Virkningsgrad på Salamanderkedel ????

Jeg har en god ven der efterhånden har fået for stort et hus !
Det er blevet udvidet et par gange og ny kan brændefyret ikke helt klare opvarmningen alene i den kolde vinter, så må olie fyret tændes til lidt hjælp.
Han har lidt planer om at skifte fyret ud med et større men så kom det med hvilken type på banen.
Det umiddelbart billigste er at købe en gammel støbejernskedel, fx Salamander eller Amanda osv.
Men disse er jo egentligt beregnet til at fyre med koks i, og da min gode ven har adgang til en del træ vil det blive det foretrukne brændsel. Så spørgsmålet er hvilken virkningsgrad kan man forvente på en gammel kokskedel ?
Hvilken virkningsgrad kan man forvente på en gammel underforbrændings kedel ?
Jeg har set forskellige annoncer på nye støbejerns underforbrændingskedler med virkningsgrader på 85%, det er vist fint. Og har hørt lidt i krogene om at gamle Salamandere osv ligger på 40-50% i virkningsgrad.
Hvis disse tal er rimeligt rigtige så kan det ikke betale sig at opstille en gammel kedel selv om den måtte være gratis ! Men er virkningsgraden måske nærmere 70% kan det jo fortsat være OK.

Er der nogen der har nogle tal eller ved lidt om hvor man kan finde virkningsgrader ???

Tak for hjælpen

Njord

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord.

Størrelse af kedel, skal beregnes efter bygningens varmetab, ikke virkningsgraden på kedlen. Virkningsgradsberegning bruges som montrol af røggassen, således at du får den bedste udnyttelse af brændet.

Her en beskrivelse af hvil tal der skal bruges:

Røggastab = (røgtemperaturen-lufttemperaturen)/co²*x+4
x er en faktor, der ved tørt biorændsel kan regnes til 0,8.
Det maksimale co² indhold i træpiller regnes til 20,9 %
Hertil kommer strålingstab og asketab, som typisk er ca. 4 %

Eksempel:
Røgtemperatur. 200
Rumtemperatur 23,5
Co² % 14
Asketab % 4
Faktor tørt biobrændsel 0,8

Kedelens virkningsgrad 85,9

Formel som evt. kan ligges i et regneark.

(((røgtemp-rumtemp)/co²%*Faktor tørt brændsel+asketabet)-100)*-1
Har du problemer med beregningen kan jeg godt sende et regneark, hvor du bare skal indtaste tallene i.

God fornøjelse.

------------------
Poul Erik

PE

Hej PEV

Det r jeg godt klar over. Grunden til at jeg spørger er mere at den mængde træ der skal skoves er det kildne spørgsmål..

Hvis virkningsgraden er den halve betyder det jo rundt regnet at der skal skoves den dobbelte mængde !!!

Altså bruger man normalt 6 weekender på at skove og behandle sit træ, kan man man med den dobbelte virkningsgrad nøjes med 3 weekende.
Det er jo argumneter konen kan forstå, enten 3 weekender mere til børn/familie eller shopping !! Vi andre ved godt at det betyder 3 weekender mere til andre sjove LDS aktiviteter !!!

Venligst Njord

MVH Njord
Er der nogen der kender en værdi !!!

Jeg har hørt fra et par andre bekendte at virkningsgraden er ca dem halve som underforbrændingskedler, baseret på det oplevede brændeforbrug.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Er der nogen der kender en værdi !!!

Jeg har hørt fra et par andre bekendte at virkningsgraden er ca dem halve som underforbrændingskedler, baseret på det oplevede brændeforbrug.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Min erfaring er følgende;
Nyttevirkningen på en Salamanderkedel sammenlignet med en kedel fremstillet til fastbrændsel ligger i størrelsesordnen 30%.
Det lyder vildt, men forklaringen er ganske enkelt den, at i tørt brænde består energiindholdet for 70-80% vedkommende af gasser der frigøres ved opvarmningen. Det er de gasser, som 'fiser' direkte- og uforbrændt- op i din skorsten, hvis kedlen ikker er konstrueret til den type forbrænding. Salamanderkedlen er konstrueret til koks, som pr. definition er afgassede kul, og der er dermed ikke foranstaltet nogen anordninger til at sørge for at gasserne forbrændes i brændkammeret på kedlen. Man kan lave nogle røgvendeplader, hvorved en del af gasserne kan afbrændes, men du er stadig ikke i nærheden af en fornuftig virkningsgrad.
Og til pev... en røggastemperatur på 200° ved brændefyring i en Salamanderkedel er vist ren teori med 100% ren hedefalde, røgvendeplader og et strålingstab på 4% er taget fra en velisoleret moderne kedel.
Jeg er af den opfattelse, at vi snarere ligger på 240°-250° og at strålingstabet er noget højere og det ændrer jo alt andet end lige regnstykket en del.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Til Vvs'eren

Jo tallene er beregnet en ny kedel, jeg har ikke de bedste erfaringer med de gamle kedler.

Jeg ved ikke hvad du mener med teori, er det beregningsmodellen, så der det den som skal bruges til beregning af virkningsgraden.

------------------
Poul Erik

PE

Til Vvs'eren

Jo tallene er beregnet en ny kedel, jeg har ikke de bedste erfaringer med de gamle kedler.

Jeg ved ikke hvad du mener med teori, er det beregningsmodellen, så der det den som skal bruges til beregning af virkningsgraden.

------------------
Poul Erik

PE

Hej igen,
Jeg beklager - jeg har tydeligvis udtryk mig forkert! Der er intet i vejen med beregningensmodellen, jeg 'brokkede' bare lidt over forudsætningerne.
Som jeg læser det oprindelige indlæg fra Njord handlede det om en vurdering, af om det overhovedet kunne betale sig for ham at overveje at installere en Salamander kedel, og det jeg ville, var udelukkende at sikre, at Njords egne forudsætninger for at vurdere sagen baseres på rigtige erfaringer fremfor teori. Teorien i dette tilfælde, er at en moderne kedelleverandør opgiver en gennemsnitlig røggastemperatur på sine kedler, men det giver ikke Njord et sammenligningsgrundlag for Salamanderen!
En fastbrændselskedel fyres jo typisk ikke udelukkende med gennemtørret godt brænde altid og der skal faktisk ikke meget sod på hedefladerne til at sænke nyttevirkningen drastisk. Hvis kedlen står et sted, hvor det er tilladt at svine, kan en tur med højtryksrenseren (husk at fjerne evt. ildfaste sten) sænke temperaturen betragteligt og dermed hæve nyttevirkningen meget.
Tråden i mit indlæg er; køb en kedel, der er beregnet til formålet! Uanset om man skal i skoven 3 eller 6 gange på årsbasis, så bliver det sikkert ikke billigere med tiden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis