Udskiftning af vindueslister

Hej,

Jeg har en leisure 17 kølbåd med utætte vinduer.

Vinduerne sidder indfældet i en gummiliste som på gammeldags bilruder.

Jeg skal have skiftet disse gummilister, men er ikke meget for selv at gøre det (bl.a. forruden har så skarpe bøjninger, at jeg er sikker på, at jeg kommer til at bruge hele foråret på montagen i stedet for at sejle).

Jeg har fået at vide, at det er piece-of-cake for et mobilt bilglasfirma at gøre sådan noget. Er der nogen, der har erfaringer med det?

Mange hilsener
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næ men du kan gøre det med god brug af vasaline samt det værktøj
der er beregnet til det, også må det gerne være godt varmt når det
skal gøres.
Madsendø Marinecenter har vist værktøj til jobbet.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Jeg har selv prøvet at skifte listen på et sidevindue og resultatet er tvivlsomt. Jeg har det rigtige værktøj, de rigtige lister og gjorde det i varmt vejr. Jeg havde listerne liggende i varmt sæbevand, så de var meget smidige, men stadig gaber de i de skarpe sving. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre. Jeg hører gerne fra dig hvis det lykkes dig.

Jeg prøver igen til sommer med endnu et vindue....

Wikingboat 21
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra "Wiking"

Jeg havde listerne liggende i varmt sæbevand, så de var meget smidige,

Hej
Det er netop det du ikke må gøre, jo mere varme, jo længere bliver gummiet, og det trækker sig sammen når det bliver kold igen, dette fif bruges når man monterer fenderliste, da skal vandet næsten koge, så sidder fenderlisten stramt senere.
Monter det koldt, og bank det det helt ud i hjørnerne, med samlingen nederst, fyld samlingen med sort simson, husk at dække af med malertape. Det kan lade sig gøre, jeg har monteret ruder en del gange.
hilsen
Hans
Foreløbig tak for svarene - det er lige før jeg er blevet overbevist om, at jeg kan gøre det selv. (har fundet et site med en liste over alle Kaptajn Haddocks eder og forbandelser - dem får jeg nok brug for) - men jeg vil nu stadig gerne høre, om nogen med fordel har fået en mobil autoglarmester til at klare montagen.

Jeg har fundet gummilister med de rigtige dimensioner, men iflg. specifikationerne kræver de, at bøjningen skal være minimum 10 cm. i radius. Forruden har en bue på væsentlig mindre, så mon ikke gummilisten her vil folde? Men det må vel så løses med Sika?

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Jeg har også lige erhvervet mig en Leisure 17 med gamle vindueslister. Nu er jeg så i fuld gang med at rende land og rige rundt for at finde nogle nye lister der passer på båden. Den anden dag fik jeg nogle lister fra TempoBådudstyr der så ud til at passe nogen lunde til sideruderne, og efter en lang sej kamp der krævede både blod, sved og tåre, fik jeg da også ruderne sat i.

Da jeg skulle til at skifte listen på forruden gik det dog galt.. efter en hel dags kamp måtte jeg indse af skidtet ikke ville virke for mig... Da var det så først der at jeg kom til at se på den gamle liste og indså, at væggen ved forruden er tykkere end ved sideruderne. Den lille radius i krumningen er også et gevaldigt problem, da de lister jeg har kunnet finde kun går til 100mm radius.

Det store spørgsmål er nu, om du mon har haft bedre held end mig... Og i så fald, om du kan sige mig hvor du har købt dine lister.

Tak for det :o)

Venlig hilsen
Peter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Hitman

Næ men du kan gøre det med god brug af vasaline samt det værktøj
der er beregnet til det, også må det gerne være godt varmt når det
skal gøres.
Madsendø Marinecenter har vist værktøj til jobbet.

Hej Hitman m.f. der må ikke bruges Vaseline på gummi det kan i værste fald gøre gummiet porøst så det let går itu.
Lav en fed blandning af sæbespåner, sådan nærmest grødagtig det virker fortrinligt, 1dl. sæbespåner til 5 dl. kogene vand. pisk det grundigt og lad det så bare blive koldt så skal du bare se !!

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Hej Hitman m.f. der må ikke bruges Vaseline på gummi det kan i værste fald gøre gummiet porøst så det let går itu.
Lav en fed blandning af sæbespåner, sådan nærmest grødagtig det virker fortrinligt, 1dl. sæbespåner til 5 dl. kogene vand. pisk det grundigt og lad det så bare blive koldt så skal du bare se !!

V.h Håndværkeren smile

Hej der.
Jeg har nu aldrig haft problemer med porøst gummi efter brug af vaseline.
eller andre problemer iøvrigt
men ja sæbespåner er sikkert udemærket at bruge også.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også