Dampkogning

Hej med jer!
Er der nogle der kender til koge-damp tider.
Jeg tænker på de der gryder i 2-3 lag, de øverste har huller i bunden, og man kommer vand i den nederste gryde, og så kød og grønsager i de øverste gryder, på den måde dampkoger man maden, jeg ved ikke hvad sådanne en gryde hedder, men jeg kunne godt tænke mig nogle koge-damp tider på kød- grønsager.
Ha´en god dag.
MVH Preben41

preben

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, dampkogning er nok ikke populært i DK.
Sikker på, at det er en dampkoger du har?? Altså med tryk på.

Sniffer  
Sniffer: Dampkogning er da OK, noget af det bedste er den lange fiskegryde inde i ovnen, med en god hvidvin i bunden og krydderurter efter smag + risten og oven på risten en god hel fisk torsk, laks + nye kartofler og sovs efter smag mvh Benny. ps holder du øje med din regnvandsbeholder, de truer jo med minus 20 gr. de næste par dage. :lol: :lol:

Benny N.
Man skal være opmærksom på forskellen mellem damp- og tryk-koger som jeg tror sniffer tænker på.

Trykkoger koger netop under tryk, og derved kan man kan opnå en højere temperatur. Jeg tror ikke, at trykkogere er så populære til privat madlavning, men anvendes meget i industrien.

Dampkogning har imidlertid den fordel, at mange at vitaminer og mineraler bliver i maden (og man kan lave et helt måltid på én gang i dampkogeren).

Jeg har desværre ikke nogle opskrifter, men er det ikke bare at prøve sig frem. Jeg vil umiddelbart tro, at tingene skal have lidt kortere tid....
Faldt lige over dette på Blombergs hjemmeside (omkring dampkogning)

"Generelle bemærkninger
Der er mange fordele ved dampkogning, hvis man overholder brugsanvisningens
retningslinjer. Dampkogning giver sund og naturlig mad, og fødevarerne beholder den gode
smag. En god sauce eller lidt krydderier giver et ekstra pif.
Der udsendes ingen ubehagelige lugte. Du skal ikke tilsætte kogevandet urter eller
krydderier, men i stedet krydre fisken ved at anbringe den på et leje af alger, eller fjerkræet
ved at anbringe det på et leje af rosmarin eller estragon.
Dampkogning kan omfatte kød, fisk og grøntsager samtidigt.
Dampkogning varmer pasta, ris og puréer, uden at de klæber, og uden at de udtørrer.
Dampkogning gør det lettere at tilberede kagecreme, buddinger, riskager osv. Da
kondensvandet er overdækket af sølvpapir, fordamper det ikke.
Du skal ikke tilsætte salt i vandet før dampkogningen.
For at give kødet et bedre udseende kan du hurtigt brune det på alle sider i noget smør på
en pande.
Sammenlignet med almindelig kogning, giver dampkogning en masse fordele:
Dampkogning er hurtig: Dampkogningen sker omgående, hvorimod almindelig kogning i
vand først skal vente på, at det kolde vand koger op.
Dampkogning er sund: Vitaminer (de såkaldte vandopløselige vitaminer) og mineralsaltene
bevares, fordi de kun opløses lidt i det kondensvand, der dækker fødevarerne.
Desuden anvendes der ingen fedtstoffer til dampkogning.
Dampen bevarer fødevarernes smag. Dampkogning giver ingen bismag overhovedet, og
den gode smag forsvinder heller ikke fra den mad, der tilberedes, da der ikke er noget vand,
den kan blive opløst i.
Bagsiden af medaljen: Du kan kun bruge frisk fisk eller friske grøntsager, som har ligget i
køleskabet i mindre end en uge, til dampkogning: ellers får du det værste resultat!
Dampkogning giver ingen gode smage eller dufte. Men du kan både vinde tid og spare
penge ved f.eks. at stege fisken og tilberede desserten samtidigt, uden at de dog kommer
i berøring med hinanden.
Dampkogning er også nyttig ved blanchering, opvarmning eller til at holde maden varm,
især saucer.
Brun i meget lidt fedtstof kød, f.eks. fjerkræ, kalvekød eller svinekød, for at det får et
appetitligt gyldent udseende. Færdiggør retten ved brug af dampkogning.
Hvis fødevarerne er i mindre stykker, bliver de hurtigere færdige og får en mere ensartet
tilberedning, end hvis de er i hele stykker."
Hej med jer!
Tak for jeres indlæg, det var en stor hjælp, jeg ved godt hvordan man bruger den, men da det er meget længe siden, så husker jeg ikke hvor længe, man skulle koge, om det var mere eller mindre, man endnu engang tak, nu har jeg det på plads.

Ha´det godt, jeg ser I også har lidt vinter, her over har de sidste 4-5 dage været lidt kolde imellem - 20 og + - 33, men nu er det begyndt at sne, og det er blevet lidt varmere :lol: omkring - 10.

MVH Preben41

preben

Annonce
Ja-selvfølgelig-jo-det var jo sådan en, der havde sneget sig ind i mine tanker...Føjda.. :lol:
Dampkogning.. :oops: ...sårn en dims har jeg da selv og den er henved 30 år gammel, men fungerer da fint.
Dengang jeg købte min, hed det en Bfixkoger - ja fint skulle det være og kostede spidsen af en jetjager.

Kogetider ????

Bruger den kun til risengrød, for så koger det ikke på bunden.. :wink:

Benny...Tankene holder fint, men det gør dybfrost jo som regel :lol:
Havde -15,8 sidste nat.
Her er det altså ikke om dagen, men ved da ikke hos dig.

Sniffer  
Ja - det kan godt være, at vi nogle gange er misundelige på Estland, men den kulde savner jeg nu ikke :roll:

Jeg håber, at du får gang i dampkogeren igen, og får lavet noget godt og ernæringsrigt mad til at holde varmen på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis