enkelt lag gips?

grunden til at man sætter 2 lag gips er det kun for at lyd dæmpe og for at gøre væggen mere robust.?

Hvis man nu nøjes med et enkelt lag i et rum hvor der ikke skulle hænges noget op, kunne det så ikke gå?

Er der større risiko for at plade samlingerne revner/slår sig ved et lag gips?
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du anvender 2 lag gipplader , følger du forskrifterne for korrekt opsætning af gipsplader .
Du får en helt stabil væg , du opnår en god akustik , og du kan fastgøre alt på væggene .
Der bygges desværre en del med kun et lag gips med revner og andre dårligdomme til følge , og som maler oplever vi ofte at få skylden for disse .
Jeg har lavet malerarbejdet på et stort hus bygget helt i gips , 2 lag overalt, både loft og vægge , opsætning nøje efter producentens anvisninger, ligesom armering , spartel og filtopsætning nøje fulgte anvisningerne .
Du kan se foto af huset på www.thorsoehuse.dk det er type 246 og det er bygget helt i gips.
Så derfor brug 2 lag og læs vejledningen i opsætning af gipsplader.
Gipsplader er et dejligt materiale, men der er mange faldgruber undervejs og absolut omhu kræves for at få det perfekte resultat .

rigtig god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Ét lag gips overholder ikke brandkravene. Der skal bruges to lag.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Eller hvis man vil have en rigtig stærk væg som kan bære næsten alt, Først 13-16 mm OSB-plader dernæst 13 mm gipsplader og til sidst glasvæv eller glasfilt.

 

Citat fra tribeca

Ét lag gips overholder ikke brandkravene. Der skal bruges to lag.


Gælder det også ved gipslofter?
Citat fra tribeca

Ét lag gips overholder ikke brandkravene. Der skal bruges to lag.



Hvilke brandkrav menes der?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hejsa

Hvad med skråvæg, kræves der 2 lag gips der også eller kan man nøjes med et lag..?rolleyes

Selvgjort er velgjortrolleyes
Nu er det ikke bare et spørgsmål og 1 eller 2 lag gips i forbindelse med overholdelse af lovgivning, der er en del mere kompliceret end som så. Der findes de såkaldte GDS-plader - disse er ikke godkendte til lofter og vægge, hvor der kræves brandsikring.

Så er der A1 plader - som er den brændsikrede udgave, der må benyttes som 1 lag på lofter og vægge, hvor der kræves brandsikring.

Det med brandsikring er en længere historie, men som udgangspunkt skal man benytte A1 plader på lofter i etageejendomme, her skal ligeledes benyttes stålreglar og ikke træ.

At benytte 2 lag gips på alm. skillevægge er en god ide af mange grunde, specielt omkring lyddæmpning er det at foretrække.

Omkring ophægning af ting i 1 lag gips, så er det altså ikke noget problem overhovedet, der findes rawplugs fra feks. Danogips der kan klare et træk på 70-75 kg. i et lag gips.


Hvad kravene er for skråvægge på 1. sal i et hus.. Hvorhenne kan man læse om den slags..?

Selvgjort er velgjortrolleyes
Citat fra cille

Hvad kravene er for skråvægge på 1. sal i et hus.. Hvorhenne kan man læse om den slags..?


Jeg ville nok benytte Danogips A1 plader, de er 90 bredde og ikke 120 som GDS-pladerne, det er væstentlig nemmere at håndtere og så er de brandsikrede og godkendte til såvel lofter som vægge.


Jeg har brug for at lave en midlertidig væg, og der har jeg valgt kun at bruge et lag gips. Alle blivende vægge bruger jeg 2 lag gips på.

Jeg har mange gør-det-selv projekter på vores Bed and Breakfast. Jeg benytter denne side til at søge råd og vejledning på.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også