Skillevæg tykkelse / dørkarm m.m. ???

Hej med jer.

Jeg har brug for et godt råd / vejledning.
Jeg er godt igang med min 1 sal. I den forbindelse skal der ujo laves nogle skillevægge.
1. Problem:
jeg laver skillevægge skelet af alm. trælægter på den brede led, så skelettet bliver 57 mm tykt. herpå kommer 2 lag gibs på begge sider af væggen. Altså ialt ca. 110 mm.
Hertil har jeg nogle gamle fyldningsdøre som skal bruges, men de er 125 mm brede karme. Jeg har planlagt at skære af dybden på karmen så den passer til tykkelsen af væggen, men hvad gør man det nemmest med uden at skille karmen ad, da den er samlet med tapsamling på gamm ldags facon.???? Er det en håndrundsav ????
Hvad bruger i af skruelængde til dobbelt lag gibs. ???


2. problem

Jeg laver loftet helt til kippen så der bliver synlige hanebånd.
Men mine hanebånd er "runde". Dette vanskeliggør tilpasningen af gibspladerne opad hanebåndende.
Kan man få noget gibsspartel eller lign. til at spartle med, eller skal man tilpasse det så godt som muligt her ved at tage pladerne op/ned indtil de passer perfekt. ?????

Håber nogle af jer har haft et lign. "problem".

Hilsen Kewin.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vedr. 2, så vil jeg bruge tiden på at tilpasse pladerne så godt, at der kun skal en gang acrylfuge til, for at pladen slutter tæt til hanebåndende. At skulle spartle/slibe op mod de runde hanebånd er ret besværligt.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
vedr. 2, så vil jeg bruge tiden på at tilpasse pladerne så godt, at der kun skal en gang acrylfuge til, for at pladen slutter tæt til hanebåndende. At skulle spartle/slibe op mod de runde hanebånd er ret besværligt.

----------------------------
Hvis det ikke kan ryges, så er det ukrudt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Kewin

Ja, håndrundsav er løsningen.
35 mm skruer til første lag og 45 mm skruer i andet lag, dette er undersøgt ved danogips.

Ja, jeg vil også bruge tiden på tilpasning, det andet er noget skidt, har prøvet...

Mvh. Carsten.
Hej Kewin

Der er ingen grund til at købe to forskellige længder skruer, det er meget nemmere (og ikke forkert) at nøjes med at bruge de lange til både første og andet lag.

Første lag skal i princippet "bare hænge fast" med nogle få skruer indtil andet lag kommer på. Andet lag holder på det første og den relativt tætte skruning her holder fint fast på det hele.

Inden du går i gang med at sætte væggen op og skære af dørkarmene skal du lige overveje om der skal være kontakter på begge sider af væggen ved døren. Hvis det er tilfældet, så bliver din væg nemlig for tynd til at de kan sidde ud for hinanden.

MVH
Kim

MVH
Kim
Når du skal lave el i skillevægen skal du være opmærksom på at du ikke har bredde nok på vægen til at du kan have kontakter på begge sider uden at de vil støde sammen. Men mål op for en sikkerheds skyld.

MVH Njord
Det er også en mulighed ikke at skære af karmen, men lave tilsætninger inden du sømmer gerigterne på. ELLER 3 lag gips på den ene side (passer så med karmstørrelsen).

biggrin

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også