Opsætning af glasfilt, arbejdsanvisning ??

Hej med jer alle

Er der nogen der kan give en arbejdsanvisning på opsætning af glasfilt ?

Jeg tænker på hvor bryder man en bane ? Jeg har vandret loft der går over i skråvæg der går videre over i lodrette skunkvæge??

Hvor starter man ? med de skrå væge, det vandrette loft ?? Eller ??

Gode råd efterlyses ;-)

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej njord

Min erfaring med glasfilt siger: start altid oppefra og ned. Derudover har jeg et par handy råd:
- Husk at lade filtenbanerne lappe over hinanden når de sættes op, så du kan skære lige imellem overlapningen og fjerne de to strimler på hver side. Så har du en "overlapning" af banerne der næsten ikke kan ses.

- Lav hver flade (væg) separat, forsøg ikke at dreje filten omkring et hjørne. Afslut indadgående hjørner med en acryl-fuge (og hvis det ikke er for sent, alle udadgående hjørner med hjørneskinner - dem man bruger til gipsplade samlinger).

- Og husk så at lave væggen helt plan inden filten sættes op. Du kan se selv den mindste ujævnhed igennem filten. Det er et stort slid, men giver et flot resultat.

- Brug ubehandlet filt fordi det 1) er lettere at arbejde med og 2) med efterbehandling af vævfylder kan fjerne de førnævnte næsten usynlige overlapninger.

Mvh
Kim
Hej Njord

Ideen med filt/ væv var jo at den skulle "armere" dvs. forstærke og holde sammen på tingene, hvis du forstår mig. Lige nu er det blevet måden man afslutter vægge og lofter inden maling.

Nyeste trend er faktisk at mange malere ikke længere opsætter filt på gipslofter, men maler direkte på loftgipsen. Husk mikrodispers alligevel....

Du undgår det besværlige arbejde på lofterne og en filt som eventuelt slipper/bobler på et tidspunkt. Dog skal man som altid være omhyggelig med spartlingen. Brug meget skarp kniv til samlinger af banerne som tidligere beskrevet her-hele tiden med skarpt blad.

God arbejdslyst smile

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hey Njord,
Min erfaring (har samme loftstype) er, at man stopper i samlingen således, at man laver et lille overlap med filten fra den tilstødende væg og skærer rent ved at skære igennem begge lag.
Fordi - jeg endnu ikke - har mødt et hus, hvor alt stod 100% vinkelret på alle ledder og kanter - og filten derfor vil "bølge".

Og vær så to til det - det går 4 gange hurtigere, ligesom limens åbningstid er relativ kort, hvorfor det kan være svært at nå alle samlinger, inden den er tørret op.
Ligeledes er den en fordel at skære alle baner op inden man går igang.

Mvh.

Jan R.
Inden jeg går igang med at sætte filt op, skal jeg sørge for, at underlaget er som det skal være.

Væggene og loftet, som der skal filt op på, skal være helt glat og jævnt spartlet. Der må ikke være små buler, og evt. skruehuller i gipsplader, skal være spartlet helt glat, med gipspladen.

Filt skjuler ikke små ujævnheder og buler på væggen, så loft og vægge skal være helt fint spartlet.

Jeg skal også sørge for, at lofter og vægge er grundet med microdispers, forankringsgrunder. Microdispers er en væggrunder, der binder slibestøv og puds til væggen, så vævlim og filt kan hænge ordentligt fast, og ikke falder ned eller løsner sig.

Mere kan se her på web side http://www.danmag.com/opsaetning-af...-og-tapet/



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også