Hønsemøj, som gødning?

Jeg har fået tilbudt noget hønsemøj som gødning til min have, det er blandet med høvlspåner som hønsene har gået og klattet i...

Det lyder jo umiddelbar ret effektivt - jeg forestiller mig at lægge det ud i min urtehave, og på mine stauder...

Men jeg er i tvivl om jordbærrene kan tåle den slags kost? kunne det måske være OK' nu hvor det er vinter?...

Er der mon nogen der ved noget brugbart, så jeg ikke kommer til at overdosere min jord....
kh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får ikke bedre havegødning end hønsemøg - også til jordbær. Husk at grave det ned med det samme efter det er fordelt, så kvælstoffet bliver i jorden. Da kvælstoffet i hønsemøg for en stor dels vedkommende er ammoniak fordamper det hurtigt hvis det bare ligger spredt på jorden.

Men at fordele det nu er spild af godt møg. Vent til det er blevet forår lige før planterne begynde at gro. Fordel et jævnt tyndt lag og vend det ned med en havegreb, fræser eller hvad der er mest praktisk. Organisk gødning afgiver sin næringsværdi langsommere end kunstgødning, så du behøver ikke at give igen før sent på efteråret, hvor de næringssamlende planter har glæde af at samle forråd. Men hvis du er lidt i tvivl om hvor kraftigt møg du har så hellere flere gange med en let dosis end en overdosering. Indtil forår skal du lade hønsemøget ligge i en bunke og eventuelt dække det over så det ikke udvandes. Høvlspånerne er jordforbedrende så det skal du ikke være ked af.

Husk - i hønsemøg er der ofte mange ukrudsfrø, så det kan medføre behov for at holde et skarpt lugejern klar!
Ja Siff: Dine jordbær har godt af hønse,due eller hestemøg, men når høsten er ovre, ikke om foråret, så sætter de kun blade, som måske får gråskimmel, er det den gode gamle sort Dybdahl ??

Benny N.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis