elektriker - god og billig?

Jeg har netop sat vores køkken lidt i stand og er gået i gang med at sætte 12v´s indbygningsspots op - mæææn jeg er blevet bekendt med at det nok ikke er helt lovligt og desuden har jeg problemer med en loftsdåse m. 3 fede kabler.
Vi leder derfor efter en god og gerne "rimelig" elektriker i nærheden af københavn.
I samme seance vil vi gerne have skiftet en ulovlig halogeninstalation/transformator m. relæ (5*20watt), samt en mulig ulovlig deling af 2 sikringsgrupper?
Nogle med gode erfarringer?

vh peter
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaaa jeg tør da godt stå inde for min mand - han er elektriker i et lille firma i Greve

Hilsen
Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej
Lige en rettelse til en udbredt misforståelse, det bliver ikke mere lovligt af at det er en elektriker der laver det ( hvis det bliver lavet sort )

En elektriker der arbejder sort har ikke lov til at lave noget arbejde som du ikke også må lave, den eneste fordel er at han gerne skulle vide hvad det er han laver.
Hvis det skal være lovligt så skal der en installatør på, der så sender en ELEKTRIKER ud for at lave det.

mvh jay

De lærde narre er de største
Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange
Læg mærke til at jeg ikke har snakket om nogen form for sort arbejde - men da jeg ikke mente at dette var en reklameplads, valgte jeg ikke at smide firmanavnet i - jeg oplystet at han er ansat i et lille firma, og at jeg ved hvad min mand laver.

Hvis jeg hentyede til sort arbejde havde jeg unde ingen omstændigheder nævt noget om det lille firma som han er ansat i.

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Det var ikke møntet på dig biggrin
Det er bare en udbredt misforståelse at man beder en elektriker gøre sig en tjeneste og så tror man at det er lovligt det der er lavet.
Som før sagt så er det kun lovligt hvis man gør det rigtigt altså gennem et autoriseret firma :!: :!:

Dette er ikke ment som en løftet pegefinger men hvis man bor i en andel og skal have lavet noget billigt ( sort eller vennetjeneste )så sker der altså det at man ikke kan få penge for forbedringerne i tilfælde af salg.

Samme er ogsågældende med installationer i huse og lejligheder men der ser man ofte bare på om det ser ud til at være lavet ordentligt.......

De lærde narre er de største
Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange
Citat fra jay

Hej
Lige en rettelse til en udbredt misforståelse, det bliver ikke mere lovligt af at det er en elektriker der laver det ( hvis det bliver lavet sort )

En elektriker der arbejder sort har ikke lov til at lave noget arbejde som du ikke også må lave, den eneste fordel er at han gerne skulle vide hvad det er han laver.
Hvis det skal være lovligt så skal der en installatør på, der så sender en ELEKTRIKER ud for at lave det.

mvh jay


Undskyld mit ordbrug, men det er da noget værre vrøvl du har bevæget dig ud i der.

En installation er lovlig hvis den er udført korrekt, uanset om det er lavet sort af en elektriker, eller af en autoriseret elektriker med regning og hele svineriet.

fx bliver elinstallationer ikke lovlige af at være udført af en autoriseret elinstallatør, hvis de er udført ukorrekt. Er de udført ukorrekt, er de lige så ulovlige som hvis det var en selv der havde lavet dem.

Har man fx fået lavet elinstallationer sort af en elektriker, og de er udført korrekt som de skal, så er der da ingen der skal komme og fortælle mig at der kan komme nogen og sige at installationerne er ulovlige.

Installationerne fejler jo ikke noget, og der er ikke noget der skal laves om. - Ergo er de ikke ulovlige biggrin

Der er mig bekendt ingen lov om at jeg skal kunne fremvise regninger på elarbejde som er udført for fx. 7 år siden, og som skal kunne bekræfte at jeg har fået udført elarbejde på mit hus - og derved lovliggøre mine installationer ...nej vel!!!

Og næppe er der lovkrav om at man skal kunne huske hvilket firma man har benyttet, og ligeledes kan man næppe straffes for at have mistet sine regninger på den ene eller anden vis.

Hvis man derimod sælger et hus med dårligt udførte installationer, så kan den nye ejer komme efter en med erstatning osv. Den regning kan man naturligvis prøve at sende videre til den autoriserede elinstallatør, og fremføre bevisførelse med betalte regninger osv. - Det ville der sikkert kunne komme en del slagsmål ud af tongue

Har man fået lavet det hele sort, tjahh ...så er det kun en selv der må ryste op med pengepungen.

Blot et lille indspark ....tag det nu ikke ilde op :wink:

Mvh
Selvbyggeren
Annonce
hej igen.

"fx bliver elinstallationer ikke lovlige af at være udført af en autoriseret elinstallatør, hvis de er udført ukorrekt. Er de udført ukorrekt, er de lige så ulovlige som hvis det var en selv der havde lavet dem. "citat selvbyggeren.

Jo de er lovlige da de er lavet afen fagmand, det handler om placering af ansvar og hvornår har du brug for at placere et ansvar ?
Det er i tilfælde af salg eller at der er sket noget som følge af en fejlinstallation.
I tilfælde af at det er en Installatør der har lavet det så er det hans forsikring der dækker det, i tilfælde af at det er dig selv der har lavet det så er det dig selv der dækker det.

>>Installationerne fejler jo ikke noget, og der er ikke noget der skal laves om. - Ergo er de ikke ulovlige
Der er mig bekendt ingen lov om at jeg skal kunne fremvise regninger på elarbejde som er udført for fx. 7 år siden, og som skal kunne bekræfte at jeg har fået udført elarbejde på mit hus - og derved lovliggøre mine installationer ...nej vel!!! << citat Selvbyggeren.

Hvis du bor i en andel og skal sælge, du har måske fået et nyt køkkensom du vil have penge for, hvis du ikke har fået det lavet med regning så får du ikke pengene for el-delen.
Samme hvis du f.eks har lavet et nyt badeværelse er Installationerne ikke lavet af en autoriseret fagmand får du et problem med at få penge for det og måske endda at få lov til at sælge.

Jeg er 100% enig i at der normalt ikke er nogen forskel i kvaliteten på om det bliver lavet af en sort elektriker eller det bliver lavet af en Installatør men i tilfælde af at du skal sælge dit hus/lejlighed hvor du selv eller en sort elektriker har lavet installationer så hænger du på det i 20 år.
Det samme gørInstallatøren men han har en forsikring, og lige forsikringen er øm om disse ting.
F.EKS tilbygninger kan du ikke få forsikret hvis du ikke har papirene i orden så lidt betyder det da.
Man kan næste altid snakke med en elektriker der så godkender arbejdet hvis han får lov til at se hvad det er du har lavet. altså hvis han tror at det du har lavet er forsvarligt.

De lærde narre er de største
Når du køber dyrt, græder du kun en gang. Når du køber billigt, kommer du til at græde mange gange
Hej jay biggrin

Så er vi jo enige ! 8)

Mvh
Selvbyggeren
Hej

I forbindelse med salg af boliger bliver der jo oftest udført tilstandsrapport ,og et af spørgsmålene er: "er der udført arbejde af uautoriset" og her fanger bordet hvis man har fået udført uautoriseret arbejde af en eller anden art, for enten lyver man, eller der kommer til at stå i tilstandsrapporten at installationerne skal gennemgåes af autoriseret installatør (gælder både el og vvs).

Naboerne kan godt huske hvem der lavede installationerne ,og de er jo købernes gode naboer når i er flyttet!!
Citat fra Orla Nautrup

Hej

I forbindelse med salg af boliger bliver der jo oftest udført tilstandsrapport ,og et af spørgsmålene er: "er der udført arbejde af uautoriset" og her fanger bordet hvis man har fået udført uautoriseret arbejde af en eller anden art, for enten lyver man, eller der kommer til at stå i tilstandsrapporten at installationerne skal gennemgåes af autoriseret installatør (gælder både el og vvs).

Naboerne kan godt huske hvem der lavede installationerne ,og de er jo købernes gode naboer når i er flyttet!!


Hej Orla smile

Det er en rigtig god pointe, den med naboerne :wink:

Iøvrigt kender jeg lige netop et ægtepar som for nogle år siden opførte en tilbygning til deres hus, og hvor alt elarbejdet blev udført af elektrikere uden regning - altså både sort og uautoriseret.

Jeg ved at de i de sidste par år ofte har talt om at sælge deres bolig og flytte ud på landet, og jeg er da ret sikker på at de ikke oplyser at deres el-arbejde er udført sort.

Så længe at de ikke oplyser noget, og installationerne er korrekt udførte, så kan man næppe komme efter dem :wink:

Hvis de nye ejere af et hus derimod erfarer at den er gal med installationerne, ja så er det dem der hænger på regningen ....i 20 år som jay skriver tongue

Jeg tror næppe at de får en bøde eller hæftestraf for at lyve i tilstandsrapporten. Derfor kan de lige så godt lyve om det - det må være den billigste løsning hvis de har tiltro til det udførte arbejde.

Mvh
Selvbyggeren
Hold da op jeg synes du bare spurgte efter en billig elektriker.

Det ligner snart en strikkeklub... :lol:

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis