Energiberegning for nybyggeri ??

Hej med jer alle.

Der er ved årsskiftet trådt nye regler ikraft omkring isolering af nye huse.
Noget af dette er en opdeling i en normalklasse og i to mere energirigtige klasser. I den mest energirigtige kan man slippe for at skulle tilsluttes fx gas eller fjernvarme.

Men hvordan beregner man denne "energi værdi" for et hus ?

Hvilken værdi skal man under ??

Beregnes "energi værdien" på baggrund af volumen i huset, efter gulvareal, efter udvendig overflade eller ??

Hvem ved noget og gerne har en let formel til beregningerne ??

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var sidste år til et foredrag ang. de nye regler. Desværre var det så "langhåret" at det var umuligt at holde interessen.
Der er udgivet en SBI-anvisning, samt et beregningsprogram. Se linket.
http://www.bygnet.dk/bygnet/servlet/BygNetServlet?action=902&id=4163

Det nye er at man har lov til at tage den energi, der bliver tilført i form af sollys/mennesker osv. med i beregningerne.
Jeg kan ikke huske det ordentligt. Det ærgrer mig lidt at jeg ikke hørte efter wink
Det kunne være man skulle købe bogen. Programmet er temmelig nørdet, og det burde ikke være nødvendigt for "almindelige" mennesker (projekterende eller ej) at købe og sætte sig ind i.

Der er vist også lavet en eksempelsamling som man jo kan holde sig til.
De viste et af disse nye huse i et byggeprogram på DR, det kan ikke tilrådes med denne type hus med mindre man er botaniker biggrin . Vindues karmen er jo mere end en halv meter dyb. Der er godt nok plads til nogle potteplanter.

50 cm. isolering fylder en del i væggen.

Jeg mener at prøvehuset blev bygget i Seest. Måske der kan findes noget om det på google.

Men ideen er jo helt sikkert fremtid.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det nye krav fordrer i hvert fald ikke 500 mm isolering, men der skelnes mellem forskellige klasser. Og hvis man vil have et hus i den bedste energiklasse så skal der smides rigtig meget i væggene...det er helt sikkert.

Men igen...man tager nu højde for den energi der tilføres. Dvs. at man vil se huse, der har vinduer med en anden U-værdi mod syd end mod nord. Ganske enkelt fordi, at der på den måde tilføres mere energi til huset end der forbruges gennem glasset.
Det var nu intet med krav at gøre, det var nu mere fordi man kunne studere løsningen. Der blev talt meget om at man skulle tænke på helt nye måder eks. hvor gulv møder sokkel osv.























Hvad ville han nu sige med dette indlæg, ikke en skid som altid....

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
De nye regler er udsat og træder først i kraft 1. april 2006... Hvis man når at søge om byggetilladelse inden denne dato går det under de "gamle" regler...

 

At reglerne først træder i kraft senere er bestemt en dårlig ting...
Vi som forbrugere opnår jo ikke den langsigtede besparelse af forsikringen.. Bygge firmaerne vil kunne score den "her og nu" besparelse der er på at spare materialer til de bedre energi forhold ;-(

Grunden til jeg spurgte var egentligt også at det kunne være sjovt at regne om på mit nuværende hus og så se hvor meget der vil kunne spares på de forskellige punkter.

Og desuden vil det jo være til stor hjælp i en projektering af et hus at kunne regne på hvor meget isolering der skal til for at komme i den rigtige klasse. Og at være fri for at skulle instalere gasfyr osv vil jo kunne spare en del af de ekstra isolerings omkostninger.

Brænde ovn vil jeg gerne have under alle omstændigheder. Og i mit nuværende hus bidrager den fint til varmen... Sammenmed gulvvarmen der er indstillet lidt lavt har jeg en helt fin varme økonomi. Og uden at mit brænde behov er enormt... men huset er jo også relativt nyt.

Så en "opskrift" på en let regne metode efterlyses fortsat. Og meget gerne et beregningsprogram med de forskellige standard værdier for fx murstens mure, porebeton, træ osv osv. Eller måske et regne ark så det er let at sætte tallene ind ??

MVH Njord
Jeg ved ikke om der findes et regneark der kan håndtere det. Men vi fik forevist et program (mener det hed BE06-->Bygningers Energibehov '06), og det var supernørdet.
En hurtig gennemgang tog 45 min.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis