jeg har købt hus...!

Hejsa.. !

Jeg har købt hus og får det her den 1. feb..
Det mit allerførste hus, og der skal lavs en masse istand, så det ikke tiptop..

Jeg har fået afvide er jeg skal tjekke hårdhvidevarene...!!

Men er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg overtager det, eller inden.. et eller andet i fortrød, eller godt ville ha haft styr på/spurgt om..???

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke!
Jeg ville ønske at jeg havde været mere grundig generelt! Men et råd er: Find ud af om alle installationer er lovlige! Det være sig: - Fyrrum, - El, - VVS plus tusind andre ting
Yep, den med hvidevarene svarer vel til at man checker bilradioen i en ny bil som det eneste.

Det er vist det mindste, med de huspriser vi har idag. Det vigtiske er vel at du får sælger til at skrive under på at tingene er i orden, så er resten op til advokaterne.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ØHHHHHHHHHHH

At checke hvidevarene efter købet og de forskellige andre ting...

Svarer det ikke til at købe bil og så først prøvekøre den ved leveringen ??

MAn bør checke om tingen elever op til de krav man nu har og lovens krav osv når man kigge rpå huset, alts før man skriver under på aftalen om pris overtagelse osv..
Man kan naturligvis klage over mangler senere. Men ikke bare over hvad man nu syntes man også lige vil heve ordnet...

Altså til din næste handel.. check huset ordentligt før du køber og tag gerne en håndværker med eller to måske.

Faktik tror jeg det nu er langst sværere at få forskringe ( ejerskifteforsikringe, hvis du tegnede dem !! ) til at dække ret meget. Sværrer end dam man sulle føre en sag mod den tidligere ejer direkte. Nu har forsikringsselskabet de fornødne "eksperter" og advokater til at kør sagen.. Fx har der på det seneste være en del eksempler på at huse med svampe skader hvor forskelige ingeniør firmaer havde betegnet husene som direkte ubebelige.. JA så mente forsikringerne ikke det var noget de skulle / ville dække.... Så en forsikring er bestemt ikke nogen blanco check.

Men held med huset og renoveringen. Check fx om termoruderne er hel, altså at de ikke er punkterede.

MVH Njord
hejsa.. og tak for interresen..!!!

Nu er det jo ikke sådan, at jeg ikke, har tjekket huset inden jeg købte det, havede faktisk 2 håndværkere og en byggesagkyndig ude at kigge på det.. :-)

men som førstegangs køber ville jeg bare gerne høre jeres erfaringer, da man jo umuligt kan kende hele huset allerede, og der kunne jo være ting jeg ikke lige havede tænkt over, i forbindelsen med overtagelsen..!

bla. andet som at tjekke hårdvidevare, så man ikke først opdager de ikke virket, om nogle måneder når man har lavet det istand og først skal til at bruge dem... men jeg vil som krimi anbefaler, da lige få tjekket alle installasioner.. Tak !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus.

Tillykke med dít nye hus.

Det er ganske rigtigt en god ide at checke de hårde hvidevarer, når du overtager huset. Der kan jo let være sket noget med dem, siden du besigtigede huset i forbindelse med handlen, og der er også mange ting, som man ikke kan opdage, før man flytter ind. Med mindre andet fremgår af handlens papirer, må du forvente, at alting fungerer.

Det er vigtigt, at du foretager en gennemgang så hurtigt som det nu er praktisk muligt, og at du giver sælger besked straks, hvis du opdager der er noget galt. Så kan du give ham mulighed for at vælge, om han selv vil sørge for at fejlen udbedres, eller at du sørger for det for hans regning.

Ovenstående gælder ikke kun for hårde hvidevarer, men også for alle andre ting som sælger BURDE være opmærksom på og have oplyst dig om jf. hans solidariske oplysningspligt i forbindelse med udarbejdelsen af tilstandsrapport. Hvis sælger fx. ikke har oplyst om et tilstoppet afløb, som han godt kendte til, så er det hans problem og ikke dit. Og så må han betale, hvilket er godt for dig, for så skal du ikke trække på selvrisikoen på din ejerskifteforsikring.

Du kan dog ikke forvente at de mindste bagateller dækkes ind ad denne vej, fx. hvis en enkelt kontakt hist eller pist ikke virker, med mindre det af handlens dokumenter fremgår at husets tilstand er helt i top.

/Pil
Annonce
at tjekke om - El, - VVS er lovligt er altså ikke særligt nemt - det råd kan man ikke bare give - det er jo ikke noget du som ny husejer kan se normalt - det vil jo i langt de fleste tilfælde være skjult og gemt væk... men du behøver jo heller ikke finde de ulovlige ting ved overtagelsen - sælger dækker jo for disse ting i mange år.
hej Lopus

PMA har ret i at El og VVS skal ses efter af en proff. De plejer at gøre det gratis hvis det er dem der skal rette evt fejl.
Der er flere forældelses regler, men sælger kan hævde at det er dig der har fusket hvis du kommer om 3 år og gøre krav.
Få det overstået nu.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis