Støbning - hærdetid

Jeg skal støbe (en murer skal) fra bunden. Gulvet er brudt op. Lecanødder, isolering, rionet, pex-rør, klaplag og slidlag.....

Men, men, men.....producenten er cement foreskriver, at gulvet bør hærde i optil 28 dage. Muren siger, at i praksis kan det lade sig gøre, at støbe på dag 1 og lægge fliserne på dag 2, og betræde gulvet efter yderligere 5-7 dage. Kan det nu passe eller har han bare travlt.

Har i nogle erfaringer ?

mvh. Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har masser af erfaringer smile

Du kan oftest godt lægge klinker dagen efter, selvom en ekstra dag nok er at foretrække.

Hvis det er muligt ville det nok være bedst at give det en dag ekstra, men til gengæld behøver klinker/fuge ikke tørre i 5-7 dage før man kan gå på det.
Det kan du næste dag, bare lad være med at tage dine store skovhuggerstøvler på.
hej,

-Også masser af erfaringer herfra- smile

Din murer har fuldstændig ret, -Knaldperle endnu mere-.
Knaldperle venter lige den ekstra dag, som senere kan vise sig at være en god investering. -Her tænkes på små revnedannelser- Samt krakeleringer af overfladen.
-Hvis din murer mener det er forsvarligt, -så klø på-, det er vel ham som efterfølgende skal stå til ansvar for sine gerninger.-
Og jo- Her er travlt, og både du og han vil sikker gerne være færdige så hurtigt som overhovedet muligt. Men kan i vente den dag, -Så vent-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tak for jeres svar

Muren er min fætter, der kommer helt fra jylland og hjælper en stakkel der må trækkes med travlte og dyre sjællændere. Og så er han gratis, men også uden garanti.

Derfor vil han gerne lave det på 2 dage

mht. evt. revnedannelse. Så taler vi vel ikke om skader på konstruktonen, men om ren kosmetik hvor fliserne dækker skaden?
Beton er først gennemhærdet efter ca. 28 dage (nornal cement, rapid er hurtigere) men allerede efter 3-4 dage har den halv styrke.
Et betongulv vil altid have meget større styrke end nødvendig, så det er helt i orden at lægge klinker to dage efter støbning.

Det kan endda være en fordel fordi klinkerne beskytter betonen mod udtørring.

Hilsen Aksel
Citat fra Therpe

Tak for jeres svar

-Muren er min fætter-
mht. evt. revnedannelse. Så taler vi vel ikke om skader på konstruktonen, men om ren kosmetik hvor fliserne dækker skaden?


Tag det ganske roligt, det er jo mureren som tager den endelige beslutning.
-Han har jo også erfaring- og gider vel ikke høre på sin fætter, resten af sin levetid.
(Til den pris, handler det jo bare om at udnytte ham fuldt ud) :lol:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Det kan godt være, det er "hysteri", men hvis det er et badeværelse må der ifølge SBIs anvisning og producenernes produktblade ikke komme vådrumsmembran på før betonen er hærdet væsentligt mere.
Beton er ifølge Ålborg Portland ved en "almindelig" jordfugtig blanding 28 dage om at opnå 80 % styrke. Jeg laver badeværelser dagligt og vil tilføje at hvis der skal vådrumforsegles, skal der både primes og påføres gummimembran. De fleste flisemurere venter max 7 dage, jeg venter normalt 10-14 dage inden påsmøring af vådrumsmembran. Fugtighed trækker mest opad dvs. nu vil fugten, hvis membranen er lagt for hurtigt "gerne afvise membranens hæfteevne". Som igen kan betyde at klinkerne senere bliver løse og fuger revner.
I et ikke vådrum er det jo meget anderledes.

Det er et stort arbejde at lave det om!

Spørg eventuelt i et flisecenter eller murere som lægger klinker, spørg ikke Silvantumper eller din nabo..... biggrin

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
I mit indlæg tænkte jeg ikke på fugtmembranen, beklager.

Hilsen Aksel
takker igen for svarende

Gulvet er i bryggerset, så ingen vådrumsmembran. Jeg skal nok snart igang i det ene badeværelse. Så yderligere hærdetid er skrevet bag øret.

Mht. fliser - så lader jeg fætter bestemme. Han må trods alt vide bedst :-)

mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis