limning af finer

Davs Forum.
Jeg har lige skrællet al den gamle finer af et par døre til min båd.
Meningen er at der skal limmes ny finer på de gamle rammer,
men hvilken lim er bedst egnet,
er der mon en der har gode ideer vil jeg gerne høre om det.
Hitman

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til udvendige døre, vil jeg foreslå epoxy-lim, ellers er urethanlim ganske udmærket.
Husk at sætte emnerne i pres så der ikke kommer luftlommer mellem finer og ramme.

Det kan du gøre mellem to plade og nogle skruetvinger. Husk et lag plast mellem plade og finer så du ikke kommer til at lime pladerne med ;-)

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej. Nu er finer jo mange ting, det findes i mange tykkelser. Min erfaring begrænser sig til limning af 0,5mm mahognifiner. Efter flere forsøg fandt jeg frem til at bruge kontaktlim på spraydåse. Hvis det er så tynd finer du vil lime , skal du huske på at limen trænger igennem, og derfor må den ikke være farvet, eller hvid. fineren blev lakeret med Tonkinlak, som ikke indeholder opløsningsmidler, er ugiftig og står fantastisk flot. Men måske er det krydsfiner, det handler om ?
hilsen lynæs. smile

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej igen.
urethanlim har jeg aldrig hørt om, er det normal lim til udendørs brug
eller hva.
Ja det er 4 mm krydsfiner med 1,5mm kaya mahognifiner.
Jeg har set det der tonkin lak, men jeg vidste ikke at der ikke var
opløsningsmidler i, så det lyder som noget der skal prøves.
Hilsen Hitman.

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
urethane lim er den slags lim, som skummer op, det er som regel hvidt, men fås også i brun. det er lidt svært at styre, da det jo udvider sig, og så skal det i spænd. Bruger du Epoxy skal det ikke i spænd, og man kan tilsætte lidt fyldstof for at stabilisere det, så det bliver, hvor man ønsker det, uden det går ud over styrken. Jeg har brugt Tonkinlak i mange år, det flyder fantasiskt ud, er ugiftigt, og giver en dybdeglans, som er helt fantastisk. Det har dog en negativ side, det vil trække skind, når dåsen har været åben. Det skyldes iltning. Dåsen har et stort skruelåg, og jeg gør dette: 1 stk halvt nedbrændt fyrfadslys tændes, sættes ned i lakken, låget sættes på,hvorefter lyset brænder ilten væk, og går ud. Nu er ilten væk og der dannes ikke skind. Jeg har prøvet i et glas, for at se hvad der skete. Eller man kan hælde det over på en beholder med en lille overflade. Evt en flaske, som er meget lille i toppen, fyld den helt op, så du kan fjerne skindet ovenfra. Efterhånden, som du bruger, så put små rene sten i, til lakken igen står til kanten

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Urethanlim fåes også som pulver som du selv blander med vand. Men hvis det er udvendigt på et skiw, kan jeg ikke anbefale det. Så er det på med masken, og igang med epoxy'en
Tak for alle input,
der er lidt at gruble over. :mrgreen:

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Både opholder sig i et barskt miljø, så jeg vilforeslå, at du bruger en lim der er beregnet til søen: Balcotan. Det fås vist i alle bådudstyrsforretninger, selv har jeg købt det hos Masnedø. Der er to slags, alm. og rapid. Jeg har selv gode erfaringer, alle limninger i mit skiv er sket med Balcotanen - og det er min bådebygger der har lært mig det.

Gert Nøjsen

apropos Balcotan, så er det også opskummende, det binder på teak, og der er ikke mange steder det fås.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

Balcotan (altså ikke rapid) har den fordel i forhold til andre opskummende
lime, at åbningstiden (tiden fra påføringen til at der skal være pres på) er
er væsentligt længere, så man har tid til at justere, spænde osv.

held og lykke
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også