en model i overvejelde der hedder at fjerne det gamle hus og bygge helt nyt... Men på den omtalte grund...
Måske kan du indbygge den eksisterende kælder i et nyt byggeri...

Lad os høre mere om dine tanker..

MVH Njord
Hej Njord og andre

Det er altid rart lige og høre om man er halt galt afmarcheret rent økonomisk. Foreløbigt venter jeg på tilstandsrapporten, så kommer huset i udbud, der er nemlig allerede 2 købere og vi er så nr 3. Problemet er så hvad man skal byde. Egentlig en ret ubehageelig ordning. Prisen er 1,698,000. Hvad er det realistisk at byde over, når man ved at der er andre om budet.

mvh Anders
Hej igen

Jeg kender nogen der har købt et ældre renoveringsmodent hus i Roskilde. Det var også ude i en budrunde. Her var den estimerede pris ca 4.000.000 og deres bud var på 3.800.000 og de var højest og fik huset...

Så man skal ikke nødvendigvis gå over...

Grundlæggende tror jeg det handler om at lægge et fiktivt budget. Og se hvad det hele ender med.. og så sammenholde den pris med hvad et renoveret hus har af værdi på den samme placering... Eller evt overveje om der er andre muligheder der er lige så atraktive..

Hvad med den store grund ? er der muligheder for at udstykke dele af den til en eller flere andre grunde ??

MVH Njord
Annonce
Dit budget er svært at udtale sig om når man ikke kender forholdene...

Om man skal byde over eller under prisen kommer jo altid an på, hvor mange andre interesserede køber der er - og hvis du siger at der her er flere andre, så bliver det vel nok budt over prisen, med mindre prisen virker totalt urealistisk høj....
Hvis du er meget i tvivl om hvad huset er værd kan du jo overveje at spøge en anden mægler end ham der har det til salg om prisen er OK - det gider de normalt godt at svare på - det har jeg selv lige gjort med det hus jeg lige har købt, fordi jeg var i tvivl om prisen var rimlig.

Og tilbage til selve budet på huset - afhængig af hvor dygtig ejendomsmægleren (som sælger huset) er, kan du også prøve at presse ham for oplysninger, det er selvfølgelig altid svært at regne med hvad de siger men nogle gange kan siger de faktisk noget som er 'rigtigt' :shock:
F.eks. kan du spørge 'hvis jeg byder under er jeg så helt væk eller hvad ??' måske kan du bruge svaret måske ikke... men det skader ikke at presse på for oplysninger...
Om man vil kalde en budrunde ubehagelig eller ej er vel et spørgsmål om smag....

Men man kan jo sige at ejendommen er blevet solg til netop den værdi den havde på det pågældende tidspunkt, for den nye ejer. Og at køber var enig i at den skulle sælges til den budte pris.

Som køber vurderer man jo hvad man vil give for en given vare.
Og det afhænger jo af mange personlige ting.

Faktisk er jeg af den personlig eopfattelse at det er den rigtigste måde at fx kommuner udbyder deres ejendomme og grunde efter den model.
Jeg har godt nok hørt nogen sige at der skal jo også være plads til dem med de lidt mindre indtægter. JA det skal der jo, men måske skal de så ikke have et nyt hus, men måske et lidt mindre eller ældre der skal renoveres.. Alle andre borgere i kommunen har jo den omvendte interesse i at kommunens jord og ejendomme bliver solgt til den bedste pris da det jo bedrer på bundlinien, der ellers skal supleres op med skatte kroner ;-)

MVH Njord
Det er farligt at stirre sig blind på én grund, kan nemt blive dyrt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også